کد خبر: ۲۳۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
شاخص کل بورس طی گذشت ۱۰ ماه از شروع سال ۱۴۰۲ روندی کم رمق را دنبال کرده است و روز به روز بی اعتمادی و قهر سهامداران با بازار سرمایه بیشتر از قبل می شود.

به گزارش صدای بورس، شاخص کل بورس طی گذشت ۱۰ ماه از شروع سال ۱۴۰۲ روندی کم رمق را دنبال کرده است و روز به روز بی اعتمادی و قهر سهامداران با بازار سرمایه بیشتر از قبل می شود. سیاست ها و دستور های ابلاغی از سوی وزارتخانه های مختلف در کنار حواشی و تنش های به وجود آمده ناشی از شروع جنگ های مختلف بیش از پیش به روی گرداندن سرمایه گذاران از بازار سرمایه دامن زده و موجب شده این بازار که می تواند نقشی اساسی در اقتصاد کشور داشته باشد با بی مهری رو به رو باشد.
بررسی ها نشان می دهد شاخص کل از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ تنها ۹ درصد رشد داشته است، این در حالی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی ۲۹ درصدی و در مقایسه با پایان آذر ماه ۱۴۰۲ افتی یک درصدی را تجربه کند و در پایان دی ماه سال جاری در کانال دو میلیون و ۱۸۵ هزار واحدی قرار بگیرد.

راز قهر سهامداران با بورس

وضعیت ارزش معاملات هم آنچنان تعریفی ندارد و و تنها در مقایسه با ماه گذشته رشدی ۱۴ درصدی را به همراه داشته است اما در مقایسه با ابتدای سال و شروع معاملات بیش از ۹۶ درصد و در مقایسه با پایان دی ماه سال گذشته ۹۵ درصد ریزش را به ثبت رسانده است. اوضاع برای حجم معاملات بسیار بد بوده است به طوری که این شاخص در پایان دی ماه سال جاری در مقایسه با ابتدای سال ۹۶ درصد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۵ درصد و در مقایسه با ماه گذشته (پایان آذر ماه سال جاری) حدود ۹۳ درصد ریزش را به نام خود ثبت کرده است. طلا و سکه ۳۰ درصد گران شدند
در بازار ارز دلار در ابتدای سال در محدوده ۵۱ هزار تومان دادوستد می شد و بعد از گذشت ۱۰ ماه از شروع سال با افت بیش از ۱۶ درصد همراه بود و به ۴۳ هزار تومان رسید. دلار در مقایسه ماه گذشته حدود هفت هزار تومان ارزان شد اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از هفت درصد رشد را ثبت کرده است. ارز بعدی که مورد بررسی قرار گرفته یورو است؛ این ارز در پایان دی ماه سال جاری به رقم ۴۶ هزار تومان رسیده است که در مقایسه با ابتدای سال بیش از ۱۵ درصد و در مقایسه با ماه گذشته بیش از ۱۴ درصد ارزان شده است اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۹ درصد گران تر شده است.
طلای ۱۸ عیار در پایان آذر ماه سال جاری در محدوده ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان در حال معامله بود که بعد از گذشت یک ماه معامله به مبلغ ۲ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان رسید و کمتر از یک درصد رشد را به ثبت رساند. طلای ۱۸ عیار در ابتدای سال ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بود و در پایان دی ماه سال گذشته ۲ میلیون و ۶۱ هزار تومان معامله می شد که نشان از آن دارد که این فلز گرانبها از دی ماه سال گذشته تا مدت مشابه سال جاری بیش از ۲۹ درصد و در مقایسه با ماه گذشته حدود ۸ درصد رشد قیمت داشته است. در بین مسکوکات طلا روند قیمتی سکه امامی را مورد ارزیابی قرار دادیم و نتیجه بررسی ها به این صورت بود که این قطعه سکه از ابتدای سال تا پایان دی ماه سال جاری ۱۱ درصد، از پایان دی سال گذشته تا پایان دی سال جاری ۳۰ درصد و در مقایسه با پایان آذر ماه ۲۲ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. در حال حاضر سکه امامی در محدوده ۳۱ میلیون تومان در حال معامله است.

راز قهر سهامداران با بورس

در معاملات دی ماه ۱۴۰۲ در تابلو معاملات بورس تهران نمادهای داتام، سدشت، ثنوسا، خلنت و کپشیر بیشترین رشد قیمت را داشتند و هر کدام به ترتیب با ۹۵.۸۷ درصد، ۶۶.۹۹ درصد، ۶۱.۰۵ درصد، ۴۴.۹۵ درصد و ۳۷.۰۱ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند در مقابل نیز نمادهای کساپا، چفیبر، فاذر، ثامان و بهمن بیشترین کاهش قیمت را داشته اند و هر کدام به ترتیب ۲۲.۴۹ درصد، ۱۹.۶۲ درصد، ۱۷.۴۴ درصد، ۱۵.۸۵ درصد و ۱۴.۲ درصد بیشترین افت قیمت را تجربه کرده اند.

راز قهر سهامداران با بورس

در تابلوی معاملات فرابورس ایران هم بیشترین بازدهی با ۷۰ درصد از آن نماد نخریس و در مقابل بیشترین ریزش در این تابلو مربوط به نماد وگردش با ۲۳ درصد است. رتبه دوم تا پنجم بیشتر بازدهی هم تعلق می گیرد به نمادهای زماهان با ۶۲ درصد، ثباغ با ۵۴ درصد، کرومیت با ۴۸ درصد و وآوا با ۳۸ درصد است. همچنین نمادهای داوه با ۲۰ درصد، فصبا با ۱۷ درصد، پخش با ۱۵ درصد و کمرجان با ۱۴ درصد جایگاه دوم تا پنجم افت قیمت را به خود اختصاص داده اند.

راز قهر سهامداران با بورس

در بازار پایه فرابورس هم که بیشتر متعلق به سرمایه گذاران پر ریسک است پرچمدار بیشترین بازدهی در این بازار شرنگی با ۳۶ درصد است بعد از شرنگی وحکمت و تمحرکه که هر کدام به ترتیب با ۳۵ درصد و ۲۷ درصد و قشرین و وامیر هر کدام با ۲۵ درصد بیشترین بازدهی و رشد قیمت را به ارمغان آورده اند. از طرف دیگر نمادهای وآتوس با ۴۰ درصد، چنوپا با ۳۱ درصد، وکادو با ۲۸ درصد، خفناور با ۲۳ درصد و رفاه با ۲۳ درصد بیشترین افت قیمت را در تابلوی معاملات بازار پایه به ثبت رسانده اند.

راز قهر سهامداران با بورس

  • زهره فدوی - خبرنگار
  • شماره ۵۲۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 487787
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار