کد خبر: ۲۳۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
سودآور بودن استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۴ تحت تاثیر دو عامل افزایش قیمت انرژی و رویداد هاوینگ قرار دارد. با این حال، سودآوری کسب و کار استخراج بیت کوین ارتباط مستقیمی با قیمت BTC دارد.

سودآور بودن استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۴ تحت تاثیر دو عامل افزایش قیمت انرژی و رویداد هاوینگ قرار دارد. با این حال، سودآوری کسب و کار استخراج بیت کوین ارتباط مستقیمی با قیمت BTC دارد. بنابراین هرچقدر قیمت پادشاه کریپتو افزایش یابد، سودآوری استخراج آن نیز بالاتر خواهد بود؛ موضوعی که در آغاز سال 2024 شاهد آن هستیم و قیمت بیت کوین رو به افزایش است.

استخراج بیت کوین

عوامل موثر در سودآوری استخراج بیت کوین در سال 2024

قیمت تجهیزات بیت کوین را باید کماکان عامل اصلی سودآوری بیت کوین دانست. دستگاه‌های ASIC اخیرا کاهش قیمت داشته‌اند که به سوددهی بالاتر ماینینگ می‌انجامد. به طوری که قیمت تجهیزات استخراج ارز دیجیتال بیت کوین در سال ۲۰۲۳ تقریبا ۷۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

از سوی دیگر، قیمت بیت کوین امروز و حتی در آغاز سال ۲۰۲۴ با رشد خوبی همراه بوده است. این امر باعث افزایش ارزش پاداش ماینرها می‌شود. اگر این افزایش قیمت در ادامه سال ۲۰۲۴ نیز به همین شکل باشد، حتی با وجود رویداد هاوینگ نیز سود ماینرها افزایش خواهد یافت.

سودآوری استخراج بیت کوین در سال 2024 با یک شاخص با نام هش ریت شبکه سنجیده می‌شود. این شاخص در هر ۲۴ ساعت و برحسب تراهش در هر ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. محاسبه نرخ هش ریت شبکه با متغیرهایی نظیر سختی شبکه، قیمت بیت کوین، پاداش ثبت هر بلوک و کارمزد تراکنش‌ها صورت می‌گیرد. هش ریت فعلی شبکه بیت کوین ۵۴۴.۳۹ میلیون تراهش است که ۲۰۰ میلیون افزایش را نسبت به شاخص سال گذشته نشان می‌دهد.

استخراج بیت کوین در سال 2024

سودآوری استخراج بیت کوین در سال 2024 و هاوینگ

هاوینگ بیت کوین تقریبا هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و پاداش استخراج‌کنندگان برای پردازش تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین را به نصف کاهش می‌دهد. این کاهش در پاداش، تاثیر مستقیمی بر سودآوری ماینرها دارد. با کاهش پاداش، ماینرها ملزم به پردازش تراکنش‌های بیشتری برای به دست آوردن همان مقدار بیت کوین هستند. امری که افزایش رقابت و به طور بالقوه کاهش سود برای استخراج‌کنندگان فردی را در پی دارد.

ارتباط بین هاوینگ بیت کوین و سودآوری استخراج، در پویایی عرضه و تقاضای ارز دیجیتال نهفته است. با نصف شدن کاهش نرخ ایجاد بیت کوین‌های جدید، عرضه ارزهای جدید به بازار محدود می‌شود. این کمبود می‌تواند منجر به افزایش ارزش بیت کوین شود و به طور بالقوه کاهش پاداش استخراج بیت کوین در سال 2024 را جبران کند. با این حال، افزایش رقابت بین ماینرها ممکن است منجر به هزینه‌های استخراج بالاتر مانند هزینه‌های برق و سخت‌افزار شود که بر سودآوری تاثیر دارد.

اینگونه انتظار می‌رود که هاوینگ بعدی بیت کوین در روز یکشنبه 21 آوریل 2024 رخ دهد. چهارمین هاوینگ از زمان ایجاد بیت کوین، پاداش استخراج بیت کوین را از 6.25 به 3.125 BTC در هر بلوک کاهش می‌دهد. با این حال، افزایش قیمت بیت کوین به معنای سود بیشتر حتی با وجود کاهش پاداش‌ها است.

سودآوری استخراج بیت کوین در سال 2024 برای شرکت های بزرگ

استخراج بیت کوین در سال 2023 سود کمتری پیدا کرد و باعث کاهش قیمت سهام استخراج‌کنندگان برتر ارزهای دیجیتال شد. اما به گفته "جوزف وافی"، تحلیلگر Canaccord Genuity، کارآمدترین ماینرهای بیت کوین هنوز هم با ریگ‌های خود پول خوبی به دست می‌آورند.

وافی توضیح می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های برتر استخراج اکنون تجهیزات جدیدتری دارند. بنابراین حتی اگر قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند، باز هم سود لازم را می‌برند. او می‌گوید بسیاری از شرکت‌های ماینینگ در سال 2024 می‌توانند حتی با قیمت بیت کوین بین 7000 تا 9000 دلار هم سودآوری داشته باشند.

استخراج بیت کوین در سال 2024: هنوز سودآور است؟

جمع‌بندی

با رقابتی‌تر شدن استخراج بیت کوین و کاهش پاداش ماینینگ، کار برای استخراج‌کنندگان فردی ‌سخت‌تر می‌شود. اما شرکت‌های بزرگ ماینینگ کماکان سودآوری بسیار خوبی خواهند داشت. اگر روند افزایش قیمت بیت کوین ادامه پیدا کند، استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۴ سودآوری خوبی به همراه خواهد داشت.

منابع

  1. https://www.forbes.com/advisor/in/investing/cryptocurrency/is-bitcoin-mining-profitable/
  2. https://www.coinwarz.com/mining/bitcoin/hashrate-chart#:~:text=The%20current%20Bitcoin%20hashrate%20is,all%20time%20Bitcoin%20historical%20hashrates.
 
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار