کد خبر: ۲۳۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
جماران : پوتین در یک مصاحبه تلویزیونی رسما" اعلام کرد از نقطه نظر نظامی و فنی، برای جنگ هسته ای آماده است.

به گزارش یورونیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به غرب هشدار داد که کشورش از نظر فنی برای جنگ هسته‌ای آماده است و اگر آمریکا به اوکراین نیرو بفرستد، تشدید جنگ تلقی می‌شود.

آقای پوتین روز چهارشنبه ۱۳ مارس (۲۳ اسفند)، یعنی تنها دو روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری روسیه که به احتمال زیاد در آن پیروز شده و شش سال دیگر در قدرت خواهد بود، گفت که برای سناریوی جنگ هسته‌ای «عجله» ندارد و نیازی به استفاده از سلاح اتمی در اوکراین نمی‌بیند.

پوتین ۷۱ ساله در پاسخ به این پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی ریانووستی که آیا روسیه واقعاً برای جنگ هسته‌ای آماده است، گفت: «از نقطه نظر نظامی و فنی، ما البته آماده هستیم.»

خبر مرتبط
کلینتون رای دهندگان به ترامپ را ترساند

وزیر خارجه پیشین آمریکا، در سخنانی اعلام کرد رای به ترامپ به معنای حمایت از پوتین است.

او همچنین گفت ایالات متحده درک می‌کند که اگر نیروهای آمریکایی را در خاک روسیه یا در اوکراین مستقر کند، مسکو این اقدام را مداخله تلقی خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: «(در ایالات متحده) به حد کافی کارشناس در زمینه روابط روسیه و آمریکا و نیز در زمینه مهار استراتژیک وجود دارد. بنابراین، من فکر نمی‌کنم که (برای رویارویی هسته‌ای) عجله‌ای وجود داشته باشد، اما با این حال ما آمادگی آن را داریم.»

از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ تاکنون، جنگ اوکراین عمیق‌ترین بحران را در روابط روسیه با غرب ایجاد کرده و پوتین چندین بار هشدار داده است که غرب در صورت اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین، خطر وقوع جنگ هسته‌ای را بالا می‌برد.

آقای پوتین در فوریه ۲۰۲۲ ده‌ها هزار نیرو را به اوکراین اعزام کرده و پس از هشت سال درگیری در شرق اوکراین بین نیروهای اوکراینی از یک طرف و اوکراینی‌های طرفدار روسیه و نیروهای نیابتی روسیه از سوی دیگر، جنگی تمام عیار را به راه انداخت.

رهبران غربی وعده داده‌اند روسیه را در اوکراین شکست می‌دهند، اما با گذشت بیشتر از دو سال جنگ، اکنون نیروهای روس کمی کمتر از یک پنجم از خاک اوکراین را در کنترل دارند.

در سال انتخابات ایالات متحده، غرب در حال مبارزه با چگونگی حمایت از کیف در برابر روسیه است. این در حالی است که روسیه ارتش خود را با صدها هزار نفر نیروی تازه‌نفس تقویت کرده و بسیار سریع‌تر از غرب در حال تجهیز مجدد ارتش است.

کی‌یف می‌گوید در برابر جنگ کشورگشایانه روسیه که به سبک آمرانه و برای محو هویت ملی اوکراین طرح‌ریزی شده، از خود دفاع می‌کند. روسیه می‌گوید مناطق تحت کنترلش در اوکراین اکنون جزئی از خاک روسیه هستند.

آقای پوتین که در روسیه بالاترین مرجع تصمیم‌گیری درباره سلاح هسته‌ای است، بار دیگر تأکید کرد که کاربرد این سلاح در دکترین هسته‌ای کرملین مطرح است و در متن سیاست‌های آن، شرایطی که روسیه ممکن است از سلاح اتمی خود استفاده کند، مشخص شده است.

آقای پوتین در این زمینه گفت: «این سلاح‌ها برای پیاده کردن آن سیاست‌ها وجود دارد. ما اصول خودمان را داریم.»

روسیه و ایالات متحده آمریکا بیش از ۹۰ درصد از سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند و بنابراین با اختلاف، بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان هستند.

پوتین در عین حال گفت که روسیه آماده گفتگوهای جدی در مورد اوکراین است و افزود: «روسیه آماده مذاکره در مورد اوکراین است، اما این مذاکرات باید بر اساس واقعیت باشد، نه بر اساس هوس پس از مصرف داروهای روانگردان.»

خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داد که پیشنهاد پوتین برای آتش‌بس و توقف جنگ در اوکراین توسط ایالات متحده پس از تماس میان واسطه‌ها، رد شد.

آقای پوتین در این مصاحبه مفصل همچنین گفت که اگر ایالات متحده آزمایش‌ هسته‌ای انجام دهد، روسیه هم ممکن است همین کار را بکند: «برای ما فعلا چنین چیزی مطرح نیست... هنوز باید درباره‌اش فکر کنیم، اما این را رد نمی‌کنم که بتوانیم متقابلا همان کار را انجام دهیم.»

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز شنبه گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۲ به طور ویژه نگران این بوده که روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی در میدان جنگ در اوکراین استفاده کند.

سی‌ان‌ان گفت آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد مقامات روسی در میان خود به صراحت درباره حمله هسته‌ای در سال ۲۰۲۲ بحث کرده‌اند.

با این حال ولادیمیر پوتین گفت که روسیه هرگز احساس نیاز به کاربرد سلاح هسته‌ای در اوکراین نکرده است. وی تاکید کرد: «چرا ما باید نیاز به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی داشته باشیم؟ هرگز چنین نیازی وجود نداشته است.»

آمریکا با وجود کمبود بودجه، ۳۰۰ میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک نظامی می‌کند

سربازان اوکراینی آماده شلیک یک سامانه موشکی پرتاب چندگانه به سمت مواضع روسیه در خط مقدم، نزدیک اوکراین هستند.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، با وجود کمبود شدید بودجه برای جایگزین کردن سلاح‌هایی که به اوکراین فرستاده، اعلام کرد بسته کمک نظامی جدیدی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار را برای این کشور در نظر گرفته است.

 این در حالی است که کمبود بودجه کل سیستم نظامی آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و برای جایگزین کردن همه سلاح‌های ارسالی به اوکراین، حداقل به ۱۰ میلیارد دلار بودجه اضافی نیاز است.

آخرین بسته کمک نظامی اعلام شده برای اوکراین به ماه دسامبر گذشته برمی‌گردد، زمانی که پنتاگون کمبود بودجه برای جایگزینی سلاح‌ها را تایید کرد. اما اخیرا مقامات اعتراف کرده‌اند که نه تنها بودجه جایگزینی ندارند، بلکه ۱۰ میلیارد دلار نیز در این بخش دچار کسری هستند.

این اعلام کمک در شرایطی صورت می‌گیرد که ذخایر مهمات اوکراین به شدت رو به کاهش است و تلاش‌ها برای ارسال کمک‌های بیشتر برای خرید سلاح به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا متوقف شده است. مقامات آمریکایی ماه‌هاست که تاکید می‌کنند تا زمانی که کنگره بودجه اضافی برای جایگزینی سلاح‌های ارسالی را تصویب نکند، آمریکا نمی‌تواند ارسال سلاح به اوکراین را از سر بگیرد. این بودجه اضافی بخشی از لایحه هزینه‌های تکمیلی است که در کنگره به بن‌بست خورده است.

این بودجه جایگزین به پنتاگون اجازه می‌داد تا با استناد به مجوز برداشت ریاست جمهوری، مهمات، سامانه‌های دفاع هوایی و دیگر سلاح‌های موجود را از ذخایر خود برای اوکراین ارسال کند و سپس برای جایگزینی این تجهیزات، قراردادهای جدیدی منعقد کند. حفظ آمادگی نظامی آمریکا به داشتن این سلاح‌ها وابسته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در اعلام این کمک ۳۰۰ میلیون دلاری گفت: «وقتی نیروهای روس پیشروی می‌کنند و گلوله‌هایشان را شلیک می‌کنند، اوکراین به اندازه کافی مهمات برای مقابله ندارد.»

علاوه بر این، پنتاگون ابتکار عمل جداگانه‌ای به نام «کمک امنیتی به اوکراین» (USAI) دارد که به آن اجازه می‌دهد تا قراردادهای بلندمدت‌تری با صنایع اسلحه‌سازی برای تولید سلاح‌های جدید برای اوکراین منعقد کند.

مقامات ارشد دفاعی آمریکا اعلام کردند که پنتاگون توانسته است در برخی از این قراردادهای بلندمدت حدود ۳۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی کند و با توجه به وضعیت وخیم میدان نبرد، تصمیم گرفته‌اند از این صرفه‌جویی برای ارسال سلاح‌های بیشتر به اوکراین استفاده کنند. به گفته این مقامات، صرفه‌جویی‌های انجام‌شده عملا هزینه بسته جدید را جبران می‌کند و کسری بودجه جایگزینی سلاح‌ها را همچنان در ۱۰ میلیارد دلار نگه می‌دارد.

یکی از مقامات گفت این بسته کمک یک «فرصت یک‌بار مصرف» است، مگر اینکه کنگره لایحه هزینه‌های تکمیلی را که شامل حدود ۶۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین است تصویب کند یا صرفه‌جویی‌های بیشتری صورت بگیرد. به گفته این مقام، انتظار می‌رود این بسته شامل موشک‌های ضد هوایی، گلوله‌های توپخانه و سیستم‌های زرهی باشد.

اعلام این کمک همزمان با سفر رهبران لهستان به واشنگتن برای فشار آوردن به آمریکا جهت حل بن‌بست بودجه برای کمک به اوکراین در مقطع حساس جنگ صورت می‌گیرد. آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان، روز سه‌شنبه با رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و سنا دیدار کرد و قرار بود در ادامه روز با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، هم  ملاقات داشته باشد.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، تاکنون از آوردن بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری که شامل کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان می‌شود، به صحن مجلس برای رأی‌گیری خودداری کرده است. دموکرات‌های مجلس نمایندگان برای فشار بر رئیس جمهوریخواه، تلاش می‌کنند با استفاده از «درخواست عزل» (discharge petition) کنگره را مجبور به رأی‌گیری در مورد این لایحه کنند. این رویه که به ندرت با موفقیت همراه است، نیازمند حمایت اکثریت اعضای کنگره (۲۱۸ نماینده) برای رأی‌گیری درباره این بسته کمک است.

با کمبود شدید مهمات در خط مقدم و مواجهه با نیروی نظامی بسیار مجهزتر روسیه، وضعیت اوکراین وخیم‌تر شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بارها از کنگره درخواست کمک کرده است، اما رهبر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان با آوردن این لایحه کمک به اوکراین به صحن مجلس برای رأی‌گیری مخالفت کرده و می‌گوید هرگونه کمکی باید ابتدا نیازهای امنیتی مرزهای آمریکا را برطرف کند.

مقامات پنتاگون در جلسات توجیهی بودجه اعلام کردند که روی این لایحه تکمیلی برای جبران کمبود ۱۰ میلیارد دلاری بودجه جایگزینی سلاح‌ها حساب کرده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار