کد خبر: ۲۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز:
ابرقویی گفت: با اجرای طرح "نکاشت" برای همه نقاط آب و هوایی کشور یک نسخه پیچیده می‌شود که این مسأله کارشناسی نیست.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از نسیم؛خلیل روشن ابرقویی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در خصوص اجرای طرح نکاشت اظهار کرد: تاکنون پیشنهاداتی در خصوص اجرای این طرح مطرح شده است اما اجرایی شدن آن مشکلات مخصوص به خود را دارد.
 
وی افزود: سابقه اجرای این طرح در آمریکا و اروپا نشان می دهد که در آنجا خسارت وارد شده بر کشاورز پرداخت می شود اما در ایران تضمینی برای این مسئله وجود ندارد.
 
این عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با تاکید بر لزوم مشخص شدن منطقه و ضرورت ایجاد این طرح تصریح کرد: باید مشخص شود که این طرح در کدام یک از مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و یا کم آب اجراخواهد شد.
 
ابرقویی با بیان این مطلب که نمی شود برای همه کشور یک نسخه پیچید خاطرنشان کرد: نمی شود برای همه جای کشور یک نسخه پیچید و یکسان عمل کرد، زیرا کشور دارای اقلیم های مختلف آب و هوایی است.
 
وی افزود: کشور ما با توجه به وسعت و تنوع قابل مقایسه با کشورهای اروپایی نیست و اجرای این طرح در اروپا و ایران نمی تواند خروجی یکسانی را داشته باشد.
 
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ادامه داد: مثلا در لرستان که آب هم زیاد دارند یا در گیلان که اضافه بر سازمان، بارندگی وجود دارد باز هم انتظار نتیجه بخش بودن طرح در اجرا وجود ندارد، زیرا ممکن است مباحث تئوری با عمل یکسان نباشد.
 
ابرقویی نوع اجرای طرح نکاشت را یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار دانست و به نسیم توضیح داد: نوع اجرای طرح در نتیجه بخش بودن آن موثر است که مسئولان دولت نشان داده اند که در اجرا ضعیف ظاهر می شوند.
 
وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از پدیده کشاورزی هراسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه جای کشور با مشکل کم آبی رو به رو است و نباید شرایطی را فراهم کرد که با مشکل کشاورزی هراسی در کشور مواجه شویم.
 
این عضو شورای مرکزی خانه کشاورز اضافه کرد: نکاشت در راستای القای کشاورزی هراسی در کشور است که این مسئله در بلند مدت زیان کشاورزی کشور را نشانه رفته است.
 
ابرقویی اظهار نظر در خصوص این طرح قبل از بحث کارشناسی را مضر دانست و عنوان کرد: نباید قبل از بحث کارشناسی در خصوص طرح نکاشت وارد میدان اظهارنظر شد،زیرا این گونه نظرها ناپخته و غیر کاربردی خواهد بود.
 
وی به استان یزد به عنوان استان مورد فعالیت خود اشاره کرد و به نسیم گفت: استان یزد شرایط ایجاد نکاشت محصولات پر آب را دارد اما در این استان پسته کاشته می شود که تنها هر 40 روز یکبار نیاز به آبیاری دارد و نیازی به اجرای طرح نکاشت در آن نیست.
 
این عضو شورای مرکزی خانه کشاورز اضافه کرد: اجرای طرح نکاشت به ضرر کشاورزی کشور است، اما هرعملی در این خصوص قبل از مشخص شدن مناطق بحرانی و نیمه بحرانی کشور نتیجه مناسبی را در بر ندارد.
 
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: