کد خبر: ۳۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به موفقیت های كشور در عرصه فناوری ماهواره، از آماده سازی ماهواره "دوستی" برای پرتاب خبر داد.
دكتر محسن بهرامی روز سه شنبه درنشست تخصصی مدیران ارشد سازمان فضایی ایران كه با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مركز فضایی استان البرز مستقر در ماهدشت كرج افزود: این ماهواره همان ماهواره دانشگاه شریف است كه به نام ماهواره "دوستی" نامگذاری شده است.
وی با بیان اینكه اكنون پرتاب ماهواره ها در كشور برعهده صنایع دفاع است، گفت: در كشورمان آزمایشگاه پژوهشی وصنعتی در این بخش شكل گرفته و دردانشگاه ها فعالیت های خوبی نیزشاهد هستیم.
رئیس سازمان فضایی ایران اظهار داشت: در ابتدای امسال شاهد راه اندازی آزمایشگاه سنجش از دور كشور بودیم و امیدواریم با تجهیزآن فعالیت های بیشتری صورت گیرد.
وی یادآور شد: دربخش اكتشافات فضایی وزیست فضایی كارهایی انجام شده، اولین كپسول های فضایی كشور در سال های 86 تا 87 پرتاب شد و در سال های نیز شاهد پرتاب كپسول همراه با موجود زنده (میمون) در كشور بودیم.
رئیس سازمان فضایی ایران اظهار داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، دستیابی به فناوری جدید در بخش فضایی در دستور كار قرار داده ایم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در نقشه جامع كشور، مصوبات شورای عالی فضایی راه گشا بوده و امیدواریم برنامه 10 ساله آینده سازمان فضایی كشورهم نهایی شود.
رئیس سازمان فضایی ایران بیان داشت: در برنامه های چهارم و پنجم به برنامه های فناوری و فضایی كشور توجه ویژه شد.
وی گفت:اكنون ماهواره مصباح آماده پرتاب است اما به علت مشكلات ناشی از تحریم ها در ایتالیا نگهداری می شود كه دراین زمینه درحال مذاكره هستیم.
بهرامی اظهار كرد كه اكنون ماهواره 'مصباح 2' و' ناهید یك' در حال طراحی بوده و این طرح ها پیشرفت های قابل توجهی داشته است.
این مسئول افزود: ساخت ماهواره هایی كه وزن بیشتری را تحمل كنند در حال شكل گیری است و پیشرفت هایی در این زمینه داشته ایم.
وی افزود: در زمینه همكاری های بین المللی نیز فعال هستیم وتاكنون همكاری های دانشجویی در چند پروژه آبسكودر زمینه ماهواره های كوچك و مكعبی داشته ایم و امیدواریم بتوانیم سهم خود را بگیریم.
این مسئول گفت: در برنامه های بلند مدت، سنجش از دور اكتشافات فضایی، موقعیت یابی، توازن و و رشد زیر ساخت ها در اولویت قرار گرفته است.
بهرامی بیان داشت: در تامین ماهواره ملی فعال هستیم، ساخت ماهواره مخابراتی بومی یا داخلی در حال انجام است، توسعه سنجش از دور هم به همین رویه پیگیری می شود.
رئیس سازمان فضایی كشور افزود: در زمینه توسعه آزمایشگاه ها، پایگاه های متناسب با نیازهای كنونی و آینده در اختیار داریم و امیدواریم با ارتباطات بین الملل بتوانیم در این مسیر پیشرفت بیشتری داشته باشیم.
بهرامی گفت: باتوجه به گستره جغرافیایی كشور برنامه های ویژه برای توسعه فناوری پیشرفته فضایی، خرید ماهواره و سنجش نیازها در دستوركار قرار داده ایم.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: استان البرز به عنوان یكی از استان های مهم فناوری شناخته شده است و امیدواریم این استان بتواند سهم خودرا در عرصه ملی و بین المللی ایفا كند.
بهرامی توسعه فعالیت های فضایی و ماهوارای را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: سازمان فضایی در سال 82 شكل گرفت و در همان سال با توجه به شكل ساختاری شاهد تشكیلات شورای عالی فضایی در كشور بودیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار