کد خبر: ۲۹۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
نشست تولید کنندگان بزرگ نفتی برای گفت و گو درباره طرح فریز تولید بعید است روز ۲۰ مارس در روسیه برگزار شود.
به گزارش رویترز، در حالی که ایران، یکی از اعضای مهم اوپک هنوز نگفته که در طرح فریز نفتی مشارکت خواهد کرد یا نه، منابع آگاه گفتند، نشست تولید کنندگان بزرگ نفتی برای گفت و گو درباره طرح فریز تولید بعید است روز 20 مارس در روسیه برگزار شود.
مقامات اوپک از جمله وزیر نفت نیجریه گفته بودند در این تاریخ نشستی در روسیه برگزار خواهد شد و احتمالا گام بعدی گسترش توافق فریز تولید خواهد بود که ماه گذشته بین کشورهای عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر منعقد شد.
اما به گفته هیئت های نمایندگی کشورها نزد اوپک، بزرگترین مانع بر سر راه این توافق ایران است. تهران می گوید باید از این توافق مستثنی شود زیرا قصد دارد بعد از لغو تحریم های غرب سهم از دست رفته خود از بازار را پس بگیرد. کویت روز سه شنبه گفت، تنها در صورتی به این توافق پایبند خواهد بود که همه تولید کنندگان مهم از جمله ایران هم از آن تبعیت کنند.
یک منبع آگاه از یک تولید کننده عمده نفت گفت: «آنها هنوز بر سر برگزاری نشست به توافق نرسیده اند. چرا اکنون باید وزرا مجددا دیدار کنند؟ ایران می گوید کاری نخواهد کرد...تنها در صورتی که ایران موافقت کند وضعیت تغییر خواهد کرد.»
توافق بر سر فریز تولید در سطح ماه ژانویه موجب تقویت قیمت ها در بازار نفت شده است. قیمت نفت برنت که در ماه ژانویه به پایین ترین رقم 12 سال اخیر یعنی 27 دلار و 10 سنت رسیده بود، با 50 درصد افزایش به بالای 40 دلار در روز پنجشنبه رسید.
برخی هیئت های نمایندگی می گویند نگران این مسئله اند که در صورت نشست کشورهای تولید کننده قبل از کسب موافقت همه تولید کنندگان، با بی نتیجه بودن این نشست قیمت نفت باز هم تضعیف شود.
یک منبع دیگر با اشاره به پیشنهاد برگزاری نشست 20 مارس گفت: «نظر ما این نیست که با وجود احتمال عدم توافق به آنجا برویم، تا قیمت ها تاثیر منفی نپذیرد.»

به گزارش تسنیم، در پی وضع تحریم نفتی غرب علیه ایران دیگر تولیدکنندگان اوپک از جمله عربستان و روسیه که بانیان طرح فریز نفتی هستند بیش از یک میلیون بشکه در روز سهم صادرات نفت ایران را تصاحب کردند و ایران تاکید دارد هرگونه طرح فریز نفتی باید این موضوع را در نظر بگیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: