کد خبر: ۳۳۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل اتفاق افتاد:
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: شرکت برنج محسن به عنوان اسپانسر سریال “برادر” به تعهدات خود نسبت به اصناف عمل نکرده و باید در این زمینه پاسخگو باشد.
کورش شرفشاهی – بر اساس آمارهای اعلام شده، سالانه 70 میلیارد دلار کالا به صورت رسمی و 20 میلیارد دلار به صورت قاچاق کالا وارد کشور می شود که این حجم کالای وارداتی، ضربه های جدی بر تولید ملی وارد کرده است. این در حالی است که این حجم واردات خلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی است. تاسف آورتر اینکه کالاهای وارداتی از طریق صداوسیما، رسانه ها،‌ بیلبوردها و فضاهای دولتی تبلیغ می شود. اما چند نکته در این مورد قابل طرح است. اول اینکه کالاهای خارجی به صورت مستقیم تبلیغ می شود که می توان به تبلیغات لوازم خانگی و انواع اتوموبیل ها اشاره کرد. بخش دوم تبلیغات غیر مستقیم است که یک محصول به عنوان حامی مالی یک برنامه تلویزیونی مطرح می شود تا از یک سو صداوسیما برنامه ای داشته باشد و از سوی دیگر تهیه کنندگان این برنامه ها به درآمدهای نجومی برسند. البته اینکه کالای ایرانی یا خدمات خاصی که از طریق کشورمان ارایه می شود،‌ حامی مالی یک برنامه باشد، شاید اشکالی نداشته باشد، اما اینکه کالای خارجی حامی برنامه ای پربیننده شود و مستقیم کالای ایرانی را هدف بگیرد، مدیریت صداوسیما را زیر سوال می برد. اما تمامی این مشکلات ریشه در قانون مهجور مانده و گرد و خاک گرفته «آئین‌نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی» مصوب 27 اسفند 1358 دارد. این قانون توسط شورای انقلاب در 21 ماده تنظیم و طی سالهای بعد مشمول اصلاحاتی شده که آخرین بازنگری آن در سال 1392 صورت گرفت.

برنج محسن علیه تولید داخلی

در این رابطه رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: شرکت برنج محسن به عنوان اسپانسر سریال "برادر” به تعهدات خود نسبت به اصناف عمل نکرده و باید در این زمینه پاسخگو باشد. محمد آقاطاهر گفت: از اول ماه مبارک رمضان گذشته سریالی در شبکه دو سیما با نام "برادر” روی آنتن رفت که اسپانسر این سریال از واردکنندگان برنج هندی به نام "محسن” بود، هر شب نیز برای فروش محصولات خود اقدام به برگزاری قرعه کشی کرد و در مضمون اصلی سریال تمام کسبه برنج فروش ایرانی را زیر سوال برد.وی با بیان اینکه تمام کسبه بازار نسبت به پخش این سریال اعتراض داشتند و اعاده حیثیت دارند، افزود: متاسفانه سیمای جمهوری اسلامی ایران با پخش این سریال به تبلیغ یک برنج وارداتی پرداخت و از سویی تمام کسبه با انصاف را که سال های سال است با روزی حلال امرار معاش می‌کنند زیر سوال برد.آقاطاهر تصریح کرد: متاسفانه در زمان پخش این سریال هر چه به ادارات و ارگانهای مختلف برای متوقف کردن پخش این سریال مکاتبه کردیم، موفق نشدیم و کسی صدای اصناف را نشنید و مثل همیشه اصناف دیده نشدند.وی با تاکید بر اینکه طبق بیانات مقام معظم رهبری باید حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار مسئولان کشور باشد ، افزود: متاسفانه حمایت از تبلیغ این گونه محصولات وارداتی مانند برنج محسن و پخش سریال برای آن در سیما نه تنها کمک به حمایت از تولید داخلی نیست، بلکه با دست خودمان ریشه های اصلی اقتصاد کشور را می‌خشکانیم و این به دور از انصاف است. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با بیان اینکه شرکت برنج محسن به تعهدات خود نسبت به اصناف پایبند نبوده است، گفت: مسئولان شرکت برنج محسن، تهیه کننده و فیلمبردار در حضور جمعی از اصناف و کسبه قول دادند به دلیل ابهامی که برای مخاطبان این سریال ایجاد کردند؛ در پایان سریال نقطه نظرات اصناف هم توضیح داده شود و در برنامه زنده عید فطر نیز اعلام کنند که هیچ یک از این اقدامات انجام نشد. آقاطاهر افزود: پخش این سریال و تبلیغ برنج وارداتی محسن ضربه ای سنگین به تولید داخلی کشور است و باعث از بین بردن آبرو و اعتبار کسبه موجه این صنف و بی اطمینانی مصرف کنندگان شده است. رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی تهران از ریاست اتاق اصناف ایران خواست تا برای روشن شدن این موضوع و جلوگیری از پخش این گونه سریال ها که به ماهیت اصناف خدشه وارد می‌کنند، شکایت کسبه در این زمینه را به جد از طریق مسئولان ذیربط پیگیری کند.

تبلیغ برنج هندی به اسم ایرانی در تلویزیون

در این رابطه یک کارشناس بازرگانی با اشاره به اختلاف ۵۰۰ هزارتنی آمار سازمانهای متولی در مورد نیاز به واردات برنج‌ گفت: انجمن واردکنندگان برنج می‌گوید سالانه ۹۰۰ هزار تن برنج باید وارد کشور شود، اما وزارت جهاد کشاورزی این رقم را ۵۰۰ هزار تن اعلام کرده و انجمن تولید کنندگان برنج این رقم را ۴۰۰ هزار تن می‌داند و اختلاف نیم میلیون تنی بر سر واردات برنج نتیجه‌اش آن می‌شود که بیش از یک سال واردات برنج در کشور ممنوع می‌شود.مجید رضا حریری افزود: اما در همان برهه یک ساله و در زمان ممنوعیت واردات برنج بیش از ۴۵۰ هزار تن برنج به بهانه کارت‌های ملوانی و پیله‌وری وارد کشور شد.به گفته حریری با آنکه تبلیغات کالاهای خارجی در رسانه ملی ممنوع است، اما وارد کنندگان برنج هندی تحت عنوان برند ایرانی کالای خود را به راحتی در رسانه ملی تبلیغ می‌کنند.وی با انتقاد از اینکه تجارت برنج به صورت انحصاری در دست عده‌ای خاص و برندهای خاص قرار گرفته است گفت: کاملا واضح است که بیشترین سود نه به جیب کشاورز و تولیدکننده می‌رود و نه در جیب مصرف‌کننده بلکه در این میان برخی رانت‌ها وجود دارد که اجازه می‌دهد قیمت‌ها در بازار به این شکل تغییر کند.

تمام اقشار باید از برنج ایرانی استفاده کنند

از سوی دیگر نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه مردم بطور مستقیم یارانه برنج را دریافت کنند، گفت: مافیای برنج وضعف مدیریتی در بخش های مختلف کشاورزی، فرصت خودکفا شدن را در موضوع برنج را نصیب کشاورز نمی کند.جبارکوچکی نژاد درگفت و گو با خانه ملت با بیان اینکه ما با برنامه ریزی مختصر در تولید برنج باتوجه به نیازی که داریم ،می توانیم به سادگی به خودکفایی برسیم،یادآورشد:مردم بطور مستقیم باید یارانه برنج را دریافت کنند.وی ادامه داد:برنج ایرانی جزو برنج های خوش طمع و درعین حال با عطر و باکیفیت مناسب به شمار می آید و این درحالی است که کشت دوم برنج نسبت به کشت اول از منظر کیفیت نوع محصول بالاتر است و بنابراین بدیهی است که نرخ برنج نسبت به کشت دوم تقریبا50 درصد افزایش دارد.کوچکی نژاد با بیان اینکه دولت باید یارانه مستقیم به کشاورزان پرداخت کند،یادآورشد:دولت می تواند با ارائه برنج به کارمندان،کمیته امداد ، بهزیستی،کشاورزان، روستاییان،طبقات پایین دست جامعه از منظر اقتصادی فضایی را ایجاد کند که تمام اقشارجامعه بتوانند از محصول باکیفیت برنج ایرانی استفاده بهینه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: