کد خبر: ۳۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اصلاح باغات زیتون در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، گفت: هرس و تغذیه باغات، دو عامل مهم در افزایش عملکرد است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اصلاح باغات زیتون در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، گفت: هرس و تغذیه باغات، دو عامل مهم در افزایش عملکرد است.

به گزارش مهر، ابوالقاسم حسن‌پور با بیان اینکه زیتون در دنیا در سطحی بیش از ۳ میلیون هکتار کشت می‌شود، اظهار داشت: در کشور ما از سال ۷۰، این میوه مورد توجه قرار گرفت و معاونت باغبانی وقت در وزارت جهاد، به احداث طرح توسعه باغات زیتون اقدام کرد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر سطح زیرکشت باغات حدود ۱۰۴ هزارهکتار است، اضافه کرد: تولید این محصول در استان‌های مختلف کشور انجام می‌شود؛ اما عمده آن در استان‌های گیلان، زنجان، و قزوین است، ضمن اینکه سالانه حدود ۱۰۰ هزارتن زیتون در ایران تولید می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، هدف از اجرای طرح توسعه باغات زیتون، تامین روغن خوراکی برای مصرف‌کنندگان بود.

حسن‌پور با اشاره به اینکه مردم استقبال خوبی از روغن زیتون کردند و مصرف این روغن در خانوار افزایش پیدا کرد، گفت: ولی هنوز به عدد قابل قبولی در این زمینه دست پیدا نکرده‌ایم و تلاش ما این است که بتوانیم میزان مصرف زیتون و روغن آن را، در کشور افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه مصرف زیتون کنسروی در کشور مطلوب است، ادامه داد: مردم با فرآورده‌های زیتون مانند شور زیتون و غیره به خوبی آشنا شده‌اند و در سراسر کشور استفاده از زیتون کنسروی بیشتر از روغن آن است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای سال‌جاری دو هزار هکتار افزایش سطح در نظر گرفته‌ایم و در این برنامه، به جای افزایش سطح زیرکشت باغات، اصلاح آن‌ها مورد توجه قرار دارد؛ چراکه بسیاری از باغات زیتون کشور قدیمی هستند و اصلاح آن‌ها لازم است.

حسن‌پور گفت: اصلاح سامانه آبیاری مدنظر ما قرار دارد تا بتوانیم از آبیاری تحت فشار استفاده و راندمان آب را در کشور بالا ببریم.

وی اضافه کرد: ما در بسیاری از باغات، عملکردهایی بالاتر ۴۰ تن داریم، به نحوی که سال گذشته در سمنان عملکرد حدود ۵۰ تن در هکتار بوده و امسال در زنجان در یک باغ این عدد ۴۲ تن در هر هکتار است.

حسن‌پور با بیان اینکه کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا، مراکش، یونان، تونس و الجزایر زیتون تولید می‌کنند، افزود: ایتالیا، اسپانیا و یونان بیشترین تولید را دارند.

برچسب ها: زیتون ، اصلاح ، باغ
نام:
ایمیل:
* نظر: