کد خبر: ۲۳۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
گزارش «تجارت آنلاین» از افزایش نگرانی‌ها در اروپا نسبت به شکست بایدن در انتخابات 2024:
با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، علاوه بر عرصه داخلی کشورهای اروپایی به شدت نسبت به بازگشت دونالد ترامپ به قدرت نگران هستند. ترامپ طی چهار سال دوران ریاست جمهوری خود نشان داد که به شدت به سنت دوستی و اتحاد با اروپا وفادار نیست.

کابوس بزرگ آتلانتیکی‌ها از بازگشت ترامپ

گروه سیاسی: با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، علاوه بر عرصه داخلی کشورهای اروپایی به شدت نسبت به بازگشت دونالد ترامپ به قدرت نگران هستند. ترامپ طی چهار سال دوران ریاست جمهوری خود نشان داد که به شدت به سنت دوستی و اتحاد با اروپا وفادار نیست. نتایج نظرسنجی‌ها از شکست بایدن حکایت دارد که همین امر نگرانی فزآینده کشورهای حوزه آتلانتیک را به به دنبال دارد.
به گزارش «تجارت آنلاین»، دموکرات‌ها به شدت از بازگشت ترامپ به قدرت نگران هستند. در جدیدترین موضع‌گیری، رییس جمهور آمریکا با حضور در جمع هوادارانش در ایالت نوادا با برشمردن دلایلی، پیروزی احتمالی «دونالد ترامپ» رقیب اصلی انتخاباتی خود در رقابت‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا را «کابوسی» برای کشور توصیف کرد که با واکنش مسئولان کارزار انتخاباتی ترامپ مواجه شد.

شانس بزرگ ترامپ برای غلبه بر بایدن
بر اساس نظرسنجی شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز، بایدن با وجود اقتصاد رو به رشد و مخالفت‌های اندک برای کاندیداتوری حزبش، ۹ ماه پیش از انتخابات نوامبر ۲۰۲۴، با رای‌دهندگان ناراضی و فضای سیاسی چالش‌برانگیزی مواجه شده است. جو بایدن از دونالد ترامپ، کاندیدای پیشتاز جمهوری‌خواهان در زمینه سیاست‌های اصلی و مقایسه‌های شخصی از جمله با بیش از ۲۰ درصد در مورد اینکه کدام کاندیدا بهتر اقتصاد را اداره می‌کند، عقب‌تر است. همچنین عقب بودن بایدن در برابر ترامپ در مدیریت مهاجرت و امور مرزی بیش از ۳۰ درصد است. در نظرسنجی شبکه خبری ان.بی.سی همچنین مشخص شد نسبت برتری و تاثیرگذاری ترامپ به بایدن ۱۶ درصد است که دقیقا برخلاف سال ۲۰۲۰ است؛ زمانی که بایدن در این موارد با ۹ درصد از ترامپ پیشی گرفت و او را در انتخابات آن سال شکست داد. همچنین میزان محبوبیت بایدن به پایین‌ترین سطح خود در دوران ریاست جمهوری‌اش یعنی ۳۷ درصد رسیده درحالیکه کمتر از سه تا از ۱۰ رای دهنده رسیدگی او به جنگ غزه را تایید می‌کنند. تمامی اینها مشخص می‌کند که چرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ترامپ با پنج درصد از بایدن پیشی گرفته است. شاید بهترین خبر در این نظرسنجی برای بایدن این باشد که زمانی که از رای‌دهندگان در مورد انتخاب ترامپ در صورت محکومیتش در یک جرم، سؤال می‌شود، از رئیس جمهوری سابق آمریکا پیشی می‌گیرد.
نظرسنجی صورت گرفته توسط «جف هورویت» از موسسه دموکرات انجمن‌های تحقیقات هارت و «بیل مک‌اینترف» از موسسه جمهوری خواهان استراتژی‌های عقاید مردمی انجام شده و این دو گفتند بر اساس یافته‌ها، ریاست جمهوری آمریکا در معرض خطر است. هورویت گفت: آنچه امروز بیش از هر چیز دیگری مایه نگرانی است این است که موقعیت بایدن در برابر ترامپ نسبت به چهار سال قبل رو به افول و فرسایش است. در مقایسه با ۲۰۲۰، بایدن افول کرده است. بدتر از همه، این باور که بایدن برای این سمت باید کاندیدا شود، رخت بر بسته است. مک‌اینترف نیز گفت: تصور این ارقام و آمار پیش از انتخابات ریاست جمهوری دشوار است. هورویت نیز تاکید کرد، اما بایدن هنوز زمان برای تغییر انتظارات رای دهندگان دارد. نظرسنجی شبکه خبری ان.بی.سی از ۲۶ تا ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴ و پس از آن انجام شده که ترامپ موفق شد رقابت‌های کاندیداتوری حزبش را در آیووا و نیوهمشایر ببرد، جنگ غزه وارد چهارمین ماه خود شد و اخباری مثبت درباره اقتصاد آمریکا از جمله رشد اعتماد مشتری و ایجاد بیش از ۳۰۰ هزار شغل در ماه گذشته منتشر شد. ترامپ در سوال مطرح شده مبنی بر اینکه کدام کاندیدا عملکرد بهتری در مدیریت اقتصاد دارد، ۲۲ درصد نسبت به بایدن جلوتر است به طوری که ۵۵ درصد از شرکت کنندگان ترامپ و ۳۳ درصد بایدن را انتخاب کردند.

خصومت ویژه ترامپ نسبت به ناتو
برای اروپایی‌ها بیش از هر موضوع دیگری دیدگاه ترامپ درباره ناتو مایه نگرانی‌ است. در واقع، بدبینی ترامپ به ناتو نیز اروپا را نگران کرده است. او در دور نخست ریاست‌جمهوری خود چندین بار تهدید کرد که آمریکا را از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خارج خواهد کرد. اخیراً کمیسیونر بازارهای داخلی اتحادیه اروپا نقل‌قولی از ترامپ را بیان کرد که نگرانی اروپا را چندبرابر کرد. به گفته این مقام اروپایی، ترامپ در دیدار خود با «اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در ۲۰۲۰، به او گفته بود که «اگر اروپا مورد حمله قرار گیرد، ما هرگز برای کمک و حمایت از شما مداخله نمی‌کنیم». ترامپ در چهار سال گذشته از پرداختن به این مسئله شانه خالی کرده است. او اخیراً در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت پیروزی در انتخابات از اروپا حفاظت خواهد کرد، گفت: «بستگی دارد که رفتار درستی داشته باشند یا نه.» او در پاسخ به پرسشی مستقیم درباره تعهد خود به ناتو گفت: «ناتو از کشور ما سوءاستفاده کرده است. کشورهای اروپایی از ما سوءاستفاده کردند.» او در اواخر دور نخست ریاست‌جمهوری خود در ۲۰۱۹ گفته بود رفتاری که اروپا با آمریکا دارد، از رفتاری که با چین دارد هم بدتر است! «جوزف برامل» مدیر اروپایی کمیسیون سه‌جانبه در موسسه مشاوره استراتژیک، سیاسی، امنیتی و اقتصادی در برلین می‌گوید این بدین معناست که «ترامپ اروپا را دشمن خود» می‌داند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار