کد خبر: ۲۳۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه:
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه، گفت: باقی ماندن ایران در فهرست سیاه مالی در شرایط کنونی تاثیری بر تجارت ندارد و موضوع مهمی تلقی نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا میرکریمی درباره تداوم حضور ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به ایلنا گفت: این اتفاق تاثیری بر تجارت ایران نداشته و تنها پیامد آن می‌تواند فشار روانی بر نرخ دلار بازار آزاد آن هم بدون ورود بانک مرکزی به این بازار، باشد.

وی افزود: بازار آزاد ارز ایران، بازار بزرگی به شمار نمی‌آید و این اتفاق هیچ تاثیری بر نرخ دلار نیمایی و دیگر بازارهای رسمی ندارد. وقتی بیشتر ارزها در تجارت ایرانی‌ها از مجاری دیگر مبادله می‌شود و سوئیفت قطع بوده حتی به فرض خروج ایران از فهرست سیاه، دستاوردی برای جامعه ایرانی محسوب نمی‌شد. بنابراین بودن یا نبودن در فهرست سیاه تاثیری در تجارت خارجی ندارد. زمانی باید نگران این مسئله بود که تبادلات مالی تجارت خارجی از مجاری رسمی پیش برود.

میرکریمی ادامه داد: مردم هم نظر خاصی بر این موضوع ندارند و کیفیت زندگی آنها از این اتفاق تاثیر نپذیرفته اند. چون FATF موضوعی به کل تخصصی بوده و در ایران نیز به واسطه مجلس و دولت به ادبیات عمومی راه یافته و صورت سیاسی گرفت. پیامدهای این اتفاق به اندازه‌ای ناملموس است که حتی تاجران حرفه‌ای اطلاعی نسبت به آن ندارند و نه تاثیرات آن را بر تجارت احساس می‌کنند.  

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار