کد خبر: ۲۳۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۹
اقتصادنیوز : روزهای پایانی سال و همزمان با فرارسیدن نوروز، افزایش برخی هزینه خانواده های ایرانی، تبدیل به یک دغدغه می شود. از آنجایی که دولت تا چند روز آینده یارانه معیشتی اسفندماه را مطابق با الگوی مرسوم خود واریز می کند سئوال یارانه بگیران این است که این میزان یارانه پاسخگوی چقدر از هزینه های شب عید خانوار است.
به گزارش اقتصاد نیوز، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خرید شب عید داغ شده است. این روزها تامین انواع آجیل و شیرینی برای پذیرایی از مهمانان نوروزی برای خانواده های ایرانی تبدیل به یک نگرانی شده است.
 

برای کسانی که دوست دارند ترکیبات مختلفی برای آجیل شب عید خود داشته باشند، خرید آجیل مخلوط شور بهترین و شاید به صرفه ترین گزینه باشد. چرا که می توان چند نوع از انواع آجیل‌ مختلف را خریداری کرد و در نهایت با هم مخلوط کرد.

آجیل شورشامل، پسته، مغز بادام درختی، بادام زمینی، تخمه کدو، فندق، بادام هندی است که با توجه به ترکیب انواع مغزهای به کار رفته در آن بر اساس سلیقه و البته قیمت متفاوت است. اقتصادنیوز درر این گزارش هزینه یک ترکیب نرمال که شامل همه مغزیجات یادشده باشد را بررسی کرده است.

بر اساس این بررسی،‌ هزینه یک بسته یک کیلویی آجیل مخلوط شامل ۲۰۰ گرم از مغزهای پسته، فندق بادام زمینی و تخمه کدو و ۱۰۰ گرم مغز بادام درختی و بادام هندی مورد بررسی قرار گرفته است.

برای این میزان از مغزیجات با نرخ مصوب میادین میوه و تره بار، قیمت ۲۰۰ گرم پسته حدود ۱۱۲ هزار تومان ، قیمت ۲۰۰ گرم تخمه کدو حدود ۴۹ هزار تومان، قیمت ۱۰۰ گرم مغز بادام حدود ۵۳ هزار تومان ،قیمت ۲۰۰ گرم مغز فندق حدود ۱۹۶ هزار تومان، قیمت ۱۰۰ گرم بادام هندی حدود ۶۱ هزار تومان و قیمت ۲۰۰ گرم بادام زمینی ۳۴ هزار تومان محاسبه شده است. مجموع این میزان یک کیلو آجیل مخلوط است که قیمت یک کیلوگرم آن (بنابر نرخ میادین میوه و ترده بار) ۵۰۵ هزار تومان  برآورد شده است.

این در حالی است که همین ترکیب آجیل بر اساس نرخ میانگین آجیل فروشی های سطح شهر، در مجموع کیلویی ۷۴۹ هزار تومان آب می خورد. در این ترکیب، ۲۰۰ گرم پسته ۲۰۹ هزار تومان، ۲۰۰ گرم تخمه کدو حدود ۶۶ هزار تومان، ۱۰۰ گرم قیمت مغز بادام حدود ۷۲ هزار تومان، ۲۰۰ گرم مغز فندق حدود ۲۴۵ هزار تومان، ۱۰۰ گرم بادام هندی حدود ۸۵ هزار تومان و ۲۰۰ گرم بادام زمینی حدود ۷۲ هزار تومان است.

قدرت خرید یک ماه یارانه به آجیل شب عید

نهایی آجیل

محاسبه اقتصادنیوز نشان می دهد که قدرت خرید یک خانواده 4 نفره برای تهیه آجیل -در دهک اول تا سوم- با مجموع یارانه یک میلیون و 600 هزار تومانی در ماه اسفند (هر نفر 400 هزار تومن یارانه معیشتی ماهانه) حدود 31.5 است. به عبارت دیگر یک خانواده 4 نفره باید 31.5 درصد از مجموع یارانه دریافتی خود را برای خرید یک کیلو آجیل با قیمت مصوب میادین میوه و تره بار هزینه کند.

همچنین قدرت خرید یک خانواده 4 نفره برای تهیه آجیل - در دهک چهارم تا نهم- با مجموع یارانه یک میلیون و 200 هزار تومانی در ماه اسفند (هر نفر 300 هزار تومن یارانه معیشتی ماهانه) حدود 42 درصد است. به عبارت دیگر یک خانواده 4 نفره باید 42 درصد از مجموع یارانه دریافتی خود را برای خرید یک کیلو آجیل با قیمت مصوب میادین میوه و تره بار هزینه کند.

یارانه معیشتی یک ماه یک فرد معادل چند گرم آجیل است؟

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با عنوان «یارانه معیشتی کفاف آجیل شب عید را می‌دهد؟/ بررسی قدرت خرید یارانه اسفند» بخوانید

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار