کد خبر: ۲۳۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
مدیر نظارت اعلام کرد:
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اعلام برنامه های در دستور کار از طبقه بندی شرکت ها و توقف ۴۴ نماد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی‌اله جعفری در خصوص اقدامات مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس در سال ۱۴۰۲به سنا، اعلام کرد: تهیه نمونه گزارش تفسیری مدیریت، تهیه نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره، تدوین دستورالعمل امتیازدهی به ناشران و اصلاح دستورالعمل‌های پذیرش در بورس و فرابورس از جمله اقداماتی بود که انجام شد.

سال ۹۶ دستورالعمل‌ افشا مورد اصلاح قرار گرفت و حذف الزام انتشار EPS یکی از مهمترین اصلاحات انجام شده بود و گزارش تفسیری مدیریت جایگزین آن شد. سال ۹۶ تدوین راهنمای بکارگیری و ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت در دستور کار قرار گرفت. در این زمینه یک نمونه راهنما برای ارایه نحوه تهیه گزارش تفسیری مدیریت ارایه شد اما ناشران این گزارش را طبق خواسته تهیه نکردند.

سال جاری نمونه به صورت کامل به ناشران ارایه شد تا حداقل اطلاعات مشخص شده و جداول تعیین شده را تکمیل کنند. آخرین نمونه گزارش مربوط به سال ۸۹ بود که به شرکت‌ها ابلاغ شد و در این بازه زمانی اتفاقات بسیاری رخ داد. به دلیل اصلاح دستورالعمل‌های ناشران طی سنوات اخیر، آغاز فعالیت بازارگردان‌ها و تدوین مصوباتی همانند افشای زمین و ساختمان و افشای دعاوی حقوقی و سایر موضوعات ضروری بود نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره مورد بازبینی قرار گیرد.

در این زمینه نمونه گزارشی ارایه شد تا شرکت‌ها اطلاعات مهم و مورد نیاز را به سهامداران ارایه دهند. باید در گزارش‌ها حداقلی در نظر گرفته شود تا انتظارات بازار را برآورده کند و جزییات فعالیت بازارگردان در زمینه حمایت از سهام و میزان نقدشوندگی سهم در اختیار سهامداران قرار گیرد. نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته و برای مجامع پیش رو شرکت ها باید گزارش فعالیت هیات مدیره را طبق نمونه تهیه کنند.

سازمان بورس دستورالعملی را در خصوص امتیازدهی به ناشران تدوین و به تصویب رسانده است. در این دستوالعمل فعالیت بر اساس برخی معیارهای مشخص بررسی و رتبه‌بندی خواهد شد. ناشران تا قبل از سال ۹۶ رتبه‌بندی می‌شدند اما از سال ۹۶ تا کنون به دلیل حذف الزام به انتشار اطلاعات پیش‌ بینی درآمد هر سهم و در نتیجه نبود امکان رتبه‌بندی بر اساس معیارهای قبلی رتبه‌بندی نشده بودند. در صورت ایجاد زیرساخت‌های سامانه مورد نیاز در شهریور ماه ۱۴۰۳ همه ناشران را پس از هفت سال طبقه‌بندی و پس از آن برای هر سال اجرا خواهیم کرد.

اصلاح دستورالعمل‌های پذیرش در بورس و فرابورس

طبق دستورالعمل قرار شد شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس بر اساس برخی متغیرهای مشابه با یکدیگر (همانند میزان سهام شناور آزاد) دسته‌بندی شوند.

راه‌اندازی بازار نوآفرین در فرابورس

در این زمینه دستورالعمل پذیرش در فرابورس مورد اصلاح قرار گرفت و مهمترین خروجی اصلاحات انجام شده، راه‌اندازی بازار نوآفرین بود. این بازار دارای ۲ تابلوی رشد و دانش‌بنیان است. تابلوی رشد برای شرکت‌های نوآفرین است که تاکنون مشابه آن در بازار نبود. اکنون یک بیمارستان پذیرش شده و امکان پذیرش مجموعه‌های دیگری که مشابه آن قبلا در بازار وجود نداشته فراهم شده است.

تا کنون تعدادی از شرکت‌ها در تابلوی رشد پذیرش شدند و در این میان شرکت‌های دیگری هم به دنبال پذیرش هستند. مشابه این شرکت‌ها در بازار سرمایه وجود نداشت. شرکت‌های خلاق، نوپا و مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در تابلوی دانش‌بنیان پذیرش می‌شوند. در میان اصلاح دستورالعمل پذیرش، سرمایه‌ها بروز شدند و حداقل سرمایه شرکت‌هایی که متقاضی پذیرش هستند یا اکنون در بورس و فرابورس هستند، افزایش پیدا کرده است.

عرضه اولیه شرکت‌ها در بورس و فرابورس

تقریبا هر هفته جلسات هیات پذیرش در بورس و فرابورس برگزار می شود. در فرابورس شرکت‌های فعال در اقتصاد دیجیتال، نوپا، خلاق و دانش بنیان پذیرش می‌شوند. از میان شرکت‌ها در بورس صرفا شرکت فعال در اقتصاد دیجیتال پذیرش می شود. بنابراین دامنه شمول شرکت‌هایی که در بورس پذیرش می‌شوند محدودتر است. دیجی کالا متقاضی پذیرش در بورس است هنوز فرآیند پذیرش آن به اتمام نرسیده است.

نمادهای متوقف در بورس و فرابورس

نماد متوقف در بورس فقط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت است که از ۳۸۵ نماد بورسی، ۲۸ نماد طبق مصوبه شورای عالی بورس متوقف هستند. در فرابورس نماد متوقف وجود ندارد اما در بازار ‌پایه ۱۶ نماد متوقف هستند. سال ۱۴۰۲ نماد بانک آینده بعد از ۲ سال توقف مورد بازگشایی قرار گرفت. اکنون ماده واحده‌ای در حال تصویب است که نمادهای معاملاتی با توقف طولانی مدت به‌تدریج با انتقال به بازار توافقی مورد بازگشایی قرار می‌گیرد.

برنامه‌های بخش ناشران در سال ۱۴۰۳

اصلاح دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، رتبه‌ بندی ناشران بعد از هفت سال، ‌تداوم برگزاری میز صنایع، ‌اصلاح دستورالعمل معاملات با اشخاص وابسته و ‌تدوین دستورالعمل ارزش گذاری اوراق بهادار از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار