کد خبر: ۲۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
دانشجویان، دانش پژوهان و دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور، ظرفیت بسیار بزرگی هستند که می توانند در خدمت حرکت علمی رو به رشد کشور قرار گیرند، ظرفیتی که از نظر مسئولان علمی کشور دور نمانده و راهکارهایی را همچون برپایی جشنواره باور برای به کارگیری آن اتخاذ کرده اند.
رویدادهای علمی و اهدای جوایز ملی و بین المللی از روش های کشف و جذب نخبگان در سطوح ملی و بین المللی است که در عین ایجاد حس رقابت در میان این گروه، به ارزش دهی به آثار نخبگان علمی می پردازد.
در همین راستا و نظر به وجود خلائی در این زمینه در میان قشر دانشگاهیان ایرانی در اروپا، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا با همکاری نمایندگی علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در اروپا، یک رقابت علمی را میان نخبگان جوان ایرانی در اروپا با عنوان «جایزه باور» طراحی کردند که دو دوره از این رقابت برگزار شده است و در آن، تنها نفرات اول هر حوزه معرفی شدند.
دبیر و مسئول اجرایی جایزه باور در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا می گوید: با توجه به این که یکی از اهداف جایزه باور، علاوه بر کشف و جذب نخبگان جوان کشور، ایجاد بستری مناسب برای تبادل علمی میان دانشمندان داخل و خارج کشور است، لذا در نظر است که با کمک رایزنی علمی و فناوری ایران در اروپا در دوره های آتی رقابت علمی جایزه، جشنواره ای یک تا دو روزه نیز با عنوان «جشنواره باور» برگزار شود.
'شهاب نوروزیان' افزود: پیشنهاد برگزاری این جشنواره به نمایندگی علمی و فناوری ایران در اروپا داده شده و موافقت های اولیه برای برگزاری این جشنواره گرفته شده است.
وی متولی برگزاری این جشنواره یک تا دو روزه را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دبیرخانه جایزه باور و نمایندگی علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در اروپا عنوان کرد.
نوروزیان ادامه داد: این جشنواره به نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور که طرح هایشان وارد مرحله نهایی رقابت علمی برای جایزه باور شده است، فرصت می دهد تا به ارائه و عرضه طرح های خود مبادرت کنند.
مسئول اجرایی جایزه باور گفت: هدف از برگزاری این جشنواره تبادل علمی میان نخبگان ایرانی مقیم خارج کشور با فضای داخل کشور و در نهایت ایجاد ارتباطات علمی قوی با این نخبگان است.
نوروزیان ادامه داد: از اساتید و مسئولان علمی داخل کشور نیز برای شرکت در این جشنواره دعوت می شود تا طرح های محققان را مشاهده کنند و زمینه ای برای جذب نخبگان و یا ارتباط با آنها فراهم شود.
نوروزیان خاطرنشان کرد: قرار بود این جشنواره امسال برگزار شود اما به دلیل محدودیت زمانی محقق نشد.
دبیر و مسئول اجرایی جایزه باور گفت: در عوض از ارائه دهندگان همه آثار راه یافته به مرحله نهایی دور دوم رقابت جایزه باور، برای شرکت در شانزدهمین نمایشگاه پژوهش و فن بازار جمهوری اسلامی ایران دعوت شد و غرفه مربوط به این آثار مورد توجه مقامات و مسئولان علمی و صنعتی داخلی و خارجی قرار گرفت.
 
***جایزه باور
دبیر و مسئول اجرایی جایزه باور گفت: اولین دوره رقابت علمی نخبگان جوان ایرانی در اروپا با عنوان «جایزه باور» جهت شناسایی و تقدیر از نخبگان جوان ایرانی خارج از کشور و همچنین ایجاد بستر مناسب جهت تبادل و به اشتراک گذاری دستاوردهای علمی پژوهشی و ایده های نوآورانه در سال 1393 برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و از برگزیدگان آن در نهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج کشور در مشهد مقدس تجلیل به عمل آمد.
نوروزیان افزود: امسال نیز با همین رویکرد، دومین دوره جایزه باور با شعار «باور ما جاودانه کردن ایران اسلامی بر قله های افتخار است» در هفت حوزه تخصصی، علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم زیستی و پزشکی، علوم و فناوری نانو، علوم محیطی و منابع طبیعی، مدیریت و اقتصاد، علوم انسانی و اسلامی و نیز معماری، شهرسازی و هنر برگزار شد.
وی گفت: در این دوره، آثار ارسالی شرکت کنندگان در هفت کمیته تخصصی متشکل از متخصصین ایرانی مقیم اروپا بررسی و ممیزی اولیه شد و برای داوری نهایی به داوران سرشناس ایرانی از کشورهایی مانند ایران، آمریکا، هلند، ایرلند و آلمان ارسال شد.
دبیر و مسئول اجرایی جایزه باور ادامه داد: این آثار بر اساس پنج شاخصه کیفیت، تاثیرگذاری، میزان نوآوری، آینده نگری و میزان ارتباط با نیازها و اولویت های کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نوروزیان افزود: در نهایت از مجموع 35 طرح راه یافته به مرحله نهایی با توجه به امتیازات اختصاص داده شده از طرف داوران و همچنین نظر کمیته اجرایی مبنی بر هرچه بالاتر نگه داشتن سطح کیفی جایزه، تصمیم بر این شد که از هفت حوزه تخصصی فوق الذکر صرفا در دو حوزه علوم و فناوری زیستی و پزشکی و علوم و فناوری نانو «جایزه باور» به اثرهای برتر تعلق بگیرد.
 
***برندگان جایزه باور در سال 1394
در حوزه علوم و فناوری زیستی و پزشکی اثر ارسالی «سعید اشتاد» محقق موسسه کارولینسکا، سوئد با عنوان «تولید داروی جدید ضد سرطان: مهارکننده آنزیم ام.تی.اچ 1» به عنوان اثر برتر و برنده جایزه باور شناخته شد. نتایج مرحله پژوهشی این طرح در نشریه معتبر نیچر( Nature ) در سال 2014 به چاپ رسیده است.
همچنین در حوزه علوم و فناوری نانو، اثر ارسالی «رضا صابری مقدم» محقق پسادکتری دانشگاه کمبریج انگلستان تحت عنوان «ساخت دیود نوری بر پایه مواد هیبرید ارگانیک-غیرارگانیک» از طرف داوران حائز شرایط کسب رتبه برتر و دریافت جایزه باور اعلام شد.
نتایج حاصل از این کار تحقیقاتی نیز در نشریه نیچر نانو تکنولوژی (Nature Nanotechnology) و نانولتر (Nano Letter) در سال 2014 چاپ شد و در عرض کمتر از یک سال گذشته ارجاعات بسیار زیادی به آن شده است.
همچنین از دو نفر برگزیده دور دوم رقابت باور در مراسم اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار با حضور نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان در اروپا، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم و نیز عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیر شد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: