کد خبر: ۲۳۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه امرور - دوشنبه - در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

پیشنهاد ایران برای میزبانی اجلاس فوری وزیران خارجه کشورهای اسلامی

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه امروز - دوشنبه - در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در این نشست با تبریک برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران بعد از ۶ سال گفت: در این جا لازم است از اهالی رسانه و دوستان در وزارت ارشاد برای برگزاری این نمایشگاه تشکر کنم.

نمایشگاه رسانه‌های ایران روز یکشنبه در محل مصلای تهران آغاز به کار کرد.

حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد که خستگی‌ناپذیر پای ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام هستند

وی همچنین در ابتدای سخنان خود از حضور باشکوه مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: این حضور باشکوه نشان داد که مردم کشورمان، خستگی‌ناپذیر پای ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام هستند.

کنعانی گفت: این حضور خاک یاس و ناامیدی را بر دشمنان این مرز و بوم پاشید.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به صورت باشکوه در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برگزار شد .

حضور باشکوه مردم در انتخابات نشان خواهد داد که متعهدانه پای انقلاب هستند

کنعانی همچنین با اشاره در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و با اشاره به اهمیت حضور باشکوه مردم در این انتخابات گفت: حضور باشکوه مردم در این انتخابات نشان خواهد داد که مردم ایران مسئولانه، متعهدانه و علاقه‌مندانه پای انقلاب اسلامی هستند.

کنعانی با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ گزارش کوتاهی از فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی در یک سال گذشته گفت: در یک سال گذشته شاهد پویایی در روابط خارجی بودیم. در یک سال گذشته تلاش داشته‌ایم که سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی پررونقی داشته باشیم‌.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در سایه ارشادها و راهنمایی‌های حکیمانه رهبری و مبتنی بر نگاه دولت ایران مبنی بر گسترش روابط با کشورهای همسایه و حوزه آسیا و برقراری روابطی پویا و متوازن با کشورهای مختلف جهان شاهد پویایی چشم‌گیری در توسعه روابط خود بودیم.

شاهد دوران روابط بسیار خوب و پویایی با اکثر همسایگان مرزی و منطقه‌ای هستیم

کنعانی ادامه داد: ما شاهد دوران روابط بسیار خوب و پویایی با اکثر همسایگان مرزی و منطقه‌ای هستیم و در سایه توسعه روابط اقتصادی، شاهد توسعه تبادلات تجاری با کشورهای همسایه و پیرامونی و البته کشورهای دور دست هستیم. استفاده از سازوکارهای منطقه‌ای و چندجانبه یکی دیگر از دستاوردهای سیاست خارجی ایران بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: عضویت در برخی سازوکارهای مهم از جمله بریکس و تقویت روابط با سازمان همکاری اوراسیا و امضای برنامه های جامع بلند مدت با برخی کشورها نشان دهنده پویایی کشور در رونق بخشی به روابط تجاری و سیاسی جمهوری اسلامی ایران است‌.

وی تصریح کرد: دولت توسعه مناسبات اقتصاد محور را با جدیت محل توجه خودش قرار داده و این موضوع را دنبال خواهد کرد. توجه به همه ظرفیت‌های ملی به ویژه در زمینه توسعه تجاری محل توجه دستگاه سیاست خارجی است و امیدواریم که بتوانیم انتظارات به حق ایران را محقق کنیم و شرایط اقتصادی بهتری را برای معیشت مردم رقم بزنیم.

کنعانی بیان کرد: همکاری‌ها و هم افزایی‌های مناسبی میان وزارت امور خارجه و دستگاه‌های اقتصادی کشور وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم اهداف اقتصادی کشور را با این هماهنگی‌ها محقق کنیم.

جامعه جهانی برای توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه مسئولیت جدی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد تجاوزات جدید رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه و تهدیدات این رژیم علیه رفح گفت: تحولات اخیر در غزه نشان داد که ماهیت رژیم صهیونسیتی به چه میزان مبتنی بر جنایت و وحشی‌گری است.

کنعانی تاکید کرد: جامعه جهانی در راستای ایجاد بازدارندگی و توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه مسئولیت جدی دارد.

پیشنهاد ایران برای برگزاری اجلاس فوری وزیران خارجه کشورهای اسلامی و میزبانی از آن

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به ظرفیت‌های سازمان همکاری اسلامی برای ایجاد بازدارندگی فوری جهت توقف جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه گفت: در همین راستا ما خواهان برگزاری دومین نشست فوری وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی  با تمرکز فلسطین شده‌ایم.

وی ادامه داد: در این ارتباط یادداشت رسمی از طریق نمایندگی خود نزد سازمان همکاری اسلامی به دبیرخانه این سازمان ارسال کرده ایم و اعلام آمادگی کرده‌ایم که میزبان این نشست باشیم.

روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خود قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به  سوالی تاکید کرد: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خود قرار دارد و در زمینه‌های متنوع و گسترده توسعه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه دو دولت ایران و عراق برای انجام تلاش‌های مشترک برای ارتقای مناسبات در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و همکاری‌های امنیتی و مقابله با زمینه‌های بی‌ثباتی و تروریسم عزم و اراده مشترک دارند، ادامه داد: سند توافق امنیتی که بین ایران و عراق به امضا رسیده یکی از توافقات دو کشور است. گام‌های بزرگی در راستای اجرای این سند برداشته شده و گام‌های تکمیلی در حال انجام است.

کنعانی تاکید کرد: ما اجرای کامل مفاد این سند را در مسیر تحقق منافع دو کشور و تحکیم امنیت برای دو کشور قلمداد می‌کنیم و تفاهم خوبی در این زمینه بین دو کشور وجود دارد ‌.

حضور نیروهای خارجی در عراق را  کمک کننده به ثبات در این کشور نمی‌دانیم

وی در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سوالی تاکید کرد: ما حضور نیروهای خارجی در عراق را  کمک کننده به ثبات در این کشور نمی‌دانیم.

ما به مدیر کل آژانس توصیه می‌کنیم که از اظهار نظرهای خارج از چارچوب و وظایف حرفه‌ای خود پرهیز کند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که برنامه هسته‌ای ایران شفاف نیست، گفت: همان طور که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است فعالیت‌های هسته ای ایران صلح آمیز و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی است و در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز خود را در چارچوب حقوق و تعهداتش انجام می‌دهد، تصریح کرد: اساسا دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد و فتوای مقام معظم رهبری در این زمینه مشخص است.

کنعانی ادامه داد: ما به مدیر کل آژانس توصیه می‌کنیم که از اظهار نظرهای خارج از چارچوب و وظایف حرفه‌ای خود پرهیز کند و اجازه ندهد که آژانس تبدیل به عرصه‌ای برای طرح مباحث سیاسی، غیرحرفه ای و غیر فنی شود.

طرح مباحثی حقوقی و فنی از سوی مقامات کویت در مورد میدان آرش هیچ‌گونه حقی را برای طرف بیان کننده این مواضع ایجاد نمی‌کند

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دولت کویت در طول مدت اخیر برای چندمین بار اعلام کرده است که ایران سهمی از میدان گازی آرش ندارد و آیا تهران نمی‌خواهد اقدام جامعی در ارتباط با این‌گونه اظهار نظرها داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در حفاظت و حمایت از حقوق ملت ایران اهتمام جدی دارد و طرح مباحثی حقوقی و فنی از سوی مقامات کشور کویت در مورد میدان آرش هیچ گونه حقی را برای طرف بیان کننده این مواضع ایجاد نمی‌کند.

کنعانی گفت: ایران بهترین راهکار را در مورد این موضوع حقوقی و فنی استمرار مذاکرات تیم‌های حقوقی و فنی دو کشور می داند و طرح این مباحث را در فضای رسانه‌ای کشور کمک کننده نمی داند.

وی تأکید کرد: ما در راستای استمرار و تلاش‌های حقوقی خود در این زمینه در راستای صیانت و حفاظت از حقوق ملت ایران ذره‌ای تعلل نمی‌کنیم.

رژیم صهیونیستی به دلیل تحقق اهدافش مایل به توقف جنگ و ایجاد آتش بس در غزه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی به دلیل تحقق اهدافش مایل به توقف جنگ و ایجاد آتش بس در غزه نیست و در واقع این رژیم و بینیامین نتانیاهو منافع خود را بر تداوم جنگ و دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی می‌داند.

گره زدن آتش بس به موضوعاتی همچون پسا غزه و یا نحوه اداره کردن غزه پس از جنگ را نمی‌پذیریم

وی در این ارتباط گفت: ما گره زدن آتش بس به موضوعاتی همچون پسا غزه و یا نحوه اداره کردن غزه پس از جنگ را نمی‌پذیریم و این یک امر مرتبط با مردم فلسطین است و این یک تصمیم فلسطینی است و باید خود مردم فلسطین در این ارتباط تصمیم بگیرند.

کنعانی همچنین گفت: ضرورت دارد که جامعه جهانی هر چه سریعتر نسبت به ایجاد آتش بس و توقف جنایت‌های صهیونیست ها در غزه عمل کند و نهادهای بین المللی به وظایف خود در این ارتباط مسئولانه‌تر عمل کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با افزایش تعداد خبرنگارانی که در طول جنگ غزه توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند و اهمیت پیگیری این موضوع در مجامع بین‌المللی تصریح کرد: در اینجا و در نمایشگاه مطبوعات لازم است که به تمامی شهدای رسانه که در راستای حق و دفاع از آن ایستادگی کردند و به شهادت رسیده‌اند ادای احترام کنم.

به شهادت رساندن تعداد زیادی خبرنگار در غزه یکی از مصادیق ارتکاب جنایت جنگی توسط صهیونیست‌ها است

کنعانی ادامه داد: به شهادت رساندن ده‌ها نفر از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای توسط صهیونیست‌ها در طول بیش از این چهار ماه نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به چه میزان از انعکاس واقعیت‌های جنگ و جنایت‌های این رژیم علیه مردم فلسطین وحشت زده است.

وی بیان کرد: به شهادت رساندن این تعداد خبرنگار یکی از مصادیق ارتکاب جنایت جنگی توسط صهیونیست‌ها است و قطعا این موضوع قابلیت پیگیری حقوقی در عرصه‌های بین‌المللی را دارد.

مقدمات کار برای انجام عمره مفرده فراهم شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می رسد اعزام شهروندان ایرانی به حج عمره در سال جاری منتفی شده است، تصریح کرد: موضوع عمره مفرده به عنوان یکی از موضوعات مورد توافق ایران و عربستان از سوی وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با مقامات سعودی دنبال می‌شود. خوشبختانه در این زمینه توافقی مشترک برای انجام عمره مفرده وجود دارد و مقدمات کار فراهم شده است.

کنعانی ادامه داد: هیأت‌هایی از بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی کشور در این ارتباط به عربستان سفر کردند و گفت‌وگوهای خوبی با همتایان خود داشتند.

وی گفت: براساس آنچه که ما می‌دانیم و مقامات سعودی از جمله شخص وزیر خارجه عربستان به وزیر خارجه ایران اعلام کرده است مسئله در این زمینه صرفا یک موضوع فنی است و اختلاف نظر فنی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طرف‌های سعودی است. متأسفانه مذاکرات در این زمینه به درازا کشیده است. چندین بار وزارت خارجه در این زمینه ورود پیدا کرده است و با مقامات سعودی از جمله وزیر خارجه این کشور گفت‌وگو داشته است. امیدواریم همان طور که وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با آقای امیرعبداللهیان وعده دادند خودشان در این زمینه ورود پیدا کنند و موضوع حل و فصل شود.

اتفاقات اخیر به معنای لغو عمره مفرده در سال جاری نیست

کنعانی ادامه داد: همان طور که سازمان حج و زیارت اعلام کرده است این اتفاقات به معنای لغو عمره مفرده در سال جاری نیست و امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل فنی ایجاد شده حل و فصل شود.

دیوان لاهه در معرض آزمون جدی قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  در این نشست در خصوص درخواست آفریقای جنوبی برای اضافه کردن دستورات جدید به شکواییه خود در دیوان بین‌المللی دادگستری هم گفت: ما معتقدیم که دیوان در معرض آزمون جدی قرار دارد که به  چه میزان از عهده مسئولیتش برخواهد آمد. قرار صادره از سوی دیوان، مسئولیت جدی برای رژیم اشغالگر ایجاد کرد تا کلیه اقدامات جنایات‌آمیز خود را متوقف کند. دیوان در این رابطه قرار خودش را مطرح کرد.

 وی ادامه داد: در ارتباط با  شکایت دوم آفریقای جنوبی نظر دیوان است که قرار اولیه کفایت لازم را دارد. ما انتظار داریم دیوان در ارتباطات با قرار اولیه جدیت لازم را داشته باشد و رژیم را مسئول تلقی کند و اقدام اولیه خودش را با گام‌های تکمیلی کامل کند. این انتظار ملت‌های جهان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی تاکید کرد: پیش‌نویس قطعنامه جدیدی از سوی  دولت الجزایر در ارتباط با موضوع غزه و فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده است و متاسفانه آمریکا پیشاپیش با این قطعنامه مخالفت کرده و باید دید شورای امنیت سازمان ملل در جلسه خود به چه میزان می‌تواند به مسئولیت خود در ایجاد صلح‌ و بازدارندگی از ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه عمل کند.

آنچه در دریای سرخ می‌گذرد معلول جنایاتی است که در غزه اتفاق می‌افتد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حملات آمریکا و انگلیس به یمن و رایزنی ایران برای توقف این حملات گفت: اقدامات این دو کشور نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل متحد است و اقدامی متجاوزاته و خودسرانه است. این اقدامات غیرقانونی و یک جانبه نشان‌دهنده آن است که این کشورها اساسا هیچ اعتقادی به نظم و قوانین و ساز و کارهای بین‌المللی ندارند. این دو کشور مدعی هستند به دنبال توسعه دامنه جنگ در منطقه نیستند، اما این حملات برخلاف ادعاهای مطرح شده آنهاست و اتفاقا دنبال ناامنی و بی‌ثباتی و گسترش جنگ از جغرافیای فلسطین به دیگر نقاط هستند و این حملات از نظر ما محکوم است و ادعای آنها هم ادعای باطلی است. آنچه در دریای سرخ می گذرد معلول جنایاتی است که در غزه اتفاق می افتد. جمهوری اسلامی ایران در این رابطه صریحا اعلام کرده است و به همتای انگلیسی و آمریکایی‌ها، رسانه‌ای و از طریق واسطه‌ها اعلام شده است.

وی درباره لیست کالاهای صهیونیستی که گفته شده وزارت خارجه باید این لیست را منتشر کند؟ گفت: تحریم کالاهای رژیم غاصب صهیونیستی مطالبه همه انسان‌های آزادی‌خواه جهان است و ما هم با توجه به تاکید رهبری معتقدیم اگر شریان‌های این رژیم ولو صرفا توسط کشورهای اسلامی قطع شود، امکان تداوم جنایاتش با این حجم را دیگر ندارد. قانون مجلس وظایف دستگاه‌ها را روشن کرده است و بر همین اساس وزارت خارجه مکلف به شناسایی و تنظیم فهرست شرکت‌ها و کالاهایی است که مرتبط با این رژیم است و ما به وظیفه خودش پایبند هستیم. وزارت امور خارجه در یک سال گذشته علاوه بر تکمیل لیست‌های موجود، سه جلسه هم با نمایندگان ذی ربط داشته است و نتیجه را به نهادها و دستگاه های مربوطه اعلام کرده و جلسه چهارم هم در حال تنظیم است. آخرین نتیجه هم تقدیم وزارت صمت شده است و این فهرست در اختیار گمرک ایران قرار گرفته است. طبیعی است گمرک مسئول اجرای این موضوع است، اما قانون وظیفه‌ای را برای انتشار فهرست مذکور برای وزارت امور خارجه تعیین نکرده است.

کنعانی ادامه داد: هیچ کالای شناخته شده صهیونیستی وارد ایران نخواهد شد و این ممنوع است و تنظیم لیست به معنای زمینه‌سازی برای انجام وظیفه بهتر کمرگ است تا با شناسایی دقیق‌تر مانع ورود این کالاها شود.

حضور ما در دوحه جهت جلب نظر جامعه بین‌المللی برای ایجاد شرایط هموار و بهتر در افغانستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست دوحه که پیرامون مسائل افغانستان بوده است، گفت: ایران بر ضرورت کمک همه کشورها و مجامع بین‌المللی برای بهبود شرایط افغانستان و تحکیم صلح و ثبات و ایجاد شرایط بهتر برای مردم این کشور تاکید دارد. ما در قالب‌های دو جانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در مسیر کمک به این روند تلاش و مشارکت داشتیم و از مشارکت در ساز و کارهای چندجانبه برای تبیین مواضع سازنده خودمان در ارتباط با افغانستان استفاده کردیم. حضور ما در دوحه هم در راستای همین مساله و در جهت جلب نظر جامعه بین‌المللی برای ایجاد شرایط هموار و بهتر در این کشور است. ما معتقدیم سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین المللی باید به کشورهای همسایه و افغانستان برای اینکه ساز و کاری به اسم افغانستان شکل گیرد و شرایط سیاسی و امنیتی بهتری را شاهد باشیم، کمک کنند. ما در این رابطه ابتکار عمل‌های خوبی را مطرح کردیم و در هر ابتکار عملی که مطرح شد و احساس کردیم به بهبود شرایط این کشور کمک می‌کند مشارکت داشته‌ایم.

نگران کنفرانس مونیخ و اهدافی که بنیانگذارانش برای آن تعریف کرده‌اند، هستیم

کنعانی درباره دعوت نشدن وزیر خارجه ایران به کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: ما نگران این کنفرانس و اهدافی که بنیانگذاران آن برای آن تعریف کرده‌اند، هستیم. متاسفانه مجریان این کنفرانس برخلاف اهداف بنیانگذاران آن در مسیر غلط حرکت می‌کنند و چارچوب آن را به یک جایگاهی تبدیل کرده‌اند که دیدگاه غیرسازنده در آن مطرح شود. انتخاب گزینشی کشورها و محروم کردن برخی کشورها که اتفاقا نقش مهمی در امنیت منطقه دارند و این نقش اثبات شده است و از سویی دعوت از کشورها و مقامات جنایت‌کاری که سابقه جنایات آنها در مقابل دیدگان ملت‌های جهان است، نشان می‌دهد مجریان این کنفرانس در مسیر غلطی هستند. به جای اینکه نگران حضور خود در این کنفرانس باشیم، نگران این کنفرانس و سرنوشت آن هستیم. این کنفرانس تریبونی برای بیان و اعلام مواضع غیرعادلانه و غیرمنصفانه و غیرصادقانه علیه کشورهای مستقل شده است.

وی افزود: ای کاش مسئولان این کنفرانس در یک رویکرد مسئولانه این نشست را فرصتی قرار می‌دادند که همه آنها که نسبت به امنیت بین‌الملل نگاه صادقانه دارند، حضور پیدا کنند و به جای دعوت از مقامات جنایت‌کار صهیونیستی که در دادگاه کیفری بین‌المللی متهم هستند، از نمایندگان فلسطین دعوت می‌کردند، آنچه مخل صلح و امنیت منطقه‌ای است، اشغالگری است نه مقاومت مردم فلسطین و کشورهایی که از حقوق فلسطین دفاع می‌کنند. ما نگران حال و روز و جایگاه کنفرانس امنیتی مونیخ هستیم.

ایران مقاومت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی را در چارچوب دفاع از خود می‌داند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی دیگر درباره سفر اخیر امیرعبداللهیان به لبنان و تحولات این کشور گفت: بارها گفتیم آنچه جریان‌های مقاومت انجام می‌دهند نگاه مسئولانه این گروه‌ها در حمایت از ملت فلسطین و غزه است که بیش از چهار ماه و نیم در معرض سیاست نسل کشی توسط رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و اروپا قرار دارند. نیروهای مقاومت تحت امر ایران نیستند. جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیروهای وکالتی ندارد که به جای ایران اقداماتی انجام دهند آنها در چارچوب مصالح و منافع دولت‌ها و اصول اعلام شده خود تصمیم می‌گیرند. در عین حال امنیت لبنان برای کل منطقه مهم است، لبنان مثل دیگر کشورهای منطقه در سالیان گذشته در معرض تجاوز نظامی رژیم غاصب صهیونیستی بوده است و همه کشورهای منطقه رژیم غاصب صهیونیستی را تهدیدی برای امنیت و حاکمیت خود می دانند.

وی تاکید کرد که ایران حمایت از فلسطین را اقدامی اخلاقی و انسانی می‌داند و مقاومت در برابر جنایات این رژیم را در چارچوب دفاع از خود می داند.

کنعانی درباره سفر رئیس قوه قضاییه به عراق گفت که این سفر در چارچوب همکاری های خوب ایران و عراق و بر اساس دعوت به عمل آمده و در استمرار مشورت‌های دوجانبه دو کشور انجام شد و گفت‌گوهای خوبی هم داشتند. در زمیه حقوقی و قضایی موضوعاتی برای همکاری داریم و پیگیری حقوقی اقدام آمریکا در ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را نیز در دستور کار داریم. اقدامات مشترک دو کشور یکی از مسیرهای مهم مورد پیگیری برای محاکمه جنایتکارانی است که موجب این جنایت شدند. پیگیری این مساله در مجامع بین المللی به خاطر انجام آن در خاک عراق نیازمند مشورت و اقدام دو جانبه است.

هیچ اقدام ضد ایرانی بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند

وی درباره شهادت و ترور مستشاران ایرانی در کشورهای سوریه و واکنش ایران به این مساله گفت: مقامات ذی ربط ایران اعلام کردند هیچ اقدام ضد ایرانی بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند و هر اقدامی که رژیم صهیونیستی مرتکب شده و شود پاسخ داده می شود و هر اقدام متجاوزانه احتمالی دیگر هم بدون پاسخ نمی ماند و مقامات صهیونیستی این پاسخ ها را درک کردند و بارها طعم تلخ سیلی‌های محکم ایران را چشیدند.

برجام هم‌چنان در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات احیای برجام گفت: این مساله هم‌چنان در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است و بارها اعلام شده است که با وجود خنثی سازی تحریم‌ها یکی از رویکردهای اساسی دولت و دستگاه دیپلماسی است اما رفع تحریم‌های ظالمانه در چارچوب برجام و برگرداندن متعهدانه و مسئولانه دیگر طرف‌های برجامی هم مدنظر دستگاه دیپلماسی است. تلاش های دیپلماتیک متوقف نشده و گفت‌وگوهایی هم در این زمینه انجام شده و کانال‌های ارتباطی تبادل پیام در این زمینه برقرار است و برای تامین حقوق ملت فرصتی را از دست نمی‌دهیم و به مذاکره برای رفع تحریم‌ها پایبند هستیم.

وی درباره انفجار اخیر لوله‌های گاز در ایران گفت: با توجه به ماهیت امنیتی مساله، برای صحبت در این رابطه صاحب صلاحیت نیستم و اطلاعاتی در این رابطه ندارم و مراجع ذی‌صلاح بنا بر صلاحدید خود اطلاع رسانی می‌کنند.

حق‌آبه هیرمند مطالبه جدی ایران است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره به نتیجه نرسیدن مذاکرات با طرف طالبان برای حق‌آبه رود هیرمند تصریح کرد: حق‌آبه هیرمند مطالبه جدی ایران است و حقوق غیرقابل انکار جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت و ملت است و این مطالبه به حق را در گفت‌وگوها با مقامات دولت سرپرستی افغانستان دنبال کرده و می‌کنیم، معتقدیم در این رابطه مقامات افغانستان علاوه بر اظهار نظر باید التزام عملی خود را نشان دهند.

از ناحیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ خطری متوجه هیچ طرفی نیست

وی درباره بیانیه گروه هفت خاطرنشان کرد: طرح موضوعات سیاسی یک جانبه در نشست‌هایی از این دست را با اهداف و انگیزه سیاسی تلقی می‌کنیم و این اظهارات را مردود می‌دانیم. بر خلاف ادعاها ایران در موضوع هسته‌ای طرف مسئول است و گزارش‌های بازرسان نشان داده فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است و از ناحیه این فعالیت‌ها هیچ خطری متوجه هیچ طرفی نیست. آنها که فعالیت های ایران را به دروغ و با انگیزه سیاسی تهدید و تبلیغ می‌کنند اتفاقا از جمله کشورهایی هستند که دارای زرادخانه‌های هسته‌ای هستند که بر خلاف قوانین و مقرارت بین‌المللی و تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جنگ در اوکراین بهره می‌برند

کنعانی گفت: ایران اثبات کرد که طرف متعهد و مسئول و دارای اقدامات مسئولانه برای امنیت‌سازی و صلح سازی منطقه است و بارها تاکید کردیم که رویکردهای نظامی کمکی برای اهداف نظامی نیست، آنها که ایران را به صادرات سلاح و پهپاد برای یک طرف جنگ در اوکراین معرفی می‌کنند، انگیزه سیاسی دارند. از ابتدای جنگ اعلام کردیم از ساز و کار سیاسی برای حل و فصل مناقشه در اوکراین استقبال می‌کنیم و هیچ پهپادی را به روسیه برای جنگ با اوکراین صادر نکردیم و برخلاف ادعاهایی که علیه ایران مطرح می‌شود معتقدیم این آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هستند که از جنگ در اوکراین بهره می‌برند.

ادعاها در بیانیه گروه هفت را به طور کلی مردود اعلام می‌کنیم

وی خاطرنشان کرد: رشد جهشی صادرات تسلیحات آمریکا به دو مقصد اوکراین و کشورهای اروپایی که تامین کننده سلاح دولت اوکراین هستند نشان می‌دهد که چه کسانی از ادامه جنگ بهره‌ می‌برند. آنها که علیه ایران ادعا می کنند، علیه ملت اوکراین اقدام کردند و مخالف راهکار سیاسی برای پایان دادن به جنگ هستند و ما این ادعاها در بیانیه گروه هفت را به طور کلی مردود اعلام می‌کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار