کد خبر: ۲۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
يك كارشناس كشاورزي در گفتگو با تجارت:
يك كارشناس كشاورزي گفت:در مورد نرخ خريد تضميني گندم از كشاورزان نظرات مختلفي وجود دارد.
به گزارش تجارت آنلاین؛در همين زمينه «هادي وفايي» كارشناس کشاورزي درباره نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری گفت: کشاورزان با امید زيادي به کشت می‎پردازند و مشغول کشت می‎شوند تا شاید بتوانند تناژ بیشتری را برداشت کنند، و در عمل با وجود نرخ‎های اعلام شده برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی امیدي به سود وجود ندارد.

اين كارشناس كشاورزي اظهار داشت:سال گذشته گندمکاران با توجه به نرخ 1050 تومانی خرید تضمینی گندم از کشت این محصول سودی نبردند، در حالی که نامساعد بودن هوا هم در تناژ کم گندم تأثیرگذار بود.

وفايي با اشاره به پائين بودن نرخ 1155 تومان در نظر گرفته شده برای خرید تضمینی گندم ادامه داد: افزایش 105 تومان نرخ خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته در حالی اتفاق افتاده که نرخ کود، سم، بذر و تمام نهاده‌های کشاورزی گران شده است، به طوری که سه سال پیش کود اوره 50 کیلویی 2450 تومان بود و امسال قیمت آن به 40 هزار تومان رسیده است.

وي افزود: هزینه‎های حمل و نقل و قیمت ماشین آلات به شدت افزایش یافته، به طوری که تراکتور 6 میلیون تومانی 10 سال قبل هم‎اکنون به 70 میلیون تومان رسیده است.

وفایی گفت: بین نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی گندم و قیمت تمام شده آن هیچ تناسبی وجود ندارد و واقعا کشت این محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

وي اظهار داشت: دولت از کشت محصولات دیگر کشاورزی مثل سبزی و صیفی هم حمایت نمی‎کند، ولی به نظر می‎رسد، به خاطر اهمیت این محصول به عنوان غذای اصلی مردم باید از کشت آن حمایت کند.

این كارشناس كشاورزي در پايان خاطرنشان کرد: سال 84 ایران در تولید گندم به خودکفایی رسید، در حالی که الان وارد کننده این محصول شده است و به نظرم مسئولان دلیل این موضوع را خوب می‎دانند. با اين اعلام نرخ به نظر مي رسد كه طي سال هاي آينده با كاهش سطح كشت گندم مواجه شده و وضعيت واردات اين محصول استراتژيك بحراني تر شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: گندم ، كشاورزان ، كشت گندم
نام:
ایمیل:
* نظر: