کد خبر: ۳۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
رئیس صندوق بین‌المللی پول تأکید کرد جنگ و بحران در کشورهایی مانند عراق، سوریه، لیبی و یمن پیشرفت و توسعه یک نسل را نابود کرده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین‌المللی پول، همزمان با انتشار گزارش این نهاد در مورد تأثیر جنگ و بحران بر وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه متذکر شد: جنگ در کشورهایی مثل عراق، سوریه، لیبی و یمن «پیشرفت و توسعه یک نسل را نابود کرده» و میزان فقر و بیکاری را بشدت افزایش داده است.لاگارد افزود، جامعه بین‌المللی برای کمک به بازسازی زیرساخ‌ ها و توسعه دراز مدت کشورهای منطقه باید خود را آماده کند.وی تصریح کرد، با توجه به ابعاد بحران، ۱۱ میلیارد دلاری که از سوی کشورهای اهدا کننده برای کمک به سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه تا سال ۲۰۲۰ وعده داده شده، کافی نخواهد بود. این مبالغ باید به صورت کمک بلاعوض و وام با بهره‌های پایین اهدا شوند تا از فشار مالی بر کشورهای دریافت‌کننده بکاهد. لاگارد یادآور شد که بیش از ۲۰ میلیون آواره در کشورهای خاورمیانه و بیش از ۱۰ میلیون پناهجویی که به کشورهای دیگر رفته‌اند از هر بحران مهاجرت دیگری از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون گسترده‌تر است.او تأکید کرده «جامعه بین‌المللی در کمک به کشورهای منطقه برای مواجهه با این شرایط بحرانی مسئولیت سنگینی دارد و صندوق بین‌المللی پول نیز آماده است سهم خود را ادا کند».

گزارش صندوق بین‌المللی پول و مطلب کریستین لاگارد در آستانه اجلاس مهم سازمان ملل متحد در مورد پناهجویان و مهاجران منتشر شده، که قرار است این هفته برگزار شود.صندوق بین‌المللی پول می‌گوید از اواسط قرن بیستم خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از هر بخش دیگری از جهان شاهد جنگ و بحران‌های شدید بوده است. لاگارد گفت: «بحران و جنگ کشورهایی نظیر عراق، سوریه، لیبی و یمن را آسیب‌پذیر و بی‌ثبات‌تر کرده و دستاوردهای توسعه و پیشرفت نسل قبلی را کاملاً نابود کرده است.» براساس تحقیقات صندوق بین المللی پول، جنگ و درگیری در خاورمیانه و شمال آفریقا نه تنها باعث ضربه به اقتصاد این کشورها می گردد بلکه به رشد اقتصادی کشورهای همسایه آنها نیز صدمه می زند.

 براساس تحقیق درباره 179 کشور درگیر از سال 1970 تاکنون برای تخمین هزینه های اقتصادی جنگ، صندوق بین المللی پول دریافته است که کاهش در بخش تولید و رشد اقتصادی در سوریه، لیبی و یمن در سالهای اخیر تاثیری جهانی داشته است.پس از گذشت پنج سال از جنگ سوریه ، تولید ناخالص داخلی کمتر از زمان پیش از جنگ در سال 2010 است درحالیکه یمن 25 تا 35 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال 2015 از دست داده است. کشور تولید کننده نفت لیبی نیز درسال 2014 با کاهش 24 درصد تولید ناخالص داخلی روبرو شده است.مناطق هم مرز با این کشورها نیز سالانه با کاهش 1.4 درصدی تولید ناخالص داخلی روبرو شدند که در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی 1.9 درصد کاهش در رشد اقتصادی را به همراه داشته است.مهاجرت بیش از 5 میلیون نفر سوری به دیگر کشورها نیز باعث افزایش این ضرر اقتصادی و فقر بوده است.  خسارت زیرساختی در سوریه 137.8 میلیارد دلار و در یمن بیش از 20 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار