کد خبر: ۳۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
در نتیجه بی توجهی به طرح رجیستری؛
تلفن همراه در ۲۵ سال گذشته میهمان ناخوانده ایرانیان شد و جای تلفنهای ثابت را گرفت به نوعی که امروزه حدود ۷۰ میلیون گوشی و 144 میلیون سیم کارت نزد ایرانیان است. اما با کمال تاسف سهم تولید کننده ایرانی از این بازار بزرگ بسیار ناچیز است
تلفن همراه در ۲۵ سال گذشته میهمان ناخوانده ایرانیان شد و جای تلفنهای ثابت را گرفت به نوعی که امروزه حدود ۷۰ میلیون گوشی و 144 میلیون سیم کارت نزد ایرانیان است. اما با کمال تاسف سهم تولید کننده ایرانی از این بازار بزرگ بسیار ناچیز است به نوعی که اکثر تجهیزات تلفن همراه، گوشی، تبلت، رایانه قابل حمل و سایر فلش کارتهای حافظه، وارداتی و از نوع قاچاق است که علاوه بر ضایع کردن حق قانونی دولت در گرفتن مالیات و عوارض، به خاطر نداشتن امکان استاندارد و تاییدیه بهداشتی، ضررهای فراوانی از نظر عوارض جانبی و موجهای مخرب ناشی از استفاده تلفن همراه برای مصرف کننده به همراه دارد. بر اساس بررسی های صورت گرفته نزدیک به ۹۰ درصد گوشی‌هایی که کشور وجود دارد، به صورت قاچاق واردشده و در آمارهای رسمی مربوط به قاچاق کالای کشورمان، تلفن همراه بعد از پوشاک و سوخت سومین کالای قاچاق را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که ماه‌ها از وعده مسئولان برای راه‌اندازی طرح کنترل قاچاق موبایل می‌گذرد. مهرماه سال گذشته بود که مسئولان از شروع ثبت گوشی‌های وارداتی در گمرک دادند و گفتند که تا پایان سال ۹۴ طرح رجیستری موبایل اجرایی خواهد شد. اگرچه این طرح برای مدت کوتاهی اجرایی شد اما با اعتراض فروشندگان موبایل،‌ قرار شد فرصت یک ماهه ای داده شود تا هیچ گوشی همراهی بدون برگ سبز و فاکتور در بازار عرضه نشود. اما با گذشت چندین ماه هنوز هیچ خبری از اجرایی شدن رجیستری (ثبت مشخصات) موبایل منتشر نشده است. آن‌گونه که مسئولان و کارشناسان مربوطه می‌گویند در طرح رجیستری موبایل قرار است، سریال هر گوشی همراه که به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شود در گمرک و سازمان تنظیم مقررات ثبت شود. با ثبت این شماره سریال‌ها، اپراتورهای تلفن همراه به دستگاه‌هایی که سریال آن‌ها ثبت‌نشده است، خدمات ارائه نخواهند کرد. به‌عبارت‌دیگر سیم‌کارت فقط بر روی گوشی‌هایی که به‌صورت قانونی وارد و ثبت‌شده‌اند، فعال خواهند شد.

عرضه بدون برگ سبز گمرک

در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن همراه گفت: فروشندگان این محصولات قاچاقچی نیستند، کار آنها فروش محصولات است؛ اما بهتر است با قاچاق از گلوگاه برخورد شود تا نیاز بازار از روال قانونی تامین شود. ابراهیم درستی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص مناقشات میان سازمان‌ها با موضوع تلفن‌های قاچاق و جمع آوری این محصولات از بازار بیان داشت: از مرزی که این کالاها وارد می شوند تا تهران موانع بسیاری وجود دارد تا این کالاها به سطح عرضه نرسد، چطور ممکن است این حجم کالا به راحتی وارد شهر شود و زمانی که به یک مغازه 10 متری میرسد با آن برخورد شود؟او افزود: فروشندگان این محصولات قاچاقچی نیستند، کار آنها فروش محصولات است؛ اما بهتر است با قاچاق از گلوگاه برخورد شود تا نیاز بازار از روال قانونی تامین شود. با قاچاق مخالف هستیم؛ اما باید در مقابل این پدیده به درستی ایستادگی کرد. تلفن های همراه بدون برگ سبز گمرک در بازار هستند، حق مردم این است که کالای مرغوب خریداری کنند، کالاهایی که قیمت مناسب داشته باشند؛ اما جمع آوری این محصولات از مغازه ها کار مناسبی نیست. رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری و تلفن همراه در ادامه گفت: برای جلوگیری از قاچاق باید تمهیدات لازم اندیشیده شود، به نظر می‌رسد تنظیم بازار محصولات وارداتی به ویژه در بخش تلفن همراه نیازمند عملکرد مطلوب‌تر دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی است که در این بخش صاحب مسئولیت هستند. این در حالی است که پس از ارائه مجوز به نمایندگی‌های مختلف توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور ثبت سفارش تلفن‌های همراه آیفون ۷ و +۷ جهت جلوگیری از واردات قاچاق این محصول و نیز ارائه خدمات پس از فروش، این هدف گذاری در عمل میسر نشده و با معرفی محصولات جدید آیفون شاهد بازار عجیب خرید و فروش این محصول در ایران هستیم و فروشگاه‌های مختلف بدون ملزم دانستن خود در زمینه ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان تلفن همراه آیفون با قیمت‌هایی سرسام آور و عجیب نسبت به سایت اپل اقدام به فروش محصولات جدید این برند در بازار تهران کرده‌اند.

دولت موبایلی جایگزین دولت الکترونیک

و اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ۷۱ میلیون ایرانی از تلفن همراه استفاده می‌کنند گفت: ۲۷.۵ میلیون گوشی تلفن هوشمند در کشور فعال است و ۹ میلیون نفر نیز از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. محمود واعظی افزود: تا پایان سال 93 حدود 20 شهر کشور به نسل 3 تلفن همراه مجهز شدند و هم اکنون 70 شهر تحت پوشش خدمات نسل 4 است.وی با اشاره به 4 اولویت وزارت ارتباطات تصریح کرد: دولت موبایلی توسعه کسب و کار، ‌اشتغال دانش‌بنیان و دسترسی آزاد به اطلاعات 4 محور اصلی فعالیت‌های اصلی وزارت ارتباطات است.وزیر ارتباطات با بیان اینکه حدود 80 درصد کشور تحت پوشش شبکه نسل سوم موبایل قرار گرفته است گفت: به جای دولت الکترونیک می‌توانیم دولت موبایلی را در دستور کار قرار دهیم.وی خاطر نشان کرد: بازار فعلی ارتباطات و فناوری اطلاعات 20 هزار میلیارد تومان است و تا 60 هزار میلیارد تومان قابلیت گسترش دارد سابقاً دولت 90 میلیارد تومان برای وام وجوه اداره شده تخصیص داد که در سال 93 این رقم به 120 میلیارد تومان افزایش یافت و محل خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

بی توجهی به تولید گوشی داخلی

در این رابطه رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلایل افزایش قاچاق تلفن همراه در کشور این است که تا به امروز به بخش تولید داخلی گوشی تلفن همراه در کشور توجهی نشان داده نشده است که بتواند قابلیت عرض اندام داشته باشد، بنابراین باید برای تأمین نیاز جامعه، سیاستگذاری لازم صورت گیرد تا علاوه بر حمایت از تولید داخلی، این محصولات هم از کیفیت بهتری برخوردار باشد و هم کمیت آن افزایش پیدا کند رمضانعلی سبحانی فر گفت: «طبیعی است که هر امری که به نابسامانی کمک می‌کند پسندیده نیست و ما باید به ثبات اقتصادی برسیم. آنچه تاکنون اتفاق افتاده است، بی‌توجهی به تولیدات داخلی بوده است اما در حال حاضر سیاست‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر حمایت صریح و متقن از بخش خصوصی و تولید داخلی است

برچسب ها: موبایل ، قاچاق ، رجیستری
نام:
ایمیل:
* نظر: