کد خبر: ۲۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
معاون وزیر راه و شهرسازی:
مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه هنوز مدل جامعی برای ارزیابی ایمنی در راه‌آهن نداریم از اجرای سیستم کنترل اتوماتیک قطار در همه ایستگاه‌های راه آهن کشور در سال 95 خبر داد.
همایش هفته ایمنی در حمل و نقل ریلی امروز با حضور مدیرعامل راه‌آهن، معاون راه روستایی وزیر ر اه و شهرسازی و جمعی از مسئولان ریلی کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: اهمیت ایمنی در سیستم حمل و نقل ریلی بر همگان واضح است و ما در راه‌آهن به هیچ عنوان به دنبال افزایش عملکرد و جابه‌جایی‌ها در صورت نبود ایمنی، نیستیم.

محسن پورسیدآقایی ادامه داد: ما بین ریسک افزایش عملکرد  و افزایش سانحه، ایمنی را انتخاب می‌کنیم هر چند که آمار و عملکرد را از دست بدهیم.

وی افزود: اگر ایمنی به خطر بیفتد هر میزان جابه‌جایی و عملکرد در راه آهن ارزشی ندارد و آنچه در بلند مدت برای راه‌آهن مزیت جدی محسوب می‌شود، ایمنی است؛ ایمنی اصل ثابت تصمیمات است و پس از آن ارتقای بهره‌وری و عملکرد در جایگاه‌های بعدی قرار دارد.

وی ادامه داد: از گذشته روز 28 بهمن ماه در راه‌آهن روز بدون سانحه نامگذاری شده بود که به تازگی این را به هفته ایمنی حمل و نقل ریلی تامین داده‌ایم.

پورسید آقایی اظهار داشتن: اگر چنین برنامه‌هایی نهادینه شود قطعا مقوله ایمنی در تمام روزهای سال تامین می‌یابد.

وی اجرای ATC خط آهن تهران – مشهد را یکی از مصادیق ارتقای ایمنی ریلی برشمرد و گفت: ATC راه آهن بافق- بندرعباس در حال اجرا است و تا پایان سال بخش عمده این پروژه به پایان می‌رسد.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در سال 95 سیستم کنترل اتوماتیک قطار در همه ایستگاه‌های کشور اجرا می‌شود و هیچ قطاری امکان ورود به ایستگاه با سرعت غیرمجاز را نخواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اصولا ایرانیان ریسک‌پذیری بالایی دارند گفت: افرادی که با جان مردم سر و کار دارند باید منضبط و محافظه‌کار باشند؛ در شغل لکومتیورانی ما لکوموتیوران جسور و شجاع نمی‌خواهیم بلکه لکومتیو ران منضبط نیاز داریم تا امکان ریسک کاهش یابد.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه فرهنگ ایمنی یعنی فرهنگ کاهش ریسک اظهار داشت:در موضوع جذب خلبانان ناوگان مسافری نیز هیچ خلبان شجاعی استخدام نمی‌شود زیرا خلبان ناوگان مسافری باید بر خلاف خلبان ناوگان هوایی جنگی محافظه‌کار باشد.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: در راستای ارتقای ایمنی سیر باید تقاطع‌های هم‌‌سطح ایمن‌سازی شده و خدمات منظم بر آنها اجرا شود، مردم به ناچار باید از خطوط ریلی عبور کنند زیرا ممکن است این خط آهن بین روستا و راضی کشاورزی یک گسستگی ایجاد کند، ‌نباید عبور مردم را ممنوع کرد بلکه باید در خطوط ریلی تقاطع‌های هم‌سطح بتونی با علایم هشدار دهنده کافی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: متاسفانه هنوز به مدلی جامع دست نیافته‌ایم که در ایمنی حمل و نقل ریلی جامع نگر باشد و همه ابعاد را مد نظر قرار دهد.

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: برخی نواحی راه آهن آبستن سانحه هستند و ما هنوز مدل جامعی برای ارزیابی ایمنی در راه آهن نداریم اما باید امروز گام اول را برداشته و نواحی اول، دوم و سوم را از نظر ایمنی تعیین کنیم و سپس این را توسعه دهیم.

پورسیدآقایی افزود: امیدواریم سال آینده مدلی که ایمنی را در نواحی تعریف می‌کند کاملتر باشد.

وی افزود: بیش از 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در تصادفات برون شهری از دست می‌رود و این رقم بسیار بالایی است.

بنابر این گزارش در پایان این مراسم از تمبر یادبود هفته ایمنی حمل و نقل ریلی و کتاب «تحلیل حوادث ریلی با رویکرد پیشگیری» رونمایی شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: