کد خبر: ۲۳۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
دو تحلیلگر بازار سرمایه ضمن توصیه به سهامداران، افزایش قیمت دلار نیما را مهم‌ترین عامل حرکت بورس معرفی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو تحلیلگر بازار سرمایه با بررسی روند معاملات از دیروز ضمن توصیه به سهامداران در گفت و گو با دنیای اقتصاد اعلام کردند افزایش قیمت دلار نیما مهم‌ترین عامل برای حرکت بورس خواهد شد.

حسن حسین‌نیا: بازار سهام روز ابتدای هفته با رشد شاخص‌های قیمتی همراه بود. پس از چندین هفته خروج ادامه‌دار نقدینگی از سهام و صندوق‌های سهامی، ورود نقدینگی اشخاص حقیقی در اولین روز معاملاتی هفته ثبت و خروج سنگین نقدینگی حقیقی‌ها از صندوق‌های با درآمد ثابت مشاهده شد.

نکته قابل‌ توجه ارزش پایین معاملات است. در ساعت ابتدایی شروع هفته‌ تنش‌های نظامی در منطقه محدود به دو کشور عراق و سوریه رخ داد و باعث شد برخی فعالان بورسی با این اثبات که دامنه درگیری‌ها به ایران گسترش پیدا نخواهد کرد، نسبت به خرید سهام اقدام کنند. با مقایسه سرانه خرید و فروش می‌توان دست برتر خریداران را روز شنبه ملاحظه کرد.

شایعاتی که در بازار شنیده شد به‌همراه اقدامات سیاست گذار منجر به افت ملموس قیمت دلار در بازار آزاد شد که به افت قیمت سکه بورسی و صندوق‌ های طلا انجامید. در حوزه صنعت خودرو رونمایی از نامه وزیر صنعت به رئیس بانک‌مرکزی برای تخصیص اعتبار به خودروسازها منجر به اقبال سهامداران به این صنعت شد و البته این احتمال را تقویت کرد در هفته‌های باقی‌مانده از سال ‌نباید منتظر رشد قیمت کارخانه‌ای بود و احتمال اجرایی‌شدن اخبار مرتبط با فروش خودروی مازاد با قیمت حاشیه بازار بسیار پایین خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد با وجود ریسک‌های سیستماتیک موجود در مقطع فعلی، فعالان باید نسبت به مدیریت ریسک پرتفوی توجه داشته باشند و به دور از هیجان نسبت به بررسی وضعیت اقدام کنند و خبرهای موثر را با توجه به منبع انتشار بررسی کنند.

ایمان رئیسی: قرار است 280 هزار میلیارد تومان اوراق با نرخ 30‌ درصدی طی هفته جاری عرضه شود. نرخ بازخرید اوراق قبل از سررسید ‌تنها 12‌ درصد است یعنی اگر قبل از یک سال ‌به پول نیاز پیدا کنید، حدودا دو سوم سود دریافتی پس‌ گرفته و مابقی را می‌دهند. بنابراین نرخ 30‌ درصد صرفا برای حبس پول تعیین‌ شده‌ است.

از این 280 هزار میلیارد تومان طی یک سال، 84 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید خلق می‌شود. با این نرخ‌های بهره که عجیب و غریب است طی سال‌ های آینده وارد دور جدیدی در زمینه تضعیف ‌ریال خواهیم شد. نامه وزیر صنعت برای چاپ پول به قیمت زیان انباشته بیشتر برای صنعت خودرو و نامه معاون اول رئیس‌جمهور برای تجدید نظر در وضعیت پالایشی‌ها از خبرهای مهم این روزها بود.

با وضعیت فعلی روند خنثی ادامه‌دار است، مگر اینکه فاصله نرخ نیما و آزاد کمتر شود. نرخ دلار توافقی در معاملات روزهای اخیر 51.2‌ هزار تومان معامله شده‌ است. این افزایش قیمت اگر در مورد دلار نیما هم اتفاق بیفتد مهم‌ترین عامل برای حرکت بورس خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار