کد خبر: ۲۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
گزارش « تجارت» از مزایای استمرار روند کاهشي قیمت خانه
همیشه بعضی متغیرهای ثابت برقیمت مسکن در دورانهای مختلف بازار از رونق گرفته تا رکود تاثیرگذار بوده اند.در واقع بازار مسکن در زمانهای مختلف با شرایط‌های متفاوت ووجود تغییر در متغیرهای تاثیرگذار موجب شده است تا نوسانات شدیدی در بطن اقتصادکشور بوجود آید.
در حقیقت تاثیرگذاری بازار مسکن بر روند حرکتی اقتصادکشور سبب شده است تا این بازار جایگاه خاصی به لحاظ اثرگذاری براقتصادکشور داشته باشد.
البته قرار گرفتن بازار مسکن در شرایط رونق ویا رکود را وضعیت متغیرهایی تعیین می کنند که شاخص‌های مثبت ویا منفی آنها بربازار مسکن تاثیرگذار است.
هرچند درچندسال اخیرمتغیرهایی همچون قیمت بنزین، مصالح ساختمانی، ارز وحتی قیمت نفت به طور مستقیم بربازار مسکن اثرگذار بوده است اما به نظر می رسد در شرایط کنونی وبا ثابت ماندن این متغیرها عوامل دیگری همچون نرخ سود سپرده‌های بانکی بربازار مسکن تاثیر گذاشته اند وهمین عوامل این بازار را به رکود عمیقی فروبرده اند.
البته نباید از ذکر این نکته غافل شد که رکود حاکم بربازار مسکن که همچنان ادامه دارد تنها به بالا بودن نرخ سود سپردههای بانکی مربوط نمی شود بلکه عوامل دیگر همچون کاهش تقاضا که در اثرکم شدن میزان جمعیت ایجاد می شود بر حاکم شدن رکود بربازار مسکن بی تاثیر نبوده است.
 اما نکته اصلی اینجاست که عواملی که در سالیان گذشته به طور مستقیم برصعودی ویا نزولی بودن قیمت مسکن تاثیرگذار بوده اند امروز به لحاظ قیمتی روند ثابتی را طی می کنند واین اتفاق بهترین فرصت برای خریداران بخش مسکن است که در شرایط فعلی اقدام به خرید مسکن کنند.
در واقع با توجه به اینکه قیمت مسکن در سال جاری نه تنها ثابت مانده است بلکه کاهش هم داشته است می توان این ارزیابی را داشت که زمان خرید برای خریداران واقعی مسکن فرارسیده است.ازطرفی ثابت ماندن قیمت مسکن شاید تا اندازه ای در تعداد معاملات آن درکشور اثرگذار باشد ومیزان خرید وفروش را با کاهش روبرو کند اما می تواند از ایجاد واسطه گری وسفته بازی در بازار مسکن جلوگیری کند که وقوع این اتفاق برای بازار مسکن بسیار خوشایند است.
البته تجربه‌های مختلف در سالهای گذشته به درستی ثابت کرده است که رونق بازار مسکن همواره با افزایش قیمت روبرو بوده است اما اینکه چگونه بازار مسکنی پررونق وبدون افزایش قیمت داشته باشیم نکته ای است که هنوزجواب درستی از سوی مسئولان وفعالان این بخش در سراسر کشور به آن داده نشده است؟
درواقع اگر بخواهیم بازار مسکن را به بازاری تبدیل کنیم که از حضور دلالان وسفته بازان در آن جلوگیری شود باید مسکن را از کالایی سرمایه ای به کالایی تبدیل کنیم که سرمایه گذاری برروی آن سودی نداشته باشد به طوری که خرید یک واحد مسکونی ازسوی یک شخص موجب نشود که آن شخص همان واحد مسکونی را دویا سه سال بعد باقیمتی دوبرابر قیمت خریدارای شده به فروش برساند که وقوع این اتفاق در سالهای گذشته صدمات جبران ناپذیری را به بازار مسکن وارد کرده است وحباب قیمتی را رقم زده است.
به هرحال درست است که ثابت ماندن قیمت مسکن در شرایط کنونی تعداد معاملات را با کاهشی چشمگیر روبرو کرده است اما نباید این نکته را فراموش کرد که ثبات قیمت مسکن مانعی بزرگ برای بوجودآمدن واسطه گری ودلالی‌های پرسود در بازار مسکن است. 
البته منظور از ثابت ماندن قیمت مسکن استمرار رکود حاکم بربازار مسکن نیست بلکه باید برای اینکه بازار مسکن دوباره به رونق برگردد اقدامات لازم را انجام داد اما اگر قرار است رونق گرفتن بازار مسکن با افزایش بی رویه قیمت‌ها روبرو شود می توان این تصور را کرد که بازار مسکن دوبار جولانگاه واسطه گران ودلالان شود وآنها با کسب سودهای گزاف از این بازاربه افزایش قیمت روز به روز مسکن دامن بزنند. 
بنابراین با توجه به اینکه بازار مسکن همچنان در رکود به سر می برد وقیمت‌های حاکم برآن تقریبا روند ثابتی را طی می کنند می توان گفت که اگر قرار است رونق بازار مسکن با افزایش قیمت‌ها توام باشد نمی توان به عدم حضور دلالان وواسطه گران در این بازار امیدواربود.

* احمدرضا صباغي
نام:
ایمیل:
* نظر: