کد خبر: ۴۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
مردم مراقب کلاه‌برداران باشند
سازمان امور اراضی کشور همزمان با فرارسیدن تعطیلات نوروزی نسبت به تبلیغات کاذب و فعالیت‌های سودجویانه در زمینه خرید زمین و ویلاسازی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی هشدار داد.
هشدار سازمان امور اراضی به زمین‌خواران نوروزی
سازمان امور اراضی کشور همزمان با فرارسیدن تعطیلات نوروزی و شدت گرفتن تبلیغات کاذب و فعالیت‌های سودجویانه در زمینه خرید زمین و ویلاسازی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی با انتشار اطلاعیه‌ای اقدام به آگاه‌سازی عمومی در خصوص قوانین و مقررات حوزه اراضی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی کرده است. به گزارش روابط عمومی سازمان، متن اطلاعیه به این شرح است:
با تبریک فرارسیدن ایام نوروز، همان‌طور که مردم شریف کشورمان آگاه هستند، اراضی زراعی و باغ‌ها به‌عنوان بستر تأمین امنیت غذایی جامعه و بخشی از محیط زیست کشور از سرمایه‌های ملی جامعه بوده و براساس آموزه‌های دینی، فرهنگ ایرانی اسلامی و قوانین کشوری، حفاظت از این عرصه‌ها وظیفه‌ای همگانی و تخریب و نابودی زمین‌های کشاورزی امری ناپسند، غیرقانونی و خلاف مصالح جامعه است، در این خصوص سازمان امور اراضی کشور صیانت از زمین‌های کشاورزی را به‌عنوان رسالتی دینی، فرهنگی و قانونی وظیفه خود می‌داند و با مشارکت تمامی شهروندان بر آن است تا در جهت حفظ منابع پایه و تأمین امنیت غذایی جامعه از زمین‌های زراعی و باغ‌های سراسر کشور محافظت کند.
از آنجا که همه‌ساله در ایام تعطیلات نوروز و ماههای آغازین سال جدید، فعالیت‌های سودجویانه و تبلیغات کاذب در زمینه خرید و فروش زمین و تغییر کاربری اراضی کشاورزی با هدف ویلاسازی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز افزایش می‌یابد، لازم است مردم شریف کشورمان ضمن حفظ هوشیاری، به موارد و هشدارهای زیر توجه کنند:
1. بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت‌وساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع‌و‌قمع بناهای احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.
2. بی‌شک مشارکت و نظارت همگانی، بهترین و مؤثرترین راه برای حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور است. شهروندان عزیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (تلفن131) یا مراجعه به واحدهای کشیک مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مدیریت‌های امور اراضی استان اطلاع دهند.
3. گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی در ایام تعطیلات نوروز با گشت و مراقبت مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی و نیز گزارش‌های دریافتی از سامانه 131 مزارع و باغها را رصد می‌کنند و با هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز و اقدام به تغییر کاربری و تخریب برخورد خواهند کرد.
4. صدور مجوز یا پروانه ساخت‌وساز در اراضی کشاورزی خارج از محدوده شهرها توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا و واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان ممنوع است و افراد و دستگاههای متخلف طبق قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.
5. بر اساس قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی، هرگونه تفکیک و افراز اراضی کشاورزی به قطعات کمتر از نصاب‌های تعیین شده ممنوع بوده و ارائه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی به این گونه زمین‌ها نیز غیرمجاز است.
6. تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت‌وکار واقع در حریم شهرها و خارج از آن نیز ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی علاوه بر قلع‌وقمع بنا و مستحدثات به پرداخت جزای نقدی و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد.
7. از عموم مردم به‌ویژه روستاییان و کشاورزان سخت‌کوش درخواست می‌شود، اگر قصد احداث بنا و تأسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود را دارند، حتماً قبل از هرگونه اقدامی، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (131) یا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت امور اراضی استان مشاوره و برای دریافت مجوز اقدام کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: