کد خبر: ۲۳۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۲
رئیس جمهور پیش از عزیمت به الجزایر گفت: نسبت به حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌ها و زمان‌شناسی مردم تشکر و از دست‌اندرکاران انتخابات قدردانی می‌کنم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور دقایقی پیش در فرودگاه مهرآباد تهران و قبل از سفر به الجزایر ابتدا طی سخنانی با اشاره به انتخابات 11 اسفند، اظهار داشت: نسبت به حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌ها و زمان‌شناسی مردم تشکر و از دست‌اندرکاران انتخابات قدردانی می‌کنم. امیدوارم با شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان پشتوانه‌های کشور به وظایف قانونی خود عمل کنند.

وی درباره سفرش به الجزایر عنوان کرد: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور الجزایر برای شرکت در هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز صورت می‌گیرد. در این سفر دیدار دوجانبه‌ای با رئیس‌جمهور الجزایر خواهیم داشت که چنین دیداری در سطح رئیس جمهور بعد از 16 سال انجام می‌گیرد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: کشور الجزایر در نگاه ملت ما کشوری است که با استعمار مبارزه کرده و مردم ما از ملت الجزایر خاطرات خوبی در ایستادگی به‌یاد دارند.

رئیسی با بیان اینکه جایگاه این کشور در آفریقا ویژه است و در حوزه تمدنی اسلامی قرار داشته و جایگاه ممتازی دارد، خاطر نشان کرد: ارتباط دو کشور می‌تواند در روابط بین ایران و قاره آفریقا موثر باشد و نقش دو کشور در اوپک گازی، اوپک نفتی و مجمع گازی مهم است.

وی اضافه کرد: نکته دیگر مبارزه با یکجانبه‌گرایی است که ایران، الجزایر و بسیاری کشورهای مستقل در دنیا این نگاه را قبول دارند که باید در مقابل یکجانبه‌گرایی ایستادگی کرد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: نگاه دو کشور در حمایت از مردم فلسطین و غزه است؛ در دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهور این کشور موضوع فلسطینک فلسطین و غزه که امروزه تبدیل به موضوع جهان بشریت شده را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رئیسی افزود: هم‌چنین ارتباط سیاسی، تجاری و اقتصادی  بین دو کشور از جمله موارد مورد گفت‌وگو خواهد بود و این کشور بازار خوبی برای بازرگانان ماست و جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند زمینه خوبی برای ارتباط با بازرگانان الجزایری باشد.

وی گفت: هم‌چنین مباحث مهمی پیرامون ارتباط در حوزه انژری مطرح خواهیم کرد؛ نفت، گاز و پتروشیمی از موارد مورد همکاری خواهد بود و دو کشور در این زمینه ظرفیت خوبی داریم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: نشست سران این مجمع فرصت خوبی است که موضوعات قبلی و پیشنهادات‌مان را دنبال کنیم و ما به‌عنوان تولیدکننده و صادرکننده‌ی گاز، این ظرفیت را داریم که تبدیل به هاب منطقه‌ای بشویم.

رئیسی اعلام کرد در حاشیه این سفر با روسای کشورهای شرکت‌کننده دیدار خواهد داشت.

وی در ادامه بیان کرد: آفریقا در سیاست خارجی ما جایگاه مهمی دارد و با کشورهای اسلامی در قاره آفریقا ارتباط موثری خواهیم داشت و این سفر از این جهات حائز اهمیت خواهد بود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار