کد خبر: ۲۳۲۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
مازیا غلامی، مدیر کل هواشناسی استان تهران گفت: از فردا شب تا اوایل هفته آینده، غلظت آلودگی هوا بیشتر می‌شود و تا دوشنبه هفته آتی (۲ بهمن ماه) شاهد پایداری هوا و وارنگی دما هستیم.

نفس تهران دوباره بند می آید

مازیا غلامی، مدیر کل هواشناسی استان تهران گفت: از فردا شب تا اوایل هفته آینده، غلظت آلودگی هوا بیشتر می‌شود و تا دوشنبه هفته آتی (۲ بهمن ماه) شاهد پایداری هوا و وارنگی دما هستیم.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی "تهران ۲۰"، محمد صادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا با اشاره به اینکه اکنون مهم‌ترین آلاینده در هوای کلانشهر تهران ذرات معلق PM۲.۵ است، گفت: این ذرات اثرات زیادی بر سلامت انسان دارد و مهم‌ترین عامل خطرناک در هوا برای انسان‌ها است. بر اساس آمار سازمان جهانی اگر میانگین این تعداد سالانه کمتر از PM۵ باشد، اثرات آن کم است.
وی افزود: میانگین سالانه غلظت ذرات معلق هوا در کشور حدود ۴۰ میکرو گرم بر مترمکعب یعنی ۸ برابر بیشتر از مقادیر استاندارد جهانی و ۳.۵ برابر استاندار ملی ایران است. همچنین میانگین غلظت ذرات در قسمت‌های غربی، جنوب غربی و شرق کشور بیش از ۶۰ میکرو گرم بر مترمکعب یعنی ۱۲ برابر بیشتر از مقادیر استاندار است.

۱۲ درصد از کل مرگ‌ها در ایران منتسب به آلودگی هواست
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا در ادامه عنوان کرد: مطالعات نشان داده است که در ایران سالانه حدود ۴۵ هزار مرگ و میر اتفاق می‌افتد که تنها ۱۲ درصد از کل مرگ‌ها در ایران منتسب به آلودگی هواست.
حسنوند افزود: بر خلاف سال‌های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۷ که میانگین سالیانه غلظت PM۲.۵ هوای آزاد دارای یک روند نسبتاً کاهشی بوده است، طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ متاسفانه روند غلظت سالیانه این آلاینده همواره افزایشی بوده است و در سال ۱۴۰۱ تقریباً به ۳۹ میکروگرم بر متر مکعب رسیده است که نسبت به سال قبل‌تر (۱۴۰۰) حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: زمانی که یک قانون نتوانسته است به اهداف مدنظر خود دست یابد، نشان از ضعف این قانون دارد؛ چراکه عدم ثبات اقتصادی یکی از دلایل عدم اجرای قانون هوای پاک است. متاسفانه در برنامه هفتم اشاره‌ای به این موضوع نشده است، بنابراین تا زمانی که اراده واقعی مسئولان ایجاد نشود، وضعیت همین است.


بیش‌ترین عامل آلودگی هوا تهران چیست؟
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا، منشا آلودگی هوای پایتخت را فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی دانست و گفت: بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به بخش حمل و نقل است که سهم آن به بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌رسد و تنها حدود ۳۰ درصد از آلایندگی هوا به بخش‌های غیر حمل و نقل مثل نیروگاه‌ها، صنایع و مصارف خانگی و غیره بازمی‌گردد.
حسنوند افزود: با توجه به اینکه ۲۳ دستگاه در رابطه با اجرای قانون هوای پاک مسئولیت دارند و فراتر از قانون هم هیچکس نمی‌تواند صحبت کند و در آن قانون قبل از هر دستگاهی، متولی اجرای هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست است و وظیفه هر دستگاهی هم دراین رابطه مشخص شده است. البته شهرداری هم وظایفی نسبت به اجرای قانون هوای پاک دارد که اکنون می‌گوید این وظیفه وزارت کشور است.
وی افزود: بخشی از وظایف شهرداری در قبال اجرای قانون هوای پاک به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بازمی گردد.
الزاما خودروهای برقی موجب کاهش آلودگی هوا نمی‌شود
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا ضمن انتقاد از خودروهای برقی، اظهار کرد: متاسفانه ایران منابع مالی محدودی دارد و باید با بررسی دقیق در خصوص اختصاص بودجه به این مسائل با دقت بیشتری عمل کرد. با توجه به اولویت‌ها و الزامات باید بگوییم که خودروهای برقی مشکلی را برطرف نمی‌کند؛ چراکه هر چه بر اساس مطالعات هر وزن خودرو بیشتر شود، سایش لاستیک نیز افزوده می‌شود.
ضرورت اصلاح قانون هوای پاک
مریم عاشق معلا، کارشناس محیط زیست با بیان اینکه قانون هوای پاک به خوبی اجرا نشده است، گفت: اگر بی‌توجهی به اجرای قانون هوای پاک ادامه پیدا کند سال به سال وضعیت بدتر می‌شود البته با این وجود اجرای این قانون هنوز در اولویت کاری برخی مدیران و دستگاه‌های ذیربط قرار ندارد.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد که یک قانونی به تصویب رسید و قابلیت اجرا نداشته باشد و ایده آل گرایانه است، نباید اصلا به تصویب می‌رسید. جالب است که دستگاه‌های اجرایی را اجرای این قانون سر باز می‌زنند و بعضا برخی از موارد این قانون را به تعویق می‌اندازند. در صورتی که این قانون یک لایجه از جانب دولت بوده است که به تصویب رسیده است اما تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است.
عاشق معلا عنوان کرد: متأسفانه از سال ۱۳۹۶ که قانون هوای پاک تصویب شد، هیچ بودجه‌ای برای اجرای آن در نظر گرفته نشد و این کم‌کاری سازمان برنامه و بودجه است. خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار ردیف بودجه‌ای برای اجرای قانون هوای پاک ایجاد شد اما با وجود احکام اجرایی متعدد درخصوص مقابله با بحران آلودگی هوا کماکان وضعیت کیفی هوای شهرهای کشور نامطلوب گزارش می‌شود.

این کارشناس محیط زیست افزود: جز موارد معدودی بود که فراکسیون سازمان محیط زیست به اجرای موارد قانونی هوای پاک پرداخت شد و بند بند این قانون را بررسی کرد. همچنین دستگاه قضایی در خصوص ترک فعل برخی از اشخاص دارای مسئولیت در حوزه قانون هوای پاک در دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده‌ای تشکیل دادند که در نهایت منجر به محکومیت این اشخاص شد.
وی بر لزوم اصلاح قانون هوای پاک تاکید کرد و گفت: یک سری ایرادهای اساسی در این قانون وجود دارد که باید اصلاح شوند.


۵ روز آلودگی هوا در انتظار تهرانی‌ها
در ادامه برنامه، مازیا غلامی مدیر کل هواشناسی استان تهران در گفتگوی تلفنی درباره وضعیت هوای پایتخت، گفت: پس از عبور موج ناپایداری هفته گذشته که بارش باران و برف در ارتفاعات و حتی برای روز گذشته با وزش باد همراه بودیم اما متاسفانه امروز با بررسی نقشه‌های هواشناسی برای آخر هفته تا اوایل هفته آتی با عدم وزش باد، وارنگی دما طی ساعات شب و ابتدای صبح مواجه خواهیم شد که سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها هوا می‌شود.
وی افزود: به خصوص از فردا شب تا اوایل هفته آینده، غلظت آلودگی هوا بیشتر می‌شود. همچنین تا دوشنبه هفته آتی (۲ بهمن ماه) شاهد پایداری هوا و وارنگی دما هستیم. البته بر اساس الگو نقشه‌های هواشناسی برای سه شنبه و چهارشنبه شاهد ناپایداری در جو خواهیم بود که سبب کاهش دما، وزش باد شدید و بارش باران در سطح استان‌ها می‌شود.
تعریض و بهسازی جاده روستای کرشت پردیس نیازمند تامین اعتبار است
همچنین در بخش دیگری از برنامه، بابک رهنما، بخشدار مرکزی شهرستان پردیس در گفتگوی تلفنی در خصوص تاریکی خطرساز ورودی جاده روستای کرشت شهرستان پردیس، گفت: این جاده ۱۳.۵ هکتار در طرح هادی بود که حدود ۴۳۰ هکتار آن طی سال‌های گذشته توسعه یافته است و بخشی از آن ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته است. این جاده حدفاصله دسترسی به روستای کرشت، پلنگ‌آباد و تماشا پردیس است.
وی بر ضرورت تعریض بهسازی جاده و تامین روشنایی این جاده نا ایمن تاکید کرد و گفت: از یک سال گذشته با برگزاری جلسات متعدد، پیگیر رفع نواقض و اصلاح این جاده پرخطر هستیم اما متولی این فرایند اداره راه شهرستان است. اکنون پیگیر تخصص اعتبارات هستیم؛ چراکه باید از منابع اعتباری جهت بهسازی این جاده و ... استفاده کرد.
رهنما تصریح کرد: البته طی روز گذشته، اقداماتی توسط بهیاری و شورای روستا رقم خورده است اما به شهروندان عزیز قول پیگیری این مسئله را خواهیم داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار