کد خبر: ۲۳۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
فعال اقتصادی و تجاری گفت: در صورتی که دکتر فرزین در راس مدیریت بانک مرکزی نبود، شاهد افزایش نرخ دلار حتی تا ۱۰۰ هزار تومان می‌بودیم.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، جلیل جلالی‌فر در گفت‌وگویی نظر خود را در خصوص عملکرد بانک مرکزی در یکسال گذشته بیان و تصریح کرد: با توجه به اینکه دکتر فرزین از جمله مدیران و اقتصاددانان توانمند کشور به شمار می‌روند پرواضح بود که باید منتظر عملکرد مثبتی از بانک مرکزی می‌بودیم و خوشبختانه انتظار مردم به بهترین شکل ممکن در تثبیت ارزی در یک سال گذشته محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: به این دلیل معتقدم جناب آقای فرزین مدیر و اقتصاددان توانمندی هستند چرا که تنها فردی به شمار می‌رود که توانست ظرف مدت نه چندان طولانی سیاست‌های تثبیت ارزی را در اقتصاد ایران نهادینه کند؛ چرا که تا پیش از این مفهوم سیاست‌های تثبیت اقتصادی در کشور چیزی کم داشت یا اصلا گم شده بود.

این فعال تجاری و اقتصادی در حوزه روسیه و اوراسیا تصریح کرد: خوشبختانه رئیس کل بانک مرکزی توانست اعتماد مردم را جلب کند و نشان دهد که بازار ارز را می‌توان مدیریت کرد و مانع انتظارات تورمی و هیجانی کردن بازار برای بهره برداری عده کوچکی شد.

جلالی‌فر معتقد است: اینکه بانک مرکزی با مدیریت دکتر فرزین طی یکسال گذشته توانست ماهیت اصلی سیاست‌های تثبیت اقتصادی را نهادینه کند از این جهت حائز اهمیت است که نشان داد با مدیریت درست می‌توان بسیاری از امور را به درستی و با قدرت اداره کرد که نمود آن را با کنترل درست بازار ارز از سوی بانک مرکزی شاهد هستیم.

وی در این مورد با ذکر مثالی تصریح کرد: به عنوان مثال در دوره‌های پیشین که مدیران دیگری غیر از دکتر فرزین در راس بانک مرکزی بودند با کلید خوردن حوادثی چه در منطقه و فرامنطقه دلار جهشی می‌شد، اما اینک با مسائل غزه و موارد مرتبط با حملات یمنی‌ها در دریای سرخ به کشتی‌های حامل تسلیحات نظامی برای اسرائیل شاهد هستیم بازار ارز به هیچ وجه دچار تلاطمات شدید قیمت نشد و با وجود تعدد بحران‌های سیاسی نظامی در منطقه، نوسانات اندکی در بازار ایجاد شد که البته روند کاهشی آن هم کلید خورد.

فعال اقتصادی و تجاری معتقد است: بنده بر این باورم در صورتی که دکتر فرزین در راس مدیریت بانک مرکزی نبود حتما شاهد افزایش نرخ دلار حتی رفتن تا روی ۱۰۰ هزار تومان می‌بودیم، اما شاهد هستیم نه تنها نرخ دلار بالاتر نرفت بلکه دوباره کاهشی شد.

جلالی‌فر تاکید کرد: تثبیت نرخ ارز یکی از عوامل و عناصر سیاست‌های پولی به شمار می‌رود که به درستی اجرا شد، اما از رئیس بانک مرکزی انتظار داریم در این شرایط نرخ ارز نیمایی را تغییر دهند و ارز نیمایی مرتبط با واردات کالا را حذف کنند، اما سوبسید را به صورت مستقیم به مردم دهند. به عنوان نمونه سوبسید به شرکت‌های دارویی داده شود تا مشکلات و چالش‌های ارزی و فسادهایی که بعضا صورت می‌گیرد رفع شود و در انتها شاهد حذف رانت اختاپوسی شویم که اقتصاد را دچار تلاطم‌های بسیاری می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار