کد خبر: ۳۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
آیا بازرسان به وظایف خود عمل می کنند
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از امتناع برخی واردکنندگان لوازم خانگی نسبت به ارائه‌ی فاکتور به دلیل فرارهای مالیاتی خبر داد.

کورش شرفشاهی - قاچاق یکی از مشکلات و معضلات سیستم اقتصادی تمامی کشورهای جهان است و می تواند چالشی جدی برای هر نوع مدیریت ایجاد کند. اما بیش از آنکه دولتها از قاچاق ضربه بخورند، آن بخش از اقتصاد دچار زیان می شود که عملکردی مثبت داشته و بر اساس موازین اقتصادی عمل میکند. بدین معنا که کالای مورد نیازش را از مبادی قانونی وارد میکند و محصولات تولیدی اش را نیز از مبادی قانونی عرضه میکند. این بنگاههای اقتصادی توانایی مقابله با قاچاق کالا را ندارند و نتیجه آن می شود که روزانه تعداد زیادی از بنگاههای اقتصادی بحران زده می شوند.

خودداری وارکنندگان لوازم خانگی از ارائه فاکتور

در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از امتناع برخی واردکنندگان لوازم خانگی نسبت به ارائه‌ی فاکتور به دلیل فرارهای مالیاتی خبر داد. محمد طحان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق از ابتدای مهرماه عنوان کرد: این طرح با توجه به مسائل مختلف در نظر گرفته شده ۱۵ روز تمدید و به نیمه دوم سال جاری موکول شد، بنابراین بازرسان کلیه لوازم خانگی که ضمن قاچاق آنها وجود دارد از نیمه دوم مهرماه جمع‌آوری خواهند کرد.

وی ادامه داد: دلیل تمدید این طرح آن بود که برخی کالاها در بازار از ماه‌ها قبل خریداری شده بودند و فاکتور نداشتند و این در حالی بود که این کالاها نیز قاچاق نبودند و تنها باید برای دریافت فاکتور آنها اقدام شود.رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر این‌که برخی شرکت‌ها واحدهای صنفی را تهدید می‌کنند که اگر به شما فاکتور ارائه دهیم باید مالیات بدهید، بیان کرد: ما اعلام کرده‌ایم که حتی به برگ سبز هم نیاز نیست و باید فاکتور ارائه شود، اما متاسفانه افرادی که می‌خواهند فرار مالیاتی داشته باشند، از ارائه‌ فاکتور امتناع و واحدهای صنفی را تهدید می‌کنند.طحان پور ادامه داد: در حال حاضر تصمیم بر این شده هر فردی قصد واردات لوازم خانگی داشته باشد باید پیش از آن در اتاق اصناف ثبت‌نام کند.وی در پاسخ به این‌که برخی خبرها حاکی از این است که با آغاز این طرح نه تنها میزان لوازم خانگی در سطح شهر کاهش یافته، بلکه با افزایش قیمت مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک فضای روانی بر بازار حاکم است، اما باید خاطر نشان کنیم میزان کالاها در بازارها کاهش نیفتاده و خوشبختانه در ماه‌های محرم و صفر میزان تقاضا کاهش می‌یابد و پس از آن با تولید بیشتر لوازم خانگی و عرضه آن همراه خواهیم بود. رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: پس از برگزاری جلسه ای با حضور معاون اول رییس جمهور، قرار شده طرح مبارزه با قاچاق کالا از واحدهای صنفی از سوی اتحادیه ها و بازرسان اتاق اصناف ایران مورد پیگیری قرار گیرد.

طحان پور ضمن اعلام آنکه طرح مبارزه با قاچاق کالا متوقف نشده و همچنان به قوت خود باقی است، گفت: در جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور به پیشنهاد علی فاضلی، اینکه بازار کشور با محوریت اتاق اصناف ایران از سوی اتاق رصد و تحت بازرسی قرار گیرد، موافقت شد. وی افزود: متاسفانه بسیاری از واحدهای صنفی علی رغم اینکه خلافی مرتکب نشده بودند اما تحت تاثیر جو و تنش های ایجاد شده ترسیده بودند و نگرانی داشتند.رئیس اتحادیه لوازم خانگی با تاکید بر این که مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تولید ملی وظیفه همه مسئولان نظام است، اظهار داشت: برای مبارزه با قاچاق کالا باید دست اتاق اصناف باز باشد تا ضمن رصد بازار، پیگیری و ملاحظات لازم صورت گیرد.وی متذکر شد: بازار نیازمند آرامش و دوری از هر گونه تنش است و ضرورت در این است که استرس را از اصناف بیرون بیاوریم به همین سبب قرار شده که طرح مبارزه با قاچاق کالا به صورت منطقی و اصولی ادامه یابد.

موفقیت مبارزه با قاچاق نیازمند ایجاد زیرساخت‌

از سوی دیگر رئیس اتاق اصناف ایران گفت: به منظور بررسی تمامی زوایا و ابعاد قاچاق کالا، طرح مبارزه با قاچاق کالا در کارگروه ویژه‌ای مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.علی فاضلی با ارسال نامه‌‌ای به مشاور رئیس جمهور و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پدیده‌ی قاچاق کالا را یک نوع چالش اقتصادی و اجتماعی برای اصناف کشور دانست، اما در عین حال خواستار آن شد که در زمان شروع برنامه‌‌های اجرایی مبارزه با قاچاق کالا تجدید‌ نظر شود. در نامه رئیس اتاق اصناف ایران به حبیب الله حقیقی آمده است: اتاق اصناف ایران معتقد به مطالعه جامع و مبارزه «اصولی» با پدیده قاچاق است که در این راستا علاوه بر انجام اقدامات بایسته در حیطه وظایف قانونی در اجرای طرح فوق که از ابتدای مهر ماه سال جاری آغاز شد، ضروری است تا همراهی و هماهنگی لازم با دولت و همه مسئولان مربوطه برای مبارزه با قاچاق کالا نیز ایجاد شود. وی تصریح کرد: مبارزه با قاچاق کالا به عنوان وظیفه شرعی و قانونی یکی از اهداف اتاق‌های اصناف سراسر کشور است و اتاق اصناف ایران در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و به منظور اهداف عالیه نظام در برخورد ریشه‌ای و اصولی با این پدیده شوم ، عدم عرضه کالاهای بدون هویت در واحدهای صنفی را به اتاق‌های اصناف سراسر کشور ابلاغ کرده و تاکید می کند، موفقیت طرح مبارزه با قاچاق کالا نیازمند ایجاد زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری لازم است. فاضلی در ادامه این نامه با تاکید بر اعمال سیاست‌‌های نظارتی در مبادی ورودی کالا خواستار آن شد که دستگاه های اجرایی مرتبط همزمان با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم و با همفکری و اخذ نقطه نظرات کارشناسانه از اتاق اصناف ایران، زمان لازم جهت تامین کالاهای مورد نیاز را برای مصرف کنندگان در سطح بازار به تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان قانونی کالا اختصاص دهند و سپس نسبت به تشدید نظارت های لازم در بازار خرده فروشی اقدام نمایند. رییس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: با اعمال این روش ضمن اختصاص فرصت جهت تامین قانونمند کالا، امکان رصد مستمر بازار نیز فراهم شده و همچنین شاهد آرامش و رضایت‌مندی مصرف کنندگان و تحقق اهداف مبارزه با قاچاق کالا نیز خواهیم شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: