کد خبر: ۲۳۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
گزارش تجارت آنلاین از سردرگمی بزرگ آمریکا در مواجهه با بحران‌های خاورمیانه و اوکراین:
حملات همه جانبه نیروهای مقاومت به مواضع آمریکا پس از آغاز جنگ غزه، کاخ سفید و واشنگتن را با سردرگمی استراتژیک وربرو کرده است که شاید در تاریخ معاصر این کشور سابقه نداشته است.

بایدن در مخمصه سیاست‌گذاری خارجی

گروه سیاسی: حملات همه جانبه نیروهای مقاومت به مواضع آمریکا پس از آغاز جنگ غزه، کاخ سفید و واشنگتن را با سردرگمی استراتژیک وربرو کرده است که شاید در تاریخ معاصر این کشور سابقه نداشته است.
به گزارش «تجارت»، حمله پهپادی روز یک‌شنبه (8 بهمن / 28 ژانویه) به «برج 22» پایگاه نظامی آمریکا در اردن، سیاست خاورمیانه‌ای دولت بایدن را به شکل جدی زیر سوال برده است. پس از کشته شدن 3 سرباز آمریکایی و زخمی شدن 34 نفر دیگر،اکنون آمریکا ناچار به واکنش نشان دادن است. اما دولت بایدن به شدت از گسترش بحران در منطقه واهمه دارد. در حقیقت استراتژیست‌های کاخ سفید به شدت نسبت به تصمیم‌گیری در مواجهه با بحران‌های موجود سردرگم هستند.

سردرگمی بزرگ آمریکا در مواجهه با بحران‌های بین‌المللی
نماد سردرگمی آمریکا را می‌توان در اظهارات اخیر وزیر امور خارجه این کشور مورد ارزیابی قرار داد. اخیرا آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در واشنگتن گفت: وضعیت کنونی در خاورمیانه خطرناک‌ترین وضعیت حداقل از سال ۱۹۷۳ است. بسیار مهم است که توجه داشته باشیم که این یک زمان فوق‌العاده ناآرام در خاورمیانه است. بلینکن گفت: «من می‌توانم استدلال کنم که ما حداقل از سال ۱۹۷۳ (زمان "جنگ رمضان" یا "یوم کیپور" اعراب و رژیم صهیونیستی) تاکنون وضعیتی به خطرناکی وضعیتی که اکنون در سراسر منطقه با آن روبرو هستیم، ندیده‌ایم.» به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه آمریکا در همین حال گفت: درهای ناتو به روی اوکراین باز است و این کشور به عضویت این ائتلاف نظامی در خواهد آمد. بلینکن گفت: «من فکر می‌کنم روندی که ابتدا با فنلاند و اکنون با سوئد شاهد بودیم، نشان می‌دهد که درهای ناتو باز است، از جمله برای اوکراین که به عضویت ناتو در آید.» در نتیجه اجلاس سران ناتو در ویلنیوس از ۱۱ تا ۱۲ ژوئیه، رهبران ناتو بر روی بسته‌ای از سه عنصر برای نزدیکتر کردن اوکراین به این ائتلاف توافق کردند.
اولین عنصر ایجاد یک برنامه کمکی برای اوکراین است که انتقال آن به استانداردها، آموزش و دکترین ناتو را تسهیل می‌کند. عنصر دوم ایجاد شورای ناتو-اوکراین و سوم لغو برنامه اقدام عضویت برای اوکراین است که امکان کوتاه شدن روند الحاق این کشور را از دو مرحله به یک مرحله فراهم می‌کند. با این حال، ناتو هنوز برای اوکراین دعوت رسمی نکرده است. بلینکن در کنفرانس خبری با دبیرکل ناتو هم‌چنین گفت که شواهد فقدان بودجه اضافی برای اوکراین در میدان نبرد علیه روسیه دیده می‌شود. وی گفت: بدون مجوز اضافی از سوی کنگره (برای تامین بودجه اوکراین) هر آنچه اوکراینی‌ها در میدان نبرد علیه روسیه به دست آورده‌اند در خطر خواهد بود. این امری حیاتی است که کنگره درخواست بودجه تکمیلی را که رئیس جمهور جو بایدن مطرح کرده است، تصویب کند.
دبیرکل ناتو هم در این نشست خبری گفت که حمایت از اوکراین فراتر از «خیریه» است و به عنوان «سرمایه گذاری در امنیت جهانی» عمل می‌کند. استولتنبرگ گفت: حمایت از اوکراین یک خیریه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای امنیت خودمان است. در ماه اکتبر، کاخ سفید از کنگره درخواست کمک مالی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از جمله بیش از ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین کرد، اما قانونگذاران جمهوری‌خواه از تایید این درخواست بدون در نظر گرفتن اقدامات اساسی برای تقویت امنیت مرزی ایالات متحده خودداری کردند. کشورهای غربی از آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به ارزش صدها میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده‌اند.

فاجعه استراتژیک دولت بایدن در غزه
در سطحی دیگر سیاست دولت بایدن رد مواجهه با برحان غزه را می‌توان یک فاجعه تمام عیار مورد ارزیابی قرار داد. در همین ارتباط، مجله تایم راهبرد «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در جنگ غزه را فاجعه غیرمنطقی توصیف کرد و نوشت: وی بارها از تلاش برای آتش‌بس در این جنگ که جان دستکم ۲۶ هزار فلسطینی را گرفته خودداری کرده است. این رسانه افزود: رویکرد بایدن صرف نظر از خطرات امنیتی ناشی از آن، هم در جبهه داخلی و هم در جبهه بین المللی غیرمنطقی است. به نوشته تایم، چنین خطراتی روز یکشنبه با اعلام دولت بایدن مبنی بر کشته شدن سه آمریکایی و زخمی شدن ۳۴ نفر دیگر در حملات پهپادی در پایگاه آمریکا در نزدیک مرز اردن و سوریه تجلی یافت. به نوشته این رسانه، بایدن با وعده بازگرداندن سلامت به سیاست خارجی آمریکا و پیگیری مواضع مبتنی بر واقعیت و عمل گرایانه وارد کاخ سفید شد. سیاست خارجی دولت وی بعد از حمله حماس به مواضع رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر، از منظر داخلی و بین المللی دستخوش تغییر شد. این گزارش مدعی است که بایدن تا قبل از حمله حماس به مواضع رژیم صهیونیستی، تلاش داشت در خاورمیانه از رویارویی مستقیم با روسیه و ایران در مناطقی مانند سوریه و عراق اجتناب کند. اما دولت بایدن کنگره را دور زد تا میلیون ها دلار سلاح به رژیم اسرائیل ارسال کند و رئیس جمهوری آمریکا به دنبال تایید کنگره برای ۱۴.۳ میلیارد دلار بیشتر است. بایدن به رد درخواست‌ها برای آتش‌ بس در غزه ادامه می‌دهد و با وجود کشته شدن هزاران غیرنظامی در این منطقه، بارها حمله رژیم اسرائیل را توجیه کرده است.
تایم می نویسد: دولت آمریکا همچنین به طور مستقیم با حمله به حوثی‌های یمن که پیشتر اعلام کرده بودند تا زمان برقراری آتش‌بس در غزه به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله خواهند کرد، به خشونت‌های بیشتری در خاورمیانه دامن می ‌زند. در جبهه داخلی، رویکرد بایدن در حال تضعیف پایگاه حمایتی از او است. بر اساس نظرسنجی نیویورک تایمز و کالج سیینا، تنها یک نفر از هر سه رای دهنده نحوه مدیریت جنگ توسط رئیس جمهوری ایالات متحده را تایید می کنند. این رقم در میان رای دهندگان زیر ۳۰ سال که کانون اصلی پایگاه حمایتی بایدن هستند به ۲۰ درصد کاهش می یابد.
در همین حال، انبوهی از رای دهندگان فلسطینی، عرب و مسلمان - که گروه های رای دهنده مهمی در ایالت های کلیدی مانند میشیگان هستند – وعده داده اند به بایدن رای ندهند. با حملات مکرر در یمن، آنها حتی بیشتر از دولت بایدن فاصله می گیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار