کد خبر: ۲۳۴۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
دو کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:
دو کارشناس با اشاره به عدم تغییر معاملات بازار سهام طی ۳ روز باقی‌مانده سال‌، محرک اصلی بازار در سال‌ جدید را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو کارشناس بازار سرمایه با انتظار عدم تغییر چندانی طی سه روز معاملاتی باقی‌مانده سال‌ در گفت و گو با دنیای اقتصاد، شاخص‌ترین محرک بورس در سال‌جدید را اعلام کردند.

نوید خاندوزی: با نزدیک‌شدن به پایان سال ‌نمی‌توان در مورد بورس تحلیل خاصی ارائه کرد. در مورد خبرهایی که قرار بود مخابره شود نیز اطلاعات جدیدی اعلام و انتظار برای رسیدن خبرهای بیشتر نیز محقق نشد. بازار سرمایه در انتظار خبرهای متعددی از جمله تجدید ارزیابی دارایی خودرویی‌ها، تسعیر ارز بانک‌ها و خبر فرمول پالایشی‌ها بود و در نتیجه این بی‌خبری وارد وضعیت ثبات شد و به‌نظر می‌رسد در روزهای باقی‌مانده سال‌ واکنش خاصی نداشته‌ باشد.

از طرف دیگر به‌نوعی موضوع معامله بلوکی "شتران و شاراک" مقداری بر وضعیت بازار اثرگذار بود و باعث شد بخشی از پول "شتران" از صندوق‌ها خارج شود که به‌کار‌‌گزاری‌ها فشار آورد. تصمیم بانک‌مرکزی نیز موقتا اثرگذار بود و همه‌چیز را تحت‌تاثیر قرار داد. نباید انتظار شروع متفاوتی در سال‌جدید داشت. رشد شارپی بعید به‌نظر می‌رسد اما وضعیت بسیار بهتر نسبت به سال‌ جاری خواهد بود.

شاخص‌ترین محرکی که می‌تواند بورس  را در سال‌جدید تحت‌تاثیر قرار دهد، دلار نیمایی است که با خبرهای خودرویی دست‌کم در سه ماه نخست سال‌ می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

مریم محبی: تنها سه روز به پایان سال‌ معاملاتی 1402 باقی‌مانده‌ است. با توجه به روندی که در قیمت دلار و سایر بازارهای مالی و همینطور نرخ بهره که تقریبا به ثبات رسیده مشاهده می‌شود، انتظار تغییر چندانی طی روزهای آتی نمی رود و سال‌ مالی فعلی در همین محدوده‌های کنونی بسته خواهد شد.

تنها مسئله‌ای که می‌تواند برای بررسی مجدد اتفاق مثبتی باشد که البته در فروردین شاهد اثرات آن خواهیم بود، بحث معافیت‌های تحریمی ایران است که بایدن با تمدید مجدد آن موافقت کرده و می‌تواند در اقتصاد ایران اثر مثبتی داشته‌ باشد. بنابراین برای روزهای باقی‌مانده سال‌ احتمالا معاملات رِنجی مشاهده شود و در همین محدوده‌ها کار به پایان می‌رسد.

به‌رغم اینکه قیمت‌های منطقی و ارزانی در بسیاری از سهام مشاهده می‌شود اما با توجه به تعطیلات پیش‌رو، احتمال رشد سایر بازارها و درصد سودی که صندوق‌های درآمد ثابت می‌دهند، جذابیت بسیاری برای بورس باقی نمی‌گذارد و حتی احتمالا مقدار کمی نیز خارج شوند. در روزهای پایانی سال ‌به‌صورت سنتی با توجه به تعطیلات پیش رو افراد برای بهره‌مندی از سود روزهای تعطیل پول‌ها را از بازار خارج کرده و واحدهای صندوق‌های درآمد ثابت می‌خرند.

احتمالا بازار کمی به منفی میل می‌کند و بعد از گشایش مجدد دوباره تحرک خواهیم دید. با توجه به امکان رشد نرخ دلار و رشد قیمت ها در بازار طلا به‌نظر نمی‌رسد بورس طی سه روز کاری جذابیت کافی برای نگهداری پول داشته‌باشد.

ورود مجدد سرمایه‌ها برای خرید سهام قطعا در ابتدای سال‌ آینده و با هدف ورود به سهامی که مجامع آنها در ابتدای سال ‌برگزار می‌شود، ممکن است اتفاق بیفتد اما در پایان سال ‌با توجه به رشد دلار و طلا و بسته‌بودن بورس و اینکه فرصتی برای نوسان‌گیری وجود ندارد به‌نظر نمی‌رسد جذابیت کافی برای نگهداشتن پول را داشته‌باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار