کد خبر: ۲۸۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶
نخستین مرکز فرآوری و عرضه آجیل و خشکبار کشور، روز یکشنبه در شهرک طوس مشهد به بهره برداری رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در آیین افتتاح این مرکز، دلیل افتتاح چنین مرکزی را ظرفیت و قابلیت بالای استان در این بخش عنوان و اظهار کرد: اگر امروز زعفران و پسته ایران در بازارهای جهانی به فروش می رسد، صرفا به دلیل ارزش غذایی این محصولات نیست بلکه بخش زیادی از این رشد را مدیون تجار و بازرگانان و تلاش های آنان هستیم.
مجتبی مزروعی با اشاره به اهمیت صدور محصولات بخش کشاورزی به خارج از کشور، گفت: امروز باید توسعه بازرگانی در اولویت کارهای این مجموعه قرار گیرد، زیرا موتور حرکت تولید به واسطه فعالیت بازرگانان رقم می خورد.
این مسئول گفت: محصولاتی مانند کشمش از جمله محصولات خوب و فراوان استان خراسان رضوی است اما لازم است برای صدور این قبیل محصولات و بسته بندی مناسب آن بیش از پیش کار شود.
وی تاکید کرد: البته در این زمینه نیاز به تکنولوژی، ابزار و سرمایه وجود دارد و امیدواریم در دوران پساتحریم در این بخش فعالیت های مناسبی رقم بخورد.
مزروعی از جمله مهمترین مشکلات حوزه کشاورزی را فقدان مراکز تجاری و بازاریابی برای تولیدات دانست و افزود: با این شرایط در سال گذشته بیشترین رشد استان خراساتن رضوی در بخش کشاورزی رقم خورده است.
وی افزود: در جلسه اخیر با مدیر ارشد دولت در استان اعلام شد که تنها رشد مطلوب در میان بخش های اقتصادی استان مربوط به بخش کشاورزی بوده که از 23 درصد به 28 درصد رشد رسیده است.
مدیرعامل نخستین مرکز فرآوری و عرضه آجیل و خشکبار خراسان رضوی نیز گفت: این مرکز در زمینی با گستره پنج هزار متر مربع شامل کارخانه فرآوری و بسته بندی محصولات، سوله و مرکز فروش ایجاد شده است.
مهدی پیروزه پور اظهار کرد: این مرکز به تجهیزات نوین و روز جهان و نیز تجهیزات سنتی مجهز است و بسته به تقاضای بازار، روزانه ظرفیت فرآوری و بسته بندی 15 تا 20 تن انواع آجیل و خشکبار را دارد.
وی با بیان اینکه راه اندازی این مجموعه برای 60 نفر ایجاد اشتغال کرده، گفت: فروشگاه عرضه آجیل و خشکبار این مرکز بیش از 300 متر مربع مساحت دارد.
کلانشهر مشهد دومین اتحادیه بزرگ صنف آجیل و خشکبار کشور را در خود دارد که دارای هزار و 200 عضو، 280 واحد فرآوری، 150 واحد عمده فروشی و 700 واحد خرده فروشی است.
مشهد انحصار تولید تخمه جابانی(ژاپنی) و آلوخشک جهان را دارد و 50 درصد از تولیدات انجیر خشک استان فارس که از مرغوبیت و محبوبیت خاصی در ایران برخوردار است توسط صادر کنندگان مشهدی به خارج از کشور ارسال می شود.
ایرانیان سالانه 40 هزار تن آجیل و خشکار مصرف می کنند که از این میزان حدود 15 هزار تن در خراسان رضوی مصرف می شود و بر این اساس مشهدی ها در خرید آجیل و خشکبار رکورددار هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار