کد خبر: ۳۱۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
مخالفت مجدد وزير صنعت با قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت
وزیر صنعت با بیان اینکه به کرات گفته‌ایم شورای رقابت باید قیمت گذاری تکلیفی را بردارد، گفت: مجوز واردات خودروهای آمریکایی باید لغو شود.
محمدرضا نعمت زاده در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بی‌کیفیت ترین خودروها کدام است؟ اظهار داشت: هرخودرویی منزلت خود را دارد و سازمان بازرسی علاوه بر مباحث کنترل کیفی، ماهانه در خصوص خودروها گزارش می‌دهد و نمره‌گذاری می‌کند. وی گفت: برخی اوقات ما به یک نوع برند خودرو نمره کم می‌دهیم و ماه بعد خود را اصلاح می‌کند، در هر حال خودروهای ارزانتر و قدیمی‌تر شرایط پایین تری دارند اما نسبت به خودشان طبق استاندارد عمل کرده‌اند. نعمت زاده افزود:در سال 94 از یک میلیون و 600 هزار نفری که خودرو خریداری کردند به طور حضوری و تلفنی نظرخواهی شد و تحلیل ما از این نظرها نشان می دهد که روند رو به بهبودی بوده است.
نعمت زاده: در جریان نامه ارسالی به شورای رقابت نیستم
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جریان نامه اخیر شما در 29 فروردین به رئیس جمهور و رونوشت آن به شورای رقابت چیست؟ گفت: من در جریان این نامه نیستم اما در خصوص اینکه شورای رقابت نباید در روند قیمت گذاری وارد شود، دو سال است پیگیریم.
شورای رقابت باید قیمت گذاری تکلیفی را بردارد
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به کرات گفته ایم که شورای رقابت باید قیمت گذاری تکلیفی را بردارد و اگر آزاد شود قیمت برخی خودروها کاهش هم خواهد یافت. نعمت زاده گفت: اگر قیمت گذاری را به حال خودش بگذاریم و رقابت تعیین کننده باشد، کیفیت خودرو بالا می رود. وی افزود: قیمت گذاری، رقابت و کیفیت را تضعیف می‌کند مگر اینکه این قیمت گذاری در خصوص کالاهای اساسی، انحصاری و یا یارانه ای باشد و بازار خودرو انحصاری نیست که نیاز به قیمت گذاری شورای رقابت داشته باشد.
نعمت زاده: اگر خودرویی بیش از زمان مشخص در تعمیرگاه بماند تعمیرکار باید خسارت دهد
نعمت زاده به آیین نامه ای که اخیراً در حمایت از مصرف کنندگان تصویب شد اشاره کرد و گفت: بر اساس این آیین نامه، اگر خودرویی بیش از زمان مشخص در تعمیرگاه بماند باید تعمیرکار خسارت دهد و از دیگر موارد این آیین نامه این است که قطعات پس از گارانتی هم باید تضمین داشته باشد و اگر خودرویی عیبی داشت که این عیب موجب افت قیمت شد، خودروساز موظف است خودرو را پس بگیرد.
وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: حتی در بحث پیش فروش خودرو هم مقرر شده است که زمان و میزان پیش فروش با مجوز ما باشد و حداکثر 50 درصد قیمت خودرو را باید در پیش فروش اخذ و فروشندگان نیز باید مشخصات خودرو را در سامانه ای اعلام کنند. وی با اشاره به اینکه براساس این آیین نامه، حداکثر زمان انتظار برای تحویل خودروی نقدی، 30 روز است، اظهار داشت: در بیمه شخص ثالث هم باید تخفیفات، به نفع خریدار باشد نه خودروساز. نعمت زاده گفت: حتی در بحث سود مشارکت هم مقرر کردیم بر مبنای نرخ های اعلام شده بانک مرکزی باشد اما قبلاً خودروسازان بر مبنای بازار نرخ گذاری می کردند.
وزیر صنعت افزود: در این آیین نامه همه شرکت‌های تعمیرگاهی رتبه بندی می شوند و ملزمند رتبه خود را در معرض دید مشتریان قرار دهند.
آقایان در تعیین قیمت‌های جدید خودرو دچار اشتباه شده‌اند
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تصمیمات اخیر شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو را قبول دارید؟ گفت: بررسی کامل نکردم اما ظاهراً آقایان دچار اشتباه‌اند چرا که ما ضوابط ارزیابی فنی را سخت کرده‌ایم و آنها تصور کردند خودرویی کم کیفیت بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قرار شد مجدد با شورای رقابت مذاکره کنیم اما در هر حال تصمیم نهایی با این شوراست.
باید مجوز واردات خودروهای امریکایی لغو شود
نعمت زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه موضوع واردات خودروهای آمریکایی که مقام معظم رهبری در جمع کارگران به آن اشاره کردند چیست؟ گفت: من خودم نمی‌دانستم که دستور پیگیری دادم و ظاهراً در سال 93 یک شرکتی از خودروهایی که از طریق کشور ثالث بود اما تولید آمریکا بود از ما مجوز نمایندگی گرفته است و اواخر سال 94 این مجوز داده شد و البته هنوز نمی‌دانم که این خودرو وارد شده است یا نه. وی افزود: یا باید مجوز این شرکت را لغو کنیم و یا بگوییم از آن استفاده نکند.
مجلس به ناحق سال گذشته به من در خصوص واردات خودروهای لوکس کارت زرد داد
نعمت زاده گفت: در خصوص واردات خودروهای لوکس ما گام‌های خوبی برداشته‌ایم اما مجلس به ناحق سال گذشته به من در خصوص واردات خودروهای لوکس کارت زرد داد که باید همین جا اعلام کنم در سال 88 حدود 31 هزار و 500 خودروی بالای 2500 سی سی، در سال 89 حدود 24 هزار خودرو، در سال 90 حدود 19 هزار خودرو، در سال 91 حدود 16 هزار و 500 خودرو، در سال 92 حدود 4 هزار خودرو وارد شد.
وی افزود: در سال 93 هم 711 خودرو وارد شد که 500 دستگاه خودروی بنز و متعلق به پلیس بود و 211 خودروی دیگر نیز با مجوزهای قبلی یا برای سفارتخانه ها وارد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال 94 هم بنا بر آمار گمرک، یک مورد از این خودروها وارد نشد و مصوب کردیم که اگر یک مورد وارد شد، خارج کنند.
نعمت زاده افزود: البته تردد این خودروها در داخل مناطق آزاد مشکلی ندارد اما گاهی اوقات کم لطفی می‌کنند و این خودروها از مناطق آزاد خارج می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از تصمیمات ما این بوده است که نهادها، بنگاه‌ها، بانک‌ها و یا شهرداری هایی که صنایعی در زیرمجموعه خود دارند خودشان مسئول فعال کردن این صنایع باشند.
برای حمایت از تولید داخل در تعرفه‌ها بازنگری کردیم
نعمت زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در جهت حمایت از تولید داخل چه کرده اید؟ افزود: یکی از اقدامات ما بازنگری در تعرفه ها بود و اگرچه برخی ناراضیند اما برای نمونه ما به اندازه کافی آهن در شرکت فولاد مبارکه تولید می کنیم و دلیلی ندارد که وارد شود.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در پیوند هر چه بیشتر دانشگاه و صنعت گفت: برای نخستین بار در قانون رفع موانع تولید گفتیم که اگر بخش خصوصی، اختراع و ابتکاری داشته باشد تا 50 درصد هزینه را از منابع عمومی می دهیم.
نعمت زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای اتمام طرح های نیمه تمام بالاتر از 60 درصد چه برنامه ای دارید؟ افزود: یکی از اهداف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، رونق دادن به تولید است و ما در جلسه ای که ابتدای امسال با حضور معاون اول رئیس جمهور داشتیم بر این نکته و همچنین بر توسعه صادرات تأکید فراوان داشتیم.
وی گفت: حدود 10 هزار واحد صنایع کوچک و متوسط شناسایی شده که مشکل عمده آنها منابع مالی است و دو هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت 60 درصدی داریم که با همکاری سازمان مدیریت، تسهیلاتی برای این طرح ها اختصاص خواهد یافت و قرار شد بانک مرکزی ابلاغیه ای در این بخش داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار