گروه راه ومسکن:پس ازچراغ سبز وزارت خزانه داری آمریکا به دو کمپانی معتبر هواپیماسازی ایرباس وبویینگ به منظور فروش هواپیما به ایران این بار یک فروند هواپیمای ATR ایتالیا به منظور ارزیابی متخصصان هوایی کشورمان از این نوع هواپیما در اختیار شرکت هواپیمایی ایران ایر قرار گرفته است. درحقیقت با توجه به صدور مجوز وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت های هواپیماساز ایرباس وبویینگ به منظور فروش هواپیما به ایران به نظر می رسد در زیر سایه این دوکمپانی معتبر هواپیماساز دنیا دیگر شرکت های هواپیماسازی جهان هم وارد ایران شوند. درواقع ایران در کنار مذاکرات ابتدایی خود با ایرباس و بوئینگ که به ساخت هواپیماهای مسافربری غول پیکر مشهورند، مذاکراتی با شرکت ATR ایتالیا آغاز کرد و این شرکت که حدود ۵۰ درصد سهام آن متعلق به ایرباس است بهطور خاص در حوزه ساخت هواپیماهای مسافرتی با ظرفیت پایین اقدام میکند و از اینرو ایران ۲۰ فروند هواپیمای۷۲ATR را سفارش داد تا با توجه به مسافرگیری ۷۰ تا ۸۰ نفری این هواپیما بتوان لااقل بخشی از نیاز فرودگاههای کوچک به هواپیماهای جدید را برطرف کرد. در حقیقت وزیر راه و شهرسازی بارها تاکید کرده که از حدود ۶۰ فرودگاه فعال در ایران تنها ۱۰ فرودگاه متناسب با ظرفیتشان فعالیت میکنند و تعداد زیادی از فرودگاههایی که در نقاط مختلف ایران قرار گرفتهاند نه تنها در قیاس با ظرفیت که حتی در طول سال به اندازه برطرف شدن هزینههای ابتداییشان نیز عملکردی ندارند. از طرفی دیگرپایینبودن تعداد هواپیماهای مسافربری فعال درایران باعث شده تنوع ناوگان به شکل قابل توجهی کاهش یابد وازاینرو از حدود ۱۵۰ هواپیمای فعال باقیمانده درصد قابل توجهی مسافران بیش از ۳۰۰ نفر را در هر پرواز جابهجا میکنند و از اینرو برای شرکتهای هواپیمایی صرفه اقتصادی وجود ندارد که به شهرهای کوچک با تعداد مسافر پایین هواپیماهای غول پیکر اعزام کند، موضوعی که برطرف کردن مشکلات موجود در مسیر آن نیاز به برنامهریزیهایی داشته که به یکی از اولویتهای ایران در ایام پس از لغو تحریم انجامیده است.با وجود آنکه از همان ابتدا مذاکرات اولیه ایران با این شرکت ایتالیایی روندی مثبت به خود گرفت، اما پس از سنگاندازیهای اوفک علنا بحث ورود آنها به ایران نیز با چالشهایی مواجه شد، موضوعی که حالا و پس از مجوز جدید آمریکا بار دیگر با قدرت ادامه پیدا کرده و این بار طبق اعلام رسمی ایرانایر، ATR یکی از هواپیماهای خود را برای نمایش به ایران آورده تا متخصصان فنی ایران شرایط مختلف عملیاتی آن را بررسی کنند.البته این هواپیما که بناست در روزهای چهارم و پنجم مهرماه در مناطق مختلف ایران و زیر نظر متخصصان فنی پرواز کند که وقوع این اتفاق گامی مهم در راستای اجرایی شدن توافق ابتدایی برای ورود ۲۰ هواپیمای مسافرتی خواهد بود. از سوی دیگرایرانایر اعلام کرده است در صورت ورود این هواپیماها تمامی آنها در خطوط داخلی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و احتمالا فرودگاههای کوچک مقصد اصلی آنها خواهند بود، هرچند در حال حاضر پرواز این هواپیمای ایتالیایی جنبه نمایشی دارد، اما در صورت تایید نهایی متخصصان ایرانی و البته فراهم شدن شرایط نقل و انتقالات مالی میتوان انتظار داشت در کنار ایرباس این شرکت کوچک زیرنظر آن نیز راه خود را برای ورود به آسمان ایران با سرعت بیشتری بپیماید.بنابراین با توجه به ورود یک فروندهواپیمای ATRایتالیا به ایران که قرار است زیر نظر متخصصان داخلی کشورمان کالبدشکافی شود ومورد بررسی قرار گیرد به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور باید شاهد ورود گسترده این مدل هواپیما به کشور به منظور انجام پروازهای کوتاه برد بین فرودگاههای مختلف کشوروبه خصوص فرودگاههای کوچک بود هرچند نباید ازذکراین نکته مهم غافل شویم که ورود انواع هواپیماها به کشوراز کوتاه برد گرفته تا بلند برد ویا حتی هواپیمای پهن پیکریا کوچک از سوی کمپانی های معتبر هواپیماسازی دنیا به کشور ازآثار مهم اجرای برجام است.