کد خبر: ۳۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۲
گزارش «تجارت» از پيشي گرفتن فرانسوي ها از ساير رقباي خارجي
فرانسوي‌‌ها از ساير رقباي خارجي خود براي حضور در صنعت خودروسازي ايران پيشي گرفتند. دومين قرارداد سرمايه‌گذاري خارجي صنعت خودروي كشور در دوران پساتحريم نيز سهم خودروسازان فرانسه شد.
شركاي قديم خودروسازان داخلي، اراده جدي براي حضور مجدد و سهم‌خواهي از بازارهاي ايران دارند. به نظر مي‌رسد در زماني نه چندان دور جاده مخصوص بازهم ميزبان شركاي فرانسوي خودروسازان داخلي باشد. پيش از اين صحبت از امضاي تفاهم‌نامه‌هاي همكاري ميان خودروسازان داخلي با پنج يا شش كمپاني بزرگ خودروسازي بين‌المللي بود. حالا در شرايطي كه چند ماه بيشتر از آغاز اجراي برجام و لغو تحريم‌هاي ايران نمي‌گذرد، خبرها نشان مي‌دهند كه دومين قرارداد سرمايه‌گذاري خارجي و شراكت صنعت خودروسازي كشور نيز قطعي شده است. نخستين قرارداد نهايي را ايران‌خودرو و پژوي فرانسه به امضا رسانده بودند و حالا آنطور كه منصور معظمي، رئيس هيات عامل ايدرو و معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خبر مي‌دهد؛ دومين قرارداد اين حوزه نيز سهم ديگر خودروساز فرانسوي شده و همكاري ميان سايپا و سيتروئن قطعي است.
جزئيات دومين قرارداد سرمايه‌گذاري خودرويي
در همين حال معاون وزیر صنعت از امضای دومین قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی صنعت خودروی ایران خبر داد و گفت: سیتروئن فرانسه، قرارداد همکاری خود با سایپا را در روزهای اخیر امضا کرده است. منصور معظمی در گفتگو با مهر گفته است كه دومین قرارداد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران در روزهای گذشته میان شرکت سایپا و سیتروئن فرانسه به امضا رسیده که این قرارداد به صورت جوینت‌ونچر و با سرمایه‌گذاری این شرکت در سایت سایپای کاشان عملیاتی خواهد شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس قراردادی که به امضا رسیده، این شرکت فرانسوی باید منابع مالی خارجی خود را به ایران آورده و شرکت ایرانی سایپا نیز سایت تولید خودروی خود در کاشان را به عنوان آورده پروژه، در اختیار سیتروئن قرار می‌دهد. وی تصریح کرد: قرار بر این است که چندین مدل خودرو در کلاس جدید به صورت مشترک از سوی این دو خودروساز تولید شود که ۶۰ درصد آن به بازار داخل و ۴۰ درصد آن به بازارهای صادراتی ارسال خواهد شد.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنين اظهار داشت: کار طراحی، مهندسی و تأمین منابع مالی از سوی این شرکت فرانسوی صورت خواهد گرفت و سایپا نیز آورده‌ای به صورت مالی نخواهد داشت. معظمی خاطرنشان کرد: سیتروئن علاوه بر انتقال دانش فنی، سرمایه نیز به ایران وارد خواهد کرد. براساس اين گزارش در قراردادی که میان شرکت سیتروئن و سایپا به امضا رسیده، این شرکت فرانسوی قرار است ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه را وارد ایران کند. پیش از این، پژوی فرانسه همکاری مشترکی به صورت جوینت‌ونچر را با گروه صنعتی ایران‌خودرو به امضا رسانده که بر مبنای آن، قرار است سه مدل خودروی این کمپانی فرانسوی در ایران به صورت مشترک تولید شود.
همكاري مجدد ايران‌خودرو و پژو
چند هفته پس از آغاز اجراي برجام و در نخستين سفر اروپايي حسن روحاني، رئيس‌جمهوري بود كه خبر امضاي قرارداد خودرويي ميان پژوي فرانسه و ايران‌خودرو در رسانه‌ها منعكس شد. براساس مفاد قرارداد میان گروه صنعتی ایران‌خودرو و شركت پژو، شركتی مشتركی با سرمایه‌گذاری برابر (50-50) تاسیس و هر دو سال به صورت متناوب مدیرعامل و ریاست هیات مدیره از طرف ایران‌خودرو یا پژو انتخاب می‌شود. همچنين از دیگر مفاد این قرارداد، صادرات 30 درصد محصولات تولید مشترك و تیراژ تولید در مدت چهار سال از 15 هزار دستگاه به 200 هزار دستگاه افزایش می‌یابد. پيش از اين  مدیرعامل ایران‌خودرو در ارتباط با قرارداد این شركت با پژو، گفت: از مفاد این قرارداد می‌توان به تولید مشترك سه محصول 208، 2008 و 301 در ایران، تعیین 427 میلیون یورو غرامت پژو به ایران‌خودرو و همچنین ساز و كار تسویه مطالبات ایران‌خودرو از پژو اشاره كرد. هاشم یكه‌زارع در این ارتباط گفت: به دلیل سابقه همكاری با شركت پژو، مذاكره با این شركت را البته با رویكردی كامل متفاوت با گذشته در دستور كار قرار داده‌ایم كه نتیجه یكسال و نیم مذاكره، به انعقاد قراردادی منجر شد كه براساس آن، منافع كشور و ایران‌خودرو به درستی و به صورت كامل در نظر گرفته شده است.
در همين ارتباط دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران نيز در گفتگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه قرارداد سایپا با سیتروئن نهایی شده گفت: قرار است تا این شرکت فرانسوی در سایپا کاشان که برای تولید خودرو تیبا طراحی و احداث شده بود، محصولات جدیدی را به تولید برساند تا بدین ترتیب پس از مشهد و کرمان، کاشان نیز به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صاحب صنعت خودرو تبدیل شد. محمدرضا نجفی‌منش افزود: رنو نیز که مذاکرات مفصلی را با سایپا داشته است قصد دارد تا شرکت «بُن‌رو» که در آن فیات سی‌ینا به تولید می‌رسید را خریداری کند تا دیگر خودروساز فرانسوی بتواند با استقلال بیشتری به تولید محصولات خود بپردازد.
نهایی شدن قرارداد فیات با ایران‌خودرو
دبیر انجمن خودروسازان همچنين در بخش دیگری از گفتگوی خود از نهایی شدن قرارداد ایران‌خودرو با فیات خبر داد. نجفی‌منش گفت: با توجه به سکوت خبری چند هفته گذشته درباره قراردادهای جدید خودرویی برخی از کارشناسان گمان می‌کردند که مذاکره خودروسازان کشور با بزرگان صنعت خودرو دنیا مسکوت شده است در حالی‌که مذاکرات انجام می‌شود و با توجه به محرمانه بودن برخی مباحث خودروسازان ترجیح داده‌اند بدون هیاهوی رسانه‌ای کار با به پیش ببرند. او افزود: برخی معتقدند که بازار خودرو ایران در یک تقسیم‌بندی میان اروپایی‌ها به فرانسه داده شده است، در حالیکه چنین تفسیرهایی صحت ندارد و خودروسازان بزرگ کره ای، ژاپنی و اروپایی غیر فرانسوی به‌طور جدی وارد با خودروسازان ایرانی وارد مذاکره شده‌اند.
هرچند تاكنون غير از دو قرارداد با خودروسازان فرانسوي، صحبت‌هاي مطرح شده درباره شراكت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در صنعت خودروسازي كشور محدود به توافقات و تفاهم‌نامه‌هاست؛ با اين حال به نظر مي‌رسد آينده روشني در انتظار خودروسازان داخلي باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار