کد خبر: ۳۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال خویش، بار دیگر مقوله اقتصاد را مورد توجه قرار دادند و با تاکید بر اصل اقتصاد مقاومتی که طی سالهای گذشته بارها در فرمایشات ایشان مورد توجه قرار گرفته است، این بار بر ضرورت اقدام عملی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با تکیه بر اصل اقتصاد مقاومتی تاکید کردند. در مورد این پیام نوروزی چند نکته قابل ذکر به نظر می رسد.

نخستین موضوع این است که مقام معظم رهبری چندین بار بر این نکته تاکید کرده اند که مقوله اقتصاد مقاومتی منحصر به دوره تحریم نیست و محدود ساختن این موضوع مهم به دوره تحریم، می تواند به مثابه ارائه نشانی اشتباه باشد. اقتصاد مقاومتی اصلی است که بر خوداتکایی اقتصاد کشور تاکید دارد تا امکان تهدید علیه منافع حیاتی اقتصاد کشور به حداقل کاهش یابد. لذا حتی در شرایط پساتحریم نیز اقتصاد مقاومتی نه تنها ضرورت ماهوی خود را از دست نمی دهد بلکه از جهت بعد پیشگیرانه از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار خواهد بود.

نکته دوم در این باب، ضرورت توجه به دو مقوله اقدام و عمل در پیام نوروزی رهبری است. ایشان به صراحت این موضوع را مطرح کرده اند تا مسوولان در سال جدید خود را موظف بدانند شاخصه های دستیابی به اقتصاد مقاومتی را به روشنی تعریف کرده و اقدامات عملی در جهت نیل به اهداف مشخص شده بر طبق همان شاخصه ها را به صورت آمارهای کمی در منظر دید و داوری عموم مردم و همچنین متخصصان امر قرار دهند تا مشخص شود چه گامهایی در جهت نیل به این هدف برداشته شده است. لذا محدود ساختن مقوله اقتصاد مقاومتی به موضوعات کلی بدون توجه به ابعاد کمی و قابل سنجش، نمی تواند راهکار مناسبی در جهت نیل به آرمان های مشخص شده در شعار سال جدید باشد.

نکته سوم در این باب، ضرورت بررسی ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی به مثابه یک نظریه اقتصادی جدید است که لازم است توسط کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. اقتصاد مقاومتی، نظریه ای بدیع و دارای شاخص هایی است که نیازمند تبیین دقیق است چرا که بر خلاف ظاهر آن، محتوایی چند لایه دارد. به عنوان مثال اقتصاد مقاومتی به معنای گوشه نشینی در عرصه بین الملل و عدم تعامل اقتصادی نیست و این نکته ای است که باید به دقت در تعریف محتوای اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد. اگر خواستار سنجش کمی و دقیق اقدامات عملی در عرصه اقتصاد مقاومتی هستیم – که طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید اینگونه باشد – پس لاجرم لازم است نظریه اقتصاد مقاومتی توسط اقتصاددانان و صاحبنظران فعال در این حوزه از منظری آکادمیک و علمی تعریف شود تا با نقشه راه روشنی بتوان آن را مورد ارزیابی قرار داد.

نکته پایانی، لزوم مشخص شدن ملموس نتایج اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی توسط مسوولان در اقتصاد در عرصه عمومی و برای مردم است. زمانی که مفهوم اقتصاد مقاومتی برای مردم ملموس شود و اثرات ان نیز آشکار گردد، می توان شاهد دستاوردهای مثبت اقتصاد مقاومتی برای عموم مردم بود که اثرات مثبت آن برای دولت در زمان سنجش دستاوردهای اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی می تواند برای دولت نیز مثبت باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار