کد خبر: ۲۳۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
«تجارت آنلاین» راهکارهای مهار تورم و کاهش نوسانات اقتصادی را بررسی کرد؛
هر چند مهار تورم و رشد تولید همزمان امری دشوار است اما دولت سیزدهم در اولین گام با احیاء و بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه به ویژه عربستان توانست گام های موثری برای توسعه روابط اقتصادی در این مسیر بردارد.

مسیر امن ثبات‌بخشی به اقتصاد

گروه اقتصاد کلان – صدیقه بهزادپور: مهار تورم اصلی ترین دغدغه دولت سیزدهم از آغاز سال جاری به شمار می آید که با تاکید مقام معظم رهبری همراه شد و در نهایت باعث تثبیت نرخ ارز و کاهش نرخ تورم و بهبود وضعیت اقتصادی به ویژه در نیمه دوم سال شد، هر چند کاهش نرخ تورم و رشد تولید در زیرساخت اقتصاد بیمار کشور در سالهای گذشته، دشوار است و به گفته کارشناسان به راستی بهبود وضعیت اقتصادی در کشورهایی با شرایط بهتر از وضعیت کنونی ایران نیز به سختی ممکن است، اما مسئولان همواره سعی کرده اند تا با به کارگیری همه امکانات، شرایط تحقق شعار سال را فراهم سازند. در این راستا شعار«مهار تورم – رشد تولید» نیز سرفصل امور تمام مسئولان در همه حوزه ها قرار گرفت. هر چند مهار تورم و رشد تولید همزمان امری دشوار است اما دولت سیزدهم در اولین گام با احیاء و بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه به ویژه عربستان توانست گام های موثری برای توسعه روابط اقتصادی در این مسیر بردارد.

گام های مهم دولت در کاهش نرخ تورم
به گزارش «تجارت»، الحاق ایران به شانگهای، بریکس و اوراسیا از جمله دیگر اقدامات دولت محسوب به شمار می آید که هر چند دستاورد فوری و مستقیم اقتصادی به همراه نداشت اما به گفته کارشناسان حداقل توانست شاکله محکم تحریم ها را درهم شکند و علاوه بر این باعث شد تا ایران از بایکوت اقتصادی – سیاسی خارج شود. مهار تورم از آغاز سال جاری تا کنون با اقدامات بانک مرکزی و در تعامل با دیگر بخش های دولتی و اتخاذ سیاست های داخلی و خارجی، تا حد زیادی جامه پوشانده است و نرخ ماهانه تورم در مقایسه با سال گذشته کاهشی شده است. اما رخدادهای اخیر و تنش های به وجود آمده در منطقه باعث شده تا بازهم ایران و وضعیت اقتصاد و نرخ تورم کشور در آستانه تحول قرار گیرد و تغییرات امیدوارکننده صورت گرفته شده دستخوش تغییر شود. کارشناسان معقدند چنانچه مدیریت صحیح بانک مرکزی با تحولات مثبتی ادامه یابد می توان به روند کاهشی شدن نرخ تورم و ثبات اقتصادی در کشور امیدوار بود.

راه دشوار رونق تولید همزمان با کاهش نرخ تورم
کامران ندری کارشناس اقتصادی در این باره به «تجارت» گفت: مهار تورم و رشد اقتصادی در هر کشوری به پیش نیازهایی احتیاج دارد تا بستر مناسب برای حرکت در این مسیر ایجاد شود تا از نرخ فزاینده تورم کاسته شود، در حقیقت درمان اقتصاد بیمار کشور که طی سالیان متمادی دچار آسیب شده است نیاز به زمانی بیشتر برای بهبود آسیب های وارده به آن دارد، اما بهبود و درمان دور از دسترس نیست و اگر به درستی مراحل درمان و بهبود را پشت سر نگذاریم بازهم درگیر مشکلات و تبعات منفی آن خواهیم شد.

امید به تکرار موفقیت بانک مرکزی
او افزود: هر چند از اوایل سال جاری بانک مرکزی با نهایت تلاش در صدد مهار رشد نقدینگی و کنترل بازار ارز را داشته است که البته تا کنون نیز در آن موفق بوده و توانسته است از افزایش نرخ ماهانه تورم نسبت به سال گذشته جلوگیری کند، اما وقوع درگیری های اخیر در منطقه فی مابین اسرائیل و غزه و همچنین یمن و امریکا، مجدداً شاهد تغییراتی در بازار ارز و همچنین آغازی دوباره برای افزایش نرخ تورم بودیم که البته تا حدی با تزریق مجدد ارز به بازار توانستیم از افزایش انفجاری ارز ناشی از مشکلات موجود در منطقه جلوگیری کنیم. او کنترل تورم در چند ماه اخیر را خوشایند خواند و افزود: تاثیر مسائل سیاسی بر اقتصادی در همه نقاط جهان غیرقابل انکار است اما بانک مرکزی توانست با مدیریت صحیح از بحرانی شدن بازار ارز ناشی از جنگ غزه و اسرائیل جلوگیری کند، اما معادلات سیاسی به ویژه در منطقه خاورمیانه غیرقابل پیش بینی است از این رو ایران نیز از تحولات منطقه درامان نبوده است که البته تا حد زیادی با مدیریت مطلوب کنترل شده است، اما اگر تجربه نوسان شدید بازار ارز در اثر بحران های سیاسی داخلی و خارجی مشابه سال های گذشته تکرار می شد، قطعاً نرخ تورم در حال حاضر باید به بیش از 60 درصد افزایش می یافت و امید است با بهبود اوضاع و استمرار کنترل بانک مرکزی این ثبات نسبی تا پایان سال جاری استمرار یابد.

دیپلماسی اقتصادی و قابل پیش بینی شدن بازار
ندری دیپلماسی اقتصادی ایران را در کاهش نوسانات اقتصادی مهم ذکر و بیان کرد: ایران باید از ظرفیت مطلوب دیپلماسی اقتصادی بهره جوید تا نرخ سرمایه گذاری خارجی را در کشور افزایش دهد و علاوه بر این با اتخاذ سیاست های مناسب با استفاده از کارشناسان و صاحبنظران، بازار در حوزه های مختلف را برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی و باثبات سازد تا شاهد رونق تولید در کشور نیز باشیم. این کارشناس اضافه کرد: بانک مرکزی حتی طی ده روز اخیر همزمان با وقوع تنش های منطقه، با استفاده از منابع ارزی جدید، اقدام به تزریق ارز به بازار کرده و توانسته است قیمت ارز را با نوسانات جزئی مدیریت کند. قطعاً مهار قیمت ارز و کنترل تورم در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر هستند و این امر نیز به رشد تولید کمک می کند، اما رفع همه مشکلات اقتصادی با اقدامات صورت گرفته در چند ماه اخیر ممکن نیست و برای اینکه نتایج مطلوب این امر را بر سفره های مردم شاهد باشیم، نیاز به زمان بیشتری داریم، اما قطعاً هر آنچه که تا کنون به ویژه در ماه های اخیر رخ داده است، بسیار خوشایندتر از نبود و فقدان آن می باشد. در حقیقت باید گفت درمان همزمان تورم و رشد تولید کاری دشوار است که برای کشورهای دیگر در شرایط عادی تر از کشور ما نیز سخت است، اما امید است که این مهم با توجه تجربه پیشین از سوی بانک مرکزی عملیاتی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار