کد خبر: ۳۲۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
قیمت مرغ به بهانه کمبود جوجه ریزی چهار هزار تومان گران شده است
صبح که از خواب بیدار می شوی، همه چیز جدید شده و معلوم نیست این تازگی به زیان تو باشد یا از آن منفعت ببری. زنبیل را به دست می گیری تا برای خرید نیازمندی های روزانه از خانه خارج شوی و برای این نیازمندی ها یک لیست در اختیار داری که متناسب با آن پول با خودت برداشته ای. اما گویی از صحابه کهف بوده ای و 300 سال در غاری به خواب رفته ای.

کورش شرفشاهی – صبح که از خواب بیدار می شوی، همه چیز جدید شده و معلوم نیست این تازگی به زیان تو باشد یا از آن منفعت ببری. زنبیل را به دست می گیری تا برای خرید نیازمندی های روزانه از خانه خارج شوی و برای این نیازمندی ها یک لیست در اختیار داری که متناسب با آن پول با خودت برداشته ای. اما گویی از صحابه کهف بوده ای و 300 سال در غاری به خواب رفته ای. قیمتها تغییر کرده است. وقتی هم دلیل تغییر را سوال میکنی، فروشنده می گوید که ما به این قیمت خریده ایم و یک سود جزیی! روی آن می کشیم و می فروشیم. با این ادبیات فروشنده، درمانده می شوی که به راستی حق با کیست و توی مصرف کننده چه گناهی داری؟ یکی از این کالاها که بالا و پایین شدن قیمت آن هیچ حساب و کتابی ندارد، مرغ است. مدتهاست مرغداران از ضرر و زیان خبر می دهند و دلایل گوناگونی از قبیل گران شدن دان مرغ،‌ بالا رفتن هزینه های تولید از جمله آب و برق و گاز و بسیاری موارد دیگر را بهانه ای برای زیان ده بودن این صنعت اعلام می کنند. از سوی دیگر بارها آقایان اعلام کرده اند که به دلیل زیان های ناشی از تغییرات اقتصادی، تعدادی از مرغداری ها ورشکست شده و تعطیل کرده اند. اما از سوی دیگر می بینیم که مرغداری ها به فعالیت خود ادامه می دهند و دایم نیز شاهد هستیم که مجوز فعالیت برای مرغداریهای جدید صادر می شود. در این میان مردم هستند که تکلیف خود را با مرغداران نمی دانند. یک باره قیمت مرغ از 4500 تومان به هشت هزار تومان می رسد در حالی که هزینه ها دو برابر نشده و تنها دلیلی که آقایان در این شرایط می گویند،‌این است که به دلیل کمبود مرغ، قیمت گران شده و به زودی ارزان می شود. در این شرایط که دایم صدای گلایه مرغداران به گوش می رسد و از سودده نبودن این صنعت خبر می دهند، خبر می رسد که عده ای به صورت غیرمجاز مرغ تولید می کنند. به نوعی که نایب رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران گفت: 500 واحد مرغداری غیرمجاز دراین استان فعالیت دارند.امیر میران نوسان قیمت، تاخیر درساماندهی صنعت مرغ و تولید بی کیفیت را از معایب وجود مرغداری های غیرمجاز برشمرد.به گفته وی حدود 10 درصد از تولید گوشت مرغ این استان از طریق مرغداری های فاقد مجوز و زیرزمینی تولید می شود.وی راهکاراصلی برای رفع نوسان قیمت مرغ ومشکلات موجود را تامین زیرساخت ها و ساماندهی واحدهای مرغداری غیرمجاز اعلام کرد.وی تعداد مرغداری های مجاز در این استان را 2 هزار و 300 واحد اعلام کرد. سالانه در کشور 2 میلیون تن گوشت مرغ تولید می شود که 10 درصد از این تولید مربوط به استان مازندران است.

این صادرکننده مرغ در مازندران پراکندگی صنعت مرغ، فرسودگی تجهیزات و زیرساخت ها و دخالت دولت در قیمت گذاری را مشکل اصلی صنعت مرغداری کشور برشمرد. میران، برندسازی، تجمیع واحدهای کوچک وحمایت مالی دولت با تسهیلات ارزان قیمت را از راهکارهای مهم برای رونق صنعت مرغداری در کشور برشمرد. نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: در سنوات گذشته نوسان قیمت مرغ و حمایت نشدن مرغداران از سوی دولت ضرر 12 هزار میلیاردریالی به مرغداران این استان وارد کرد.میران با اشاره به افزایش قیمت موقتی مرغ در روزهای اخیر خواهان خویشتنداری دولت در این بازار و جلوگیری از ورود مرغ مازاد به بازار شد.وی گفت: بزودی با ورود تولید جدید به بازار، قیمت مرغ به نرخ واقعی خود حداکثر تا پایان ماه رمضان خواهد رسید.وی دلیل این افزایش قیمت را کاهش جوجه ریزی و افزایش میزان مصرف گوشت مرغ در ماه مبارک رمضان دانست.براساس برآورد سرمایه خفته در صنعت مرغداری در مازندران حدود 100 هزار میلیارد ریال است.

مرغ کیلویی 8 هزار تومان شد

عضو هئیت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده در مرغداری 4 هزار و 800 تومان و برای مصرف کننده بین 7 هزار و 800 الی 8 هزار تومان در حال نوسان است. عظیم حجت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به افزایش قیمت مرغ ازابتدای ماه مبارک رمضان گفت: افزایش 30 درصدی نهاده های تولید اعم از ذرت و جوجه یک روزه افزایش چشمگیر هزینه های تولید و درنهایت قیمت مرغ در بازار را به همراه داشته است. حجت با بیان اینکه افزایش تقاضا در این ماه امری بدیهی است، بیان کرد: تقاضا برای مرغ های با وزن بالا حدود 3 کیلو گرم افزایش هزینه های تولید برای مرغداران را در برداشته و این درحالیست که اگر تقاضا به سمت و سوی مرغ های با وزن استاندارد حدود 1.200 کیلو رود تاثیر مثبتی در تعادل قیمت ها به دنبال خواهد داشت. عضو هئیت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به پیش بینی قیمت مرغ در روزهای آینده افزود: قیمت مرغ در روزهای آینده به هزینه ها و نهاده های تولیدی بستگی دارد ،به طوریکه با کاهش قیمت ذرت و جوجه یک روزه پیش بینی می شود که قیمت هر کیلو مرغ به مرز 7 الی 7 هزار و 300 تومان برسد.وی با اشاره به تاثیر عرضه مرغ منجمد در بازار بیان کرد: با افزایش عرضه و اشباع بازار می توان گفت که عرضه مرغ منجمد کاهش قیمت را به همراه خواهد داشت ،اما در حال حاضر که با کاهش عرضه مرغ به بازار مواجه هستیم این امر تاثیری در قیمت ها نخواهد داشت.

کاهش جوجه‌ریزی مرغ را گران کرد

رئیس اتحادیه پرونده و ماهی گفت: اثرات کاهش جوجه‌ریزی مرغداران در فروردین و اردیبهشت ماه برای جلوگیری از ضرر و زیان منجر به افزایش قیمت مرغ شده است. مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه مرغداران در یک سال گذشته به دلیل پایین بودن قیمت مرغ، ضرر و زیان کرده‌اند، گفت: همین موضوع منجر به کاهش جوجه‌ریزی در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری شد. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه قیمت گوشت مرغ را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، افزود: اثرات کاهش جوجه‌ریزی در فروردین و اردیبهشت با افزایش قیمت گوشت مرغ در چند روز اخیر مشاهده می‌شود.یوسف‌خانی با بیان اینکه قیمت هر کیلو گوشت مرغ به 7900 تومان رسیده است، بیان داشت: این شرایط تا 10 روز آینده ادامه دارد. وی با اشاره به اینکه از اواسط تیرماه با ورود مرغ‌های حاصل از جوجه‌ریزی خرداد‌ماه قیمت گوشت مرغ کاهشی می‌شود، گفت: احتمالا قیمت گوشت مرغ به 6300 تومان هم برسد.

در این شرایط تکلیف مردم چیست؟ آیا باید مردم این گرانی را قبول کنند؟ اگر مرغ تا دیروز چهارهزار تومان فروخته می شد و برای مرغداران سود جزیی داشت، اکنون که قیمت مرغ دو برابر شده، احتمالا برای مرغداران ویلا و پورشه و سفر خارجی به دنبال خواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: