کد خبر: ۳۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی ایران با درخواست اینکه دولت تنظیم بازار مواد غذایی را بصورت کامل به بنکداران واگذار کند، اظهار داشت: این اتحادیه از قدرت، نیروی انسانی، سرمایه و سایر مولفه های تنظیم و مدیریت بازار برخوردار است.
عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی ایران با درخواست اینکه دولت تنظیم بازار مواد غذایی را بصورت کامل به بنکداران واگذار کند، اظهار داشت: این اتحادیه از قدرت، نیروی انسانی، سرمایه و سایر مولفه های تنظیم و مدیریت بازار برخوردار است. به گزارش صداوسیما ، قاسمعلی حسنی، عمده ترین مشکل در تنظیم بازار را ممنوعیت ها و آزادسازی نرخ کالاها دانست و افزود: متاسفانه دولتمردان از تخصص، تجربه و سرمایه بنکداران استفاده نمی کنند. عضو هیات مدیره اتحادیه بنکداران ایران با اشاره به این که احتکار شکر در کشور واقعیت ندارد، گفت: شکر در بازار نایاب شده است و دلیل این کمبود و گرانی نیز چیزی جز سوءمدیریت دولتی نیست. وی با اعلام اینکه برنج ایرانی از مهر سال گذشته تا کنون ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است، افزود: این افزایش قیمت به دلیل خشکسالی، محدودیت کشت، استقبال زیادمصرف کنندگان و سایر موارد بوده است.

وی همچنین به ممنوعیت ترخیص برنج خارجی از یکم مرداد ماه از گمرکات به مدت پنج ماه اشاره کرد و گفت: حمایت از تولید داخلی نباید به قیمت گران خریدن مصرف کنندگان به ویژه اقشار ضعیف جامعه تمام شود.حسنی از روند مطلوب تامین و توزیع کالاهای اساسی در کشور خبرداد و افزود: بنکداران باید حداقل شش ماه تا حداکثر دو سال ذخیره مواد غذایی داشته باشند تا امنیت غذایی حفظ شود.وی خاطرنشان کرد: وجود کالاهای اساسی در انبارها به منظور ذخیره سازی مطمئن کشور یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی ایران گفت: قیمت‌گذاری ‌ها در اختیار بخش تولید و با نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است و شبکه توزیع هیچ نقشی در این خصوص ندارد.وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد روغن مصرفی کشور از طریق واردات تامین می‌شود، اظهارداشت: سالانه یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ تن روغن مورد نیاز مصرف کشور است و در حالی که تنها ۴۰ هزار تن در کشور تولید و ۹۰ تا ۹۵ درصد نیاز داخل از طریق واردات صورت می‌گیرد.

حسنی افزود: دانه‌های روغنی یکی از محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی است که سالانه افزون بر ۴ میلیارد دلار ارز برای واردات این محصول از کشور خارج می‌شود.وی به افزایش قیمت برخی از اقلام مواد غذایی از قبیل روغن، شکر و لبنیات در چند روز اخیر اشاره کرد و اذعان داشت: قدرت اجرایی در دست دولت و تنها قدرت مالی در اختیار بازار است بنابراین این امر باعث شده تا بازار تسلط کامل بر افزایش و کاهش قیمت ها نداشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: