کد خبر: ۲۳۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
گزارش «تجارت آنلاین» از انتخابات ریاست جمهوری روسیه؛
در انتخابات روسیه به شکل عجیبی برای اولین بار در مدت زمان سه روز و در 28 ناحیه به صورت آنلاین برگزار می‌شود به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، سیاست‌مدار کهنه‌کار و رئیس‌جمهور فعلی روسیه، راه سختی برای پنجمین دوره حضور خود در کرملین نخواهد داشت.

پوتین در کرملین خواهد ماند

گروه جهان: 110 میلیون شهروند روس از دیروز –جمعه- 25 اسفند در جریان انتخاباتی سه روز از ۱۵ تا ۱۷ مارس ۲۰۲۴ (۲۵ الی ۲۷ اسفند) پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا رئیس‌جمهور آینده کشور را انتخاب کنند. در این انتخابات که به شکل عجیبی برای اولین بار در مدت زمان سه روز و در 28 ناحیه به صورت آنلاین برگزار می‌شود به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، سیاست‌مدار کهنه‌کار و رئیس‌جمهور فعلی روسیه، راه سختی برای پنجمین دوره حضور خود در کرملین نخواهد داشت.
به گزارش «تجارت»، رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند. روسیه بیش از ۹۰ هزار حوزه رای‌گیری را از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ به وقت محلی از ۱۵ تا ۱۷ مارس ایجاد کرده است. با توجه به گستره وسیع روسیه در چندین منطقه زمانی، «کامچاتکا» و «چوکوتکا»، واقع در منطقه شرق دور، نخستین مناطقی هستند که شروع به رای‌گیری کردند. شعبه‌های رای گیری در کالینینگراد، واقع در انتهای غربی روسیه، آخرین مراکزی خواهند بود که رای‌گیری را آغاز می‌کنند. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، حدود ۱۱۰ میلیون شهروند روسیه واجد شرایط رای دادن هستند، از جمله بیش از ۱.۸ میلیون نفر در خارج از کشور زندگی می‌کنند. بر اساس مقررات انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، کاندیدایی که بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، پیروز خواهد شد. در مواردی که بیش از دو کاندیدا وجود داشته باشد و هیچ کدام ۵۰ درصد آرا را کسب نکند، کمیسیون مرکزی انتخابات دور دوم رای‌گیری را برای دو نفر اول اعلام می‌کند. نامزدی که بیشترین آرا را در دور دوم کسب کند به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب خواهد شد. کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه نتایج انتخابات را حداکثر تا ۲۸ مارس تایید خواهد کرد و متعاقبا نتایج را ظرف سه روز پس از تایید اعلام می‌کند.

رقابت چهار نامزد برای فتح کرمیلن
برای اولین بار از سال ۲۰۰۸، تنها چهار گزینه در رای گیری وجود خواهد داشت: لئونید اسلوتسکی از حزب لیبرال دموکرات روسیه (LDPR)، ولادیسلاو داوانکوف از مردم جدید، نیکولای خاریتونوف از حزب کمونیست فدراسیون روسیه (KPRF) و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه که برای پنجمین بار به عنوان یک نامزد مستقل نامزد شده است. کمیسیون انتخابات از ثبت نام سرگئی مالینکویچ، نامزد ریاست جمهوری از حزب کمونیست‌های روسیه و بوریس نادژدین از حزب ابتکار مدنی خودداری کرد و دلیل آن نیز درصد بالایی از امضاهای نامعتبر ارائه شده در حمایت از آنها بود. این درصد بالاتر از ۵٪ مجاز بود. نادژدین گفته است که قصد دارد از این تصمیم به دادگاه عالی روسیه تجدید نظر کند.
پوتین ۷۱ ساله رئیس جمهور فعلی روسیه پنجمین انتخابات ریاست جمهوری وی پس از رای‌گیری‌های سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ خواهد بود. او بهترین نتیجه خود را در سال ۲۰۱۸ با کسب ۷۶.۶۹ درصد آرا نشان داد. «اسلوتسکی»، ۵۶ ساله، از می ۲۰۲۲ رهبری حزب لیبرال دموکرات را بر عهده دارد. او رئیس کمیته امور بین الملل دومای ایالتی است و سومین نامزد ریاست جمهوری در تاریخ حزب خود شد. «خاریتونوف»، ۷۵ ساله، عضو هر هشت جلسه دومای دولتی روسیه بوده است. این دومین انتخابات ریاست جمهوری او خواهد بود. «ولادیسلاو داوانکوف»، معاون رئیس دوما و عضو گروهی به نام «انجمن افراد جدید» در این فهرست قرار دارند.

درخواست پوتین برای مشارکت مردم در انتخابات
ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه و با انتشار ویدئویی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه بیان کرد: «ما باید عزم خود را برای پیشبرد اهداف جزم کنیم. هر یک رای مهم است به همین دلیل من از شما می‌خواهم تا به اهمیت حق رای خود پی ببرید.» طبق گزارش راشا تودی، رئیس‌جمهور روسیه در ادامه این ویدئو تاکید کرد: «دوستان عزیز! همه ما، مردم چند قومی روسیه، یک خانواده بزرگ هستیم. ما نگران کشورمان هستیم، باید مراقب آن باشیم، ما می‌خواهیم که روسیه کشوری ثروتمند، قوی، آزاد و مرفه باشد. ما هم‌چنین خواهان بهبود استانداردهای زندگی و افزایش کیفیت آن هستیم» او در ادامه افزود: «ما هر کاری را که می‌خواهیم انجام خواهیم داد. بنابراین، من از شما می‌خواهم که در انتخابات شرکت کرده و موضع مدنی و میهنی خود را ابراز کنید. برای آینده موفق روسیه عزیزمان به نامزدی که انتخاب کرده‌اید، رای دهید. فقط شما، شهروندان روسیه، می‌توانید در مورد آینده میهن تصمیم بگیرید. من می‌خواهم تاکید کنم که تنها منبع قدرت در کشور ما مردم هستند. این ماده، قانونی کلیدی است که در قانون اساسی روسیه نیز ذکر شده است.» پوتین در پایان خاطرنشان کرد که مردم «نه تنها رای خود را خواهند داد، بلکه اراده و تلاش خود و مشارکت شخصی خود را در توسعه بیشتر روسیه اعلام خواهند کرد زیرا انتخابات گامی به سوی آینده است.»

تلاش اوکراین برای ایجاد اخلال در برگزاری انتخابات
اوایل دیروز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ارتش این کشور جلوی تمامی تلاش‌ها از سوی ارتش اوکراین را برای رخنه در مناطق بلگورود و کورسک در سه روز گذشته گرفته و تمامی حملات را خنثی کرده است. وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه هفت موشک Vampire MLRS را بر فراز منطقه بلگورود منهدم کرده‌اند. در این ارتباط، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: این را به نیروهای امنیتی روسیه محول می‌کنم. آنها این مساله را ارزیابی می‌کنند. اوکراین تلاش می‌کند تا انتخابات ریاست جمهوری روسیه را دچار اختلال کنند.
آنها به دنبال بی ثبات کردن اوضاع هستند. پسکوف همچنین گفت: ایالات متحده در تلاش است تا یک کمپین نفوذ مخفی علیه مقامات روسیه انجام دهد، اما سرویس‌های امنیتی مسکو برای به حداقل رساندن تاثیر آن اقدام کرده‌اند. پسکوف گفت که ایالات متحده در حال حاضر در تلاش است تا کمپین مشابهی را علیه روسیه که در حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، انجام دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار