کد خبر: ۳۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي گفت: با مطالعه بر روي 10 كلانشهر كشور مشخص شد كه بين 76 تا 79 درصد از بودجه شهرداري هاي آنها بطور مستقيم به ساخت و ساز وابسته است.
پيروز حناچي روز سه شنبه در 'نشست هم انديشي نسل جديد طرح هاي توسعه شهري اصفهان' افزود: اين امر به معني تخلف نيست و عوارض ماده صد، صدور پروانه ها و بخش هاي توافقات را شامل مي شود.
حناچي گفت:در شرايط ركود ساخت و ساز، نظام مديريت شهري نيز ناكارآمد مي شود.
وي افزود: بودجه جاري در بدنه بسياري از شهرداري هاي كشور، كل بودجه را به خود اختصاص مي دهد.
دبير شوراي عالي شهرسازي گفت: اين وضعيت در كلانشهرها كمي بهتر است اما در شهرهاي كوچك وضع بسيار حاد است.
وي گفت: شهرداري ها بعضي از شهرها براي پرداخت حقوق پرسنل خود، مجبور به فروش فضاي شهري مي شوند.
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي افزود: بايد تلاش كنيم تا اين وضعيت ناپايدار را برطرف كنيم.
وي افزود: حل اين مشكل نياز به سياستگذاري از بالا و اصلاح ساختار از پايين دارد و بايد از منابع محدودي كه در اختيار داريم به درستي استفاده كنيم.
حناچي با بيان اينكه دنيا، شهر اصفهان را به دليل ارزش ها و آثار تاريخي آن مي شناسد، گفت: اگر بخواهيم براي استفاده از تسهيلات اقتصادي، آثار ثبت جهاني را درجه بندي كنيم، اصفهان جزو اولين شهرها قرار دارد.
وي افزود: ارزش هاي زيادي در اصفهان وجود دارد و ما آنطور كه در دنيا به ارزش هاي تاريخي اين شهر اهميت مي دهند، به اين ارزشها واقف نيستيم.
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي گفت: تسلط كميت بر كيفيت يكي از مشكلات جدي در شهرهاست كه ريشه هاي مختلفي دارد.
وي با بيان اينكه اين راه ما را به بن بست مي رساند، گفت: تاكيد و توجه صرف به كميت نمي تواند مشكلات ترافيك، آلودگي و كيفيت زندگي شهرها را حل كند.
حناچي گفت: بايد در برنامه ها و شيوه هاي اداره شهرها تجديدنظر كنيم .
وي افزود: همه شهرهاي ما با مشكل محدوديت منابع و وضعيت ناپايدار مواجهند و منابع محدود را هم با اولويت در جاي مناسب هزينه نمي كنيم.
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي گفت: تنها راه حل اين مشكل استفاده از خرد جمعي است.
وي با بيان اينكه در سال هاي گذشته به اين نتيجه رسيديم كه طرح هاي توسعه و عمران شهري را نمي توانيم از بالا به پايين ديكته كنيم، اظهار كرد: طرح ها بايد تبديل به يك خواسته شود و اولويت ها و موانع، فرصت ها و تهديدها مورد توجه قرار بگيرد.
حناچي گفت: مشكلاتي داريم كه از حد مشكلات شهرسازي بالاتر است كه آنها را از طريق دولت پيگيري مي كنيم.
وي تصريح كرد: در طرح هاي راهبردي اگر بررسي مداوم وجود نداشته باشد، بر عكس عمل مي شود.
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي گفت: استان اصفهان با وجود وضعيت خشكسالي، خشكي زاينده رود و آلايندگي هاي محيطي جزو پايدارترين مناطق كشور در طول تاريخ بوده است.
حناچي اظهار داشت: همكاري هايي را با دولت آلمان در زمينه توسعه پايدار آغاز كرديم و در خرداد سالجاري نشستي را با حضور وزير مسكن آلمان در اصفهان برگزار خواهيم كرد.
وي با تاكيد بر ضرورت استفاده از تجربيات ديگران گفت: ما در حال فراهم كردن فضايي براي انتقال تجربيات به ويژه در حوزه كلانشهرها هستيم.
نشست يكروزه هم انديشي نسل جديد طرح هاي توسعه شهري اصفهان با حضور گروهي از كارشناسان و صاحبنظران شهرسازي و توسعه شهري برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: