کد خبر: ۲۳۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
بر اساس داده‌های مرکز آمار در بهمن‌ماه سال جاری، نرخ تورم ماهانه به کف ۳۳ ماهه رسید و تورم نقطه به نقطه نیز کمترین رقم در ۲۲ ماه اخیر را تجربه کرد.

پس از آنکه روز گذشته محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، در حاشیه جلسه هیأت دولت، از منفی شدن تورم خوراکی‌ها و افت تورم ماهانه به ۱.۴ درصد خبر داد، مرکز آمار ایران نیز با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده بهمن‌ماه، بر ادعای مخبر مهر تائید زد.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که علاوه بر تورم ماهانه، نرخ‌های تورم سالانه و نقطه به نقطه نیز در بهمن‌ماه کاهشی شده است. احتمالا به همین دلیل بوده که دولت‌مردان بار دیگر در اعلام آمار تورم از منابع رسمی پیشی گرفته‌اند. زیرا تجربه ثابت کرده است که این اتفاق تنها در صورتی رخ می‌دهد که آمارها بهبود وضعیت اقتصادی را نشان دهند و اگر چنین نباشد، نه‌تنها خبری از اعلام آمار از سوی مدیران دولت نیست، بلکه همان آمارهای رسمی نیز با تأخیر منتشر می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با استناد به تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ‌های تورم در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نرخ تورم ماهانه برای سومین ماه متوالی کاهشی شده و این ماه نیز ۱.۲ واحد درصد از ارتفاع خود کاسته است.

به این ترتیب نرخ تورم ماهانه که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در طول یک ماه را نشان می‌دهد، در بهمن ماه به ۱.۴ درصد رسید که کف ۳۳ ماهه این نرخ محسوب می‌شود.

تورم نقطه به نقطه در کف ۲۲ ماهه
آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار، تداوم روند نزولی نرخ تورم نقطه به نقطه را نیز تائید می‌کنند. بر این اساس، نرخ تورم نقطه به نقطه که قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در یک نقطه زمانی را نسبت به قیمت همان سبد در نقطه زمانی متناظر در سال گذشته مقایسه می‌کند، در بهمن ماه سال جاری به ۳۵.۸ درصد رسیده است.

همچنین این نرخ که در مقایسه با دی ماه ۲.۷ درصد عقب‌نشینی کرده، حالا در پایین‌ترین سطح خود از فروردین ماه سال ۱۴۰۱ به این سو به سر می‌برد.

نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۵.۸ درصدی در بهمن ماه به این معنی است که خانوارهای کشور در این ماه برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، به‌طور میانگین ۳۵.۸ درصد بیشتر از بهمن ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند.

هدف تورم سالانه محقق نشد
داده‌های مرکز آمار همچنین حاکی از آن هستند که نرخ تورم ۱۲ ماهه برای نهمین ماه متوالی، روند نزولی خود را ادامه داده است. طوری نرخ تورم سالانه با کاهشی ۱.۱ واحد درصدی در مقایسه با دی ماه مواجه شده و رقم ۴۲.۵ درصدی را به ثبت رسانده است. به این ترتیب این نرخ به کمترین میزان ثبت‌شده از آذر ماه سال گذشته به این سو رسیده است.

با وجود اینکه نرخ تورم سالانه در ماه‌های اخیر افتی قابل توجه را تجربه کرده است، به نظر نمی‌رسد که هدف تورم ۳۰ درصدی بانک مرکزی در پایان سال محقق شود. حال باید دید که سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی به منظور مهار تورم تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، چه هدفی برای تورم در سال آینده تعیین می‌شود و دولت و بانک مرکزی تا چه حد در تحقق آن هدف موفق خواهد بود؟

۲۲۰

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار