کد خبر: ۲۳۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۷
«الکساندر استوب» رئیس جمهوری جدید فنلاند در اولین روز کاری خود تاکید کرد که هلسینکی باید از توان بازدارندگی هسته‌ای واقعی برخوردار باشد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، استوب جمعه اظهار کرد: صحبتم را با این پیش‌فرض آغاز می‌کنم که فنلاند باید از بازدارندگی هسته‌ای واقعی برخوردار باشد. ناتو با عضویت‌ما در این پیماننظامی سه نوع بازدارندگی به ما می‌دهد.

وی افزود: اولین مورد، نظامی یا همان سربازان است؛ دومی، موشکی یعنی مهمات، و سومی بازدارندگی هسته‌ای است که از آمریکا می‌آید.

فنلاند در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین به چندین دهه عدم تعهد خود پایان داد و در آوریل گذشته به ائتلاف نظامی ناتو پیوست.

استوب پیشتر با بیان اینکه فنلاند باید یکی از اعضای فعال پیمان آتلانتیک شمالی و به دنبال استقرار تعدادی از واحدهای نظامی ناتو در خاک خود باشد، تاکید کرد: آماده هستم تا اجازه نقل و انتقال سلاح‌های هسته‌ای اعضای ناتو از طریق فنلاند را صادر کنم ولی با استقرار این تسلیحات در خاکمان موافق نیستم هر چند که گاهی اوقات سلاح هسته‌ای تضمین بقای صلح است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و آنتی هاکانن وزیر دفاع سابق فنلاند اواخر آذر ماه در راستای تقویت همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک نظامی روز دوشنبه توافقنامه‌ای دفاعی امضا کردند.

هاکانن این توافقنامه را «نشانه تعهد قوی آمریکا به دفاع از فنلاند و تمام شمال اروپا» خواند و افزود: این توافقنامه توانایی ما برای اقدام مشترک در همه زمینه‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

بلینکن نیز در مراسم امضای این توافقنامه گفت: فنلاندی‌ها در سال ۱۹۳۹ با تهاجم روس‌ها مواجه شدند و ثابت کردند که یک ملت آزاد می‌تواند قدرت و مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

وی افزود: فنلاند تقریبا بهتر از هر کشور دیگری می‌داند که در اوکراین چه مخاطراتی وجود دارد.

فنلاند پس از سال های ۴۰-۱۹۳۹ تا چندین دهه سیاست بی طرفی در پیش گرفت و از بیم خشم شوروی از پیوستن به ناتو خودداری کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار