کد خبر: ۳۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
چین سرمایه خود را در راه احیای جاده ابریشم برای توسعه زیرساخت های کشورهای عضو هزینه می کند و این اقدام چین به معنای تامین مالی نیازهای ایران در توسعه زیرساخت هایی است که امروز به خاطر رکود در تامین نقدینگی اسیر شده است

ایران دومین پایگاه چینی ها در جاده ابریشم می شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در باره راه اندازی جاده ابریشم و مزیتهای اقتصادی آن برای اقتصاد ایران، اظهار کرد: چین برای راه اندازی مجدد جاده ابریشم، ابتدا بودجه سنگین 40 میلیارد دلاری را پایه ریزی کرد تا به همین منظور در ایجاد و تقویت ارتباطات اقتصادی و احیای زیرساخت های کشورهای برسر راه این جاده، سرمایه گذاری مناسبی را در جهت گسترش فعالیت های اقتصادی خود داشته باشد.
 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره وجود برخی اختلافات مسئولان ایرانی در این مورد گفت: از نظر دولت، وزارت اقتصاد و سازمان سرمایه گذاری های خارجی به عنوان متولی در امور احیای جاده ابریشم انتخاب شده است اما هر دستگاه دولتی مانند وزارتخانه جهادکشاورزی، فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، گمرک یا هر نهاد دیگری خواهان اداره و مدیریت در جاده ابریشم است.
 وی اضافه کرد: اما از سوی دیگر، اتاق بازرگانی ایران و چین از سال 2008 به عنوان عضو شورای عالی جاده ابریشم به شمار می آید که متاسفانه جایگاه کم رنگ اتاق های بازرگانی در بین دولتی ها مشخص است ؛ واقعیت داستان جاده ابریشم در بین مسئولان ایرانی به گونه ای پیش رفته است که تصمیم گیری ها در داخل کشور سخت شده است و امروز باید دولت یک نهاد را متمرکز و مسئول جدی برای تصمیم گیری های ایران در این خصوص کند زیرا چینی ها نیز سردرگم از بروکراسی های پیچیده و بی برنامه گی های ایران شده اند ؛ اما اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین به شورای عالی جاده ابریشم اصرار دارد تا دبیرخانه خاورمیانه این شورا را در تهران تاسیس کند و همچنین سومین دبیرخانه این شورا در رُم افتتاح شود.
 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران باتاکید بر آنکه مسئولان همواره فرصت سوزی می کنند، تصریح کرد: قطار تجاری حدود14روز از چین به ایران رسید و اتاق بازرگانی برای بهره وری بیشتر از کوتاه شدن زمان تجارت با چین و شرق آسیا، پیشنهادی را به وزارت راه و شهرسازی مبنی بر جایگزینی خط راه آهن ایران و چین از نقطه فعلی یعنی سرخس به تهران را تسلیم این وزارتخانه کرد ؛ مزیت این پیشنهاد، صدور و تحویل کالای تجار ایرانی و چینی در تهران بود که با استقبال شریک تجاریمان نیز روبه رو شد.
 وی افزود: طرف چینی با استقبال از این طرح، خواهان پیگیری این پیشنهاد از سوی مسئولان ایرانی بودند زیرا خالی برگشتن قطار برای آنها زیان های فراوانی را دربر دارد، از همین رو پیشنهاد شد تا با راه اندازی ایستگاه اختصاصی برای تجارت، مسیرهای بالای 50روزه دریایی بین دو کشور حداقل به فاصله زمانی 10روزه با قطار کاهش یابد.
 همچنین مجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره احیای جاده ابریشم توسط چین اظهار کرد: از سال 2013 و پس از انتصاب شی جینگ پی به عنوان رئیس جمهور چین، به فاصله 4ماه بعد موضوع احیا جاده ابریشم با شعار "یک راه و یک کمربند" در دستور کار این کشور قرار گرفت و بر این اساس، عملیات اجرایی و تحقیقاتی دوجانبه، چندجانبه، بین المللی و محلی در این کشور آغاز شد.
 وی ادامه داد: مفهوم جاده ابریشم از منظر چینی ها به نسبت مسئولان ایرانی دارای تفاوت های عمده و بنیادی است زیرا برنامه ریزی و تمرکز چین در راستای گسترش دامنه نفوذ اقتصادی آنها به کشورهای آسیای میانه، خاورمیانه و اروپاست اما تاکنون ایران برنامه استراتژیک مدونی را برای بهره برداری از این فرصتی که چینی ها در اختیار کشورهای منطقه قرار داده اند را به نفع اقتصادمان ارائه نکرده است.
 در ادامه جعفرقادری، عضو سابق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، درباره همکاری های بین المللی ایران گفت: در سال های گذشته شاهد رقم خوردن فرصت سوزی های فراوانی در اقتصاد کشور بوده ایم بنابراین برای آنکه ایران از اقتصاد جهانی جانماند باید زیرساختهای لازم را فراهم کند تا از ظرفیتی که دولت چین برای اقتصاد منطقه پدید آورده غافل نشوند ؛ تاکید دولت چین بر احیای جاده ابریشم به معنای آن است که ایران باید به گونه ای ساختار اقتصادی خود را تغییر دهد تا موسسات سرمایه گذاری و بانک ها تمایل به حضور و شرکت در پروژه های زیرساختی نظیر حمل و نقل ریلی و جاده ای، ترانزیت، فرودگاه، گردشگری کشور را داشته باشند.
 همچنین عسگراولادی با اشاره به اینکه جاده ابریشم، امتیاز چینی ها به کشورهای آسیایی است، اضافه کرد: چینی ها در منطقه غرب آسیا ابتدا مشتاق به سرمایه گذاری در بندرچابهار ایران بودند که بنا به مخالفت های دولت وقت، حجم سرمایه گذاری با آورده 10میلیارد دلاری به بندر گوادر پاکستان منتقل شد.
 وی افزود: فرصت احداث نخستین پایگاه چینی ها در ایران از دست رفت اما طبق هماهنگی هایی صورت گرفته با وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین با رئیس سازمان سرمایه گذاری های خارجی، درصدد هستیم تا ایران به عنوان دومین پایگاه چین در جاده ابریشم محسوب شود ؛ هدف اصلی ورود سرمایه چین از طریق جاده ابریشم به اقتصاد ایران، واردات و صادرات با تعرفه های خاص مدنظر دوطرفه معامله است که متاسفانه تاکنون بهره برداری مناسبی بخاطر مشکلات فراوان دولتی در تصمیم گیری از این امتیاز، نشده است.
 البته حریری عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که تخصیص 40میلیارد دلار بودجه چینی ها برای احیای این جاده، تنها در گام نخست پیش بینی و برآورد شده است که برای تکمیل این پروژه، بودجه ای بالغ بر 100 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.
 وی با اشاره به اقدامات اتاق بازرگانی متشرک ایران و چین در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی ایران در احیای این جاده گفت: در گام نخست، انتشار سند15 صفحه ای دولت چین برای تمامی وزارتخانه هایی که می توانستند از این جاده منتفع شوند به این دستگاه ها ارسال شد اما عکس العمل مناسبی نشان داده نشد و شاید هیچ مسئولی در ابتدا متوجه عمق قضیه و اهتمام چینی ها به این جاده نبودند اما باردیگر با ترجمه این سند به فارسی همراه ارسال زمیمه گزارش اتاق مشترک به عنوان راهکار و چگونگی استفاده از این مزیت به دستگاه های اجرایی ارائه شد.
 نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره اینکه فرصت های ارائه شده از سوی چینی ها، دقیقا نیازهای زیرساختی ایران است، خاطرنشان کرد: امروز چین سرمایه خود را در قبال توسعه زیرساخت ها نظیر بنادر، راه آهن، جاده، فرودگاه، منابع انرژی، برگزاری نمایشگاه، فستیوال ها، بحث های فرهنگی و مبادله دانشجو و ... هزینه می کند و این موارد همان نیازهای ایران به تامین زیرساخت هایی است که امروز با مشکل تامین نقدینگی مواجه شده است ؛ امروز کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و ... از این سرمایه گذاری ها غافل نشده اند و بهره برداری مناسبی را در این خصوص انجام داده اند.
 وی گفت: نباید این فرصت ها را از دست داد زیرا اتاق بازرگانی ایران از زمانی که شورای بازرگانی جاده ابریشم به صورت غیررسمی فعالیت خود را آغاز کرد، در این شورا حضوری فعال داشت و از سال 2013 که این اجلاس به صورت رسمی درآمد، اتاق بازرگانی ایران به عنوان عضو شورای موسس و عضوی که دارای کرسی و حق تصمیم گیری است به شمار می آید ؛ ضمن آنکه اتاق بازرگانی ایران در کنفدراسیون صنعت و بازرگانی جاده ابریشم در پکن که تا چند روز آینده تاسیس می شود، به عنوان عضو موسس و پس از چین دارای صندلی ریاست است.
 
اما قادری نماینده سابق مردم شیراز در خانه ملت با اشاره به اینکه شاید این فرصت برای همه کشورها رخ ندهد، گفت: معمولا کشورهای سرمایه گذار، شرکای اقتصادی را با مقایسه در بین گزینه های خود انتخاب می کنند و اگر ایران نتواند نظر سرمایه گذاران چینی را از منظر زیرساخت، قوانین، ناهماهنگی های داخلی مشکلات بانکی و ... را تامین کند نتیجه آن جایگزینی دیگر کشورها به جای ایران می شود.
 وی ادامه داد: طی ماه گذشته، سرمایه گذاری مناسبی در چابهار توسط هندی ها صورت پذیرفت که می توان با سرمایه گذاران چینی هم به همین منظور وارد مذاکره شد تا از بندر چابهار و ارتقا خطوط ریلی منطقه به خطوط بین المللی، افق های روشنی را برای اقتصاد کشور در جاده ابریشم ترسیم کرد.
 حریری در ادامه با اشاره به اینکه باید قابلیت های ایران را شناسایی کرد، گفت: باتوجه به عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، باید حرکت اقتصاد کشور به سمت پیمان های دوجانبه یا چندجانبه ای که شرایط تجاری کشور را تسهیل کند، پیش رویم ؛ اگر احیای جاده ابریشم را در افق بلند مدت ارزیابی کنیم در میابیم که آینده این جاده بر اساس پیمان های چندجانبه با بیش از 30 کشور در اقتصاد کشور قرار دارد.
 وی همچنین به ضعف ترانزیت کشور اشاره داشت و تصریح کرد: متاسفانه امروز مزیت هایی ترانزیتی نظیر بندرو کشتی، راه جاده ای و ناوگان زمینی، راه آهن و قطار، فرودگاه و هواپیمای کشور که از استانداردهای جهانی بروز باشد را نداریم ؛ زمانی که سرعت ناوگان ریلی باری 80کیلیومتر بر ساعت و سرعت ناوگان ریلی مسافری 110 کیلیومتر است در مقایسه با چین که بیش از 18هزار کیلیومتر قطار بالای 280 کیلیومتر در ساعت دارد، حاکی از جایگاه ناوگان ایران در ترانزیت است.
 حریری خاطرنشان کرد: ایران برای توسعه یافتگی، نیازمند ابزارهای توسعه ای است که اتفاقا چین در مسائل توسعه زیرساخت، نیروگاه و ارتباطات هزینه می کند تا کشورهای در مسیر جاده ابریشم تقویت شوند ؛ در سفر اخیر رئیس جمهور چین به ایران، راه آهن تهران-مشهد به صورت برقی و دوخطه با میانگین سرعت 180 کیلومتر بر ساعت ارتقا یافت که برای این پروژه 2میلیارد دلار با وام زیر 2درصد قرارداد امضا شده بود ؛ نباید فراموش کنیم که ایران به عنوان عضو کنفرانس شانگهای چین از صندوقی که در این خصوص تعبیه شده است می تواند وام هایی با بهره های صفر بگیرد و حتی در بانک توسعه زیرساخت آسیا که ایران به عنوان یکی از سهامداران اصلی آن مطرح است، باید از سرمایه 100 میلیارد دلاری آن برای توسعه زیرساخت های خود استفاده کند.
 همچنین موسویان مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا در سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به فعالیت های دولت در این راستا گفت: دولت دو برنامه کلی را ارائه داده که بر این اساس، ابتدا برنامه توسعه شرق کشور و سپس توسعه سواحل مکران در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: 10ماه قبل از حضور رئیس جمهور چین در ایران، پیش بینی هایی مبنی بر امضا اسنادی در خصوص جاده ابریشم با محوریت چابهار انجام شد زیرا چین تنها با سرمایه گذاری در بنادر پاکستان نمی تواند به اهداف خود دست یابد و باید از طریق مرز پاکستان به چابهار و ایران به خاطر دسترسی شمال به جنوب کشورمان وارد شود.
 وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: بر همین اساس، در برنامه ریزی ها بسیاری از صنایع کشور نظیر فولاد، نیروگاه ها، راه آهن چابهار-زاهدان، زاهدان-بافق، بافق-هرات در منطقه چابهار در دستورکار قرار گرفته است ؛ از سوی دیگر راه آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا نیز درنظر گرفته شده تا با ورود این جاده به کشور، راه دسترسی به کشورهای قفقاز و همچنین ترکیه فراهم شود ضمن آنکه خط راه آهن سراسری غرب کشور و همچنین راه آهن خرمشهر-بصره نیز جزو اولویت های حوزه ترانزیتی قرار گرفته است.
نام:
ایمیل:
* نظر: