کد خبر: ۳۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: نسبت به سال‌هاي قبل خريد و فروش کمتري صورت مي‌گيرد که اين امر در خودروهاي صفر کيلومتر شدت بيشتري دارد اما در خودروهاي کار کرده وضعيت بهتر است و خريد و فروش از رونق نسبي برخوردار است.

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: نسبت به سال‌هاي قبل خريد و فروش کمتري صورت مي‌گيرد که اين امر در خودروهاي صفر کيلومتر شدت بيشتري دارد اما در خودروهاي کار کرده وضعيت بهتر است و خريد و فروش از رونق نسبي برخوردار است.

سعيد موتمني در گفت‌وگو با ايلنا افزود: در بخش خودروهاي خارجي علت رونق در خريد و فروش خودروهاي کار کرده به خاطر کيفيت است زيرا اين خودروها حتي اگر پنج سال از تاريخ توليد آن گذشته باشد باز هم کيفيت لازم را دارد و هزينه آنچناني براي مصرف‌کننده ندارد.

وي ادامه داد: در مورد خودروهاي داخلي نيز شرايط به گونه ديگري است و آنجا هم کيفيت حرف اول را مي‌زند. به طور مثال کيفيت خودروي پرايد يا پژو توليد سال 89 خيلي بهتر از پرايد توليد سال 95 است زيرا در آن از قطعات اصلي استفاده شده است. در حالي که الان اين قطعات چيني هستند که مورد استفاده خودرو سازان قرار مي‌گيرد. شما اگر به اطلاعيه‌هاي سازمان استاندارد نگاه کنيد همين موضوع بارها تاييد شده است. ما بارها مواردي را ديده‌ايم که خودروي صفر مانند 206 بعد از 10 روز نياز به تعويض ديسک و صفحه دارد.وي افزود: علت ديگر آن است که مردم ديگر به خودرو به عنوان کالاي سرمايه‌اي نگاه نمي‌کنند و فقط زماني که احتياج داشته باشند آن را خريداري مي‌کنند پس ديگر مانند قبل براي خريد خودرو ثبت‌نام نمي‌کنند.موتمني تصريح کرد: اکنون وضعيت بازار نسبت به چند ماه گذشته بهتر شده است اما همچنان نسبت به دو سال گذشته راکد است.

وي در مورد حقوق مصرف‌کنندگان گفت: متاسفانه در ايران حقوق مصرف‌کنندگان از جانب هيچ يک از خودروسازها رعايت نمي‌شود و به آن احترام گذاشته نمي‌شود. يکي از اصلي‌ترين حقوق مصرف‌کننده، تحويل به موقع خودرو است که متاسفانه صورت نمي‌گيرد. ديگر اين که خريدار بلافاصله بايد براي رفع ايراد احتمالي خودروي تحويلي اقدام کند.

وي ادامه داد: به دليل انحصاري که در بازار وجود دارد خودروسازان خود را مقيد به بالا بردن کيفيت نمي‌بينند. به طور مثال پرايد مدل 95 با پرايد مدل 85 هيچ فرقي ندارد و حتي خودروساز خود را ملزم به تغيير دادن در بدنه و ظاهر خودرو نمي‌داند. در حالي که در ساير برندها، خودرو هر سال تغيير مي‌کند. اگر تعرفه خودروهاي وارداتي را پايين بياوريم خودروساز داخلي مجبور مي‌شود براي رقابت با اين خودروها کيفيت خود را بالا ببرد. از طرف ديگر هزينه‌هاي تمام شده خودروهاي داخلي اعم از هزينه‌هاي توليدي و جانبي بالا است و همين امر سبب شده خودروي داخلي به اين قيمت برسد.

برچسب ها: چینی ، قطعات ، کیفیت
نام:
ایمیل:
* نظر: