کد خبر: ۲۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
معاون هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به بومی‌سازی نقشه‌های ناوبری توسط متخصصان داخلی، گفت: هر شیت از این نقشه‌ها در گذشته حدود ۱۲۰ میلیون تومان برای کشور هزینه داشت.
سعید اکبری امروز در مراسم رونمایی از نقشه عملیات ناوبری تولید داخل در شرکت فرودگاه‌های کشور، با بیان اینکه با کمک این نقشه‌ها در آینده به وسیله طرح‌های ناوبری ماهواره‌ای، استقلال هواپیماها نسبت به دستگاه‌های کمک‌ ناوبری، بیشتر می‌شود، گفت: ایجاد سیستم یکپارچه به منظور تضمین جریان اطلاعات مورد نیاز ناوبری هوایی در راستای ایمنی، هماهنگی و کارایی عملیات هوانوردی از کلیدی‌ترین عناصر در ایمنی هوانوردی محسوب می‌شود.

معاون هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: نقشه‌های ONC که برای ناوبری هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای اولین بار در ایران در ۸ شیت تولید شده است. نسخه‌های پیشین موجود در ایران از نسخه‌های قدیمی کشور آمریکا در دوران قبل از انقلاب بود.

وی با اعلام اینکه تهیه نقشه‌ها، مزایای ایمنی قابل توجهی را برای ناوبری هوایی و تامین ایمنی پروازها ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: این نقشه‌ها نه تنها در کشور بلکه در منطقه کاربرد اساسی دارد، این عمل نماد کامل اقتصاد مقاومتی و درون‌زا است و نیاز ما را به کشورهای صاحب تکنولوژی در این باره بی‌نیاز می‌کند.

اکبری با بیان اینکه از طرفی می‌توانیم برای سازمان‌های خصوصی که این نقشه‌ها را تولید می‌کند درآمدزایی داشته باشیم، گفت: برای تهیه این نقشه‌ها سال‌ها تلاش توسط متخصصان داخلی انجام شد و مهمترین دستاورد این پروژه، قرابت بین صنعت حمل و نقل هوایی و دانشگاه است.

وی با اشاره به دلیل شرایط تحریم سال‌ها نتوانستیم این نقشه‌ها را تهیه کنیم و فقط در قالب کپی از کشورهای ثالث تهیه می‌شد، اظهار داشت: هر شیت از این نقشه‌های عملیات ناوبری، حدود ۱۲۰ میلیون تومان برای ما هزینه داشت که با بومی‌سازی آن هم اکنون به یک دهم قیمت جهانی در داخل تهیه می‌شود.

همچنین در این مراسم مسئول اطلاعات هوانوردی خاورمیانه در ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) با بیان اینکه صنعت هوانوردی به عنوان صنایع حمل و نقل کلیدی در حوزه کسب و کار جهانی با مشارکت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار سالانه در GDP کشورها نقش به‌سزایی دارد، گفت: سالانه ۳ میلیارد نفر مسافر و ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار کالا توسط سیستم حمل و نقل هوایی جابه‌جا می‌شود.

عباس نیک نژاد با بیان اینکه ترافیک هوایی هر ۱۵ سال یک بار در جهان دو برابر شده است، گفت: در خاورمیانه سالانه ۱۴ درصد رشد ترافیک هوایی داریم که در واقع هر ۶ سال یک بار، ترافیک هوایی دو برابر می‌شود‌ اما در ایران طی ۵ سال گذشته ترافیک هوایی ۴ برابر شده است.

مسئول اطلاعات هوانوردی خاورمیانه در ایکائو افزود: در ۵ سال گذشته ایران ۳۰۰ درصد رشد ترافیک هوایی داشته که در بخش پروازهای عبوری این رشد از سپتامبر ۲۰۱۳ به دلیل جریانات فضای اوکراین آغاز شده است.

نیک‌نژاد ادامه داد: در ۱.۵ سال که پروازهای عبوری از فضای کشورمان افزایش یافت برخی از کشورها شیطنت‌هایی داشتند تا فضای ایران را نظیر آسمان سوریه و عراق ناامن کنند اما موفق نشدند.

وی تصریح کرد: آسمان ایران فضای امنی برای پروازهای عبوری است و قابلیت‌های زیادی در ارائه خدمات به این پروازها داریم البته طبق الزامات ایکائو با افزایش ترافیک و سهم حمل و نقل هوایی باید تجهیزات، نیروها، ظرفیت و کاربری هوایی کشورها ارتقا یابد. مسئول اطلاعات هوانوردی خاورمیانه در ایکائو بیان کرد: ایران ۶ برابر نرخ جهانی و ۲ برابر نرخ خاورمیانه افزایش ترافیک داشته است.
نام:
ایمیل:
* نظر: