شرکت بوئینگ با اشاره به مذاکره با ایران در خصوص ارزیابی نیازهای این کشور به خرید هواپیما از دولت آمریکا اعلام کرد: ما برای دریافت مجوز درخواست داده و مجوز لازم را دریافت کرده ایم تا نیازهای ایرلاین های ایرانی مورد تایید دولت آمریکا به هواپیماهای مسافربری را ارزیابی کنیم.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت بوئینگ با اعلام این خبر که در حال بررسی نیازهای ایران به هواپیماهای مسافربری است، اعلام کرد: ما در حال تبعیت از فرآیند گرفتن مجوز از دولت آمریکا هستیم. مقامات شرکت بویینگ اضافه کرده اند:بر این اساس، ما برای دریافت مجوز درخواست داده و مجوز لازم را دریافت کرده ایم تا نیازهای ایرلاین های ایرانی مورد تایید دولت آمریکا به هواپیماهای مسافربری را ارزیابی کنیم.در واقع این مجوز به شرکت بوئینگ اجازه می دهد تا با ایرلاین های مجاز ایرانی برای بررسی میزان نیاز واقعی آنها تعامل داشته باشد. همچنین در ادامه بیانیه بوئینگ آمده است: ایرباس، رقیب شرکت ما، در حال پیشبرد منافع خود در بازار ایران است و کانادا نیز اخیرا اعلام کرد که به شرکت بمباردیر اجازه دسترسی به بازار ایران را خواهد داد وما درک می کنیم که شرایط در منطقه پیچیده و همواره در حال تغییر است و ما به تبعیت از دستورالعمل های دولت آمریکا در ارتباط با تجارت با ایران ادامه خواهیم داد.از طرفی دیگر دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه گشایشهایی در بحث مشکلات بانکی و مالی قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس در حال انجام است، اظهارکرد: مذاکره کنندگان در تلاش هستند پایه پولی این معامله بر اساس یورو تنظیم شود.مقصود اسعدی سامانی گفت: به دنبال برخی از تحریمهای اعمالشده از سوی آمریکا، ایران نمی تواند معامله دلاری با شرکت های خارج کشور داشته باشد و بخشی از سهام ایرباس هم متعلق به آمریکا است، اما گروه مذاکره کننده در تلاش هستند که پایه پولی این معامله را تغییر دهند که با این اقدام، مشکل مالی و بانکی قرارداد تاریخی با ایرباس حل می شود.اسعدی سامانی تاکید کرد: با چند بانک رای زنی هایی انجام شده تا پس از تغییر پایه پولی معامله و رفع این مشکل، پروسه مالی معامله از طریق این بانک ها انجام شود.دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایرباس، گفت: براساس توافقات برجام به طور قطع اوفک نمیتواند مانعی برای قرارداد فروش هواپیماهای ایرباس به ایران ایجاد کند و از همه مهمتر اینکه در حال حاضر ممنوعیتی برای فروش هواپیما به ایران وجود ندارد. وی تاکید کرد: این تعللی هم در انعقاد قرارداد نهایی با ایرباس و ورود هواپیماهای جدید صورت گرفته غیرمنطقی است.اسعدی سامانی درباره خرید هواپیما از شرکت بویینگ گفت: طبق سند چشمانداز ناوگان هوایی ایران به ۵۰۰ فروند هواپیمای نو نیاز دارد و بخشی از این نیاز هم از طریق شرکت بویینگ تامین میشود ونمایندگان شرکت بویینگ به ایران آمدند و بطور مستقیم با ایرلاینها داخلی به مذاکره پرداختند.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: شرکتها به دنبال افزایش ناوگان و نوسازی ناوگان خود هستند و در مذاکره با بویینگ هم به نتایجی رسیدهایم.اسعدی سامانی همچنین درباره شروع اسقاط هواپیماهای زمینگیر اظهارکرد: از چندی پیش نسبت به جمع آوری و اسقاط هواپیماهای زمینگیر به ایرلاینها هشدار داده شده بود که ایرلاینها هم در حال حاضر عملیات اسقاط را شروع کردهاند.وی با اشاره به تعداد هواپیماهای زمینگیر قابل اسقاط افزود: در حال حاضر ۲۰ فروند توپولف زمینگیروجود دارد و تعدادی هواپیمایی بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۲۷ و بوئینگ ۷۳۷ و تعدادی فوکر ۲۸ در فرودگاهها وجود دارد که باید اسقاط شوند.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه ارزش لاشه این هواپیماها را کارشناسان رسمی دادگستری تعیین میکنند، گفت: از آلومینیوم لاشه هواپیماها میتوان در مصارف دیگری استفاده کرد و چند شرکت بخش خصوصی برای خرید لاشه هواپیماهای زمینگیر اعلام امادگی کردهاند.اسعدی سامانی افزود: هر تن از لاشه هواپیماهای زمینگیر براساس نوع و مدل هواپیما قیمت خاصی دارد اما استفاده از فلزات آن برای برخی از صنایع صرفه اقتصادی دارد و خریدار آن هستند.قابل ذکراست شرکت ایران ایر اخیرا اعلام کرده که در حال مذاکره درباره یک قرارداد تاریخی خرید هواپیما از شرکت بوئینگ است وبوئینگ این مذاکرات را تایید کرده اما از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرده است.