کد خبر: ۲۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
وزیر و راه شهرسازی خبر داد
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه‌اندازی خط قطار از چناران، گلبهار و ... به مشهد را در دستور کار داریم، گفت: در واقع قطار حومه‌ای در غرب مشهد راه‌اندازی خواهد شد و مشهد را از تک ایستگاهی خارج خواهد کرد.
به گزارش تجارت آنلاین، عباس آخوندی امروز 17 بهمن ماه در مراسم آغاز اجرای پروژه قطار برقی مشهد، عنوان کرد: امروز گزارشاتی در مشهد برای راه‌اندازی قطار حومه‌ای از سمت چناران، گلبهار، سبزوار، فریمان و تربت به مشهد ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: در وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های بسیار مهمی برای توسعه صنعت ریل در ایران در نظر گرفته شده است.

آخوندی افزود: با توجه به آلودگی هوا به نظر می‌رسد زمان خوبی برای تغییر پارادایم در حوزه حمل و نقل است.

وزیر و راه شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم در عمل با اجرای برنامه‌ها ادعاها را به اثبات برسانیم، خاطرنشان کرد: اولین گام در توسعه حمل و نقل افزایش سرعت و ارتقای فناوری راه‌های موجود است که با قطار سریع‌السیر تهران- قم و اصفهان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه در گام دوم نیز قطار برقی مشهد- تهران افتتاح شد، افزود: سرعت طراحی این قطار به 250 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و از نوع دیزلی به برقی تبدیل می‌شود.

آخوندی عنوان کرد: اقدامات دیگری نیز برای توسعه حمل و نقل سریع‌السیر در دستور کار داریم و در مذاکراتی که برای تامین مالی با شرکت‌ها داریم، مطرح می‌کنیم.

وزیر و راه شهرسازی با اشاره به اینکه گام بعدی که برای اولین بار در ایران در حال انجام است، مفهوم حمل و نقل حومه‌ای است، تصریح کرد: در حال حاضر در حال فعال کردن مفهوم حمل و نقل حومه‌ای هستیم زیرا در تهران روزانه 450 هزار وسیله نقلیه وارد و به همین تعداد نیز خارج می‌شوند همچنین در مشهد نیز 100 هزار وسیله نقلیه خارج و به همین تعداد داخل می‌شوند.

وی اضافه کرد: برای کاهش آلودگی هوا گام بعدی باید حرکت به سمت حمل و نقل حومه‌ای مستقل از حمل و نقل بین شهری باشد که این کار در تهران شروع شده است و در حال حاضر 19 قطار حومه‌ای فعال در اطراف تهران داریم.

آخوندی تصریح کرد: قطار حومه‌ای فعال می‌شود به دلیل اینکه مردم بتوانند در حومه شهرها زندگی کند و از حجم جمعیت کلان‌شهرها کاسته شود.

وزیر و راه شهرسازی اظهار کرد: موضوع شهرسازی ریل‌پایه نیز مطرح است زیرا در حال حاضر هرچه شهر طراحی می‌شود به خیابان‌های آن توجه می‌شود در صورتی که باید شبکه حمل و نقل ریلی زیرزمینی و روی زمین را نیز در نظر بگیریم که در واقع حمل و نقل سبز محسوب می‌شود.

وی در خصوص پروژه قطار برقی، افزود: این پروژه توسط شرکت مپنا با همکاری چین بود که پس از سفر رئیس جمهورآن در حال انجام است.

آخوندی افزود: در این خصوص براساس تفاهم‌نامه قرار شد تسهیلات دو میلیاردی دریافت کنیم که با امضای تفاهم‌نامه فعالیت را آغاز کردیم و مجموع این طرح‌ها 6000 میلیارد تومان اعتبارش خواهد بود.

وزیر و راه شهرسازی عنوان کرد: ظرفیت قطارها از 13 میلیون نفر به 35 میلیون نفر مسافر و 10 میلیون تن بار افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص پروژه‌های دیگری که در این سفر با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود، عنوان کرد: در این سفر 615 کیلومتر شبیه‌سازی راه‌های آسفالت، 81 کیلومتر راه‌های روستایی، 4800 واحد مسکن مهر و ... افتتاح می‌شود.

آخوندی با اشاره به اینکه در کشور 11 هزار کیلومتر خط راه‌آهن در دست بهره‌برداری است، پنج کیلومتر در دست ساخت و 1500 کیلومتر راه‌آهن نیز آماده ریل‌گذاری است، اظهار کرد: در این صورت ظرفیت ناوگان به دو برابر افزایش می‌یابد و این‌ها در سال آینده با حجم گسترده‌ای افتتاح می‌شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: