کد خبر: ۴۹۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
نهضت آی. تی در تامین اجتماعی
امروز سازمان‌های پیشرفته و ساختارشکن در عصر ارتباطات را با نام "سازمان الکترونیک" می‌شناسند و گسترش خدمات الکترونیکی به مخاطبان به عنوان یکی از شاخص‌های مهم "توسعه‌یافتگی "محسوب می‌شود.
طی ٤ ساله گذشته سازمان تامین اجتماعی نیز در بهره‌برداری از ظرفیت‌های فناوری نوین برای ارائه "خدمات الکترونیکی" گام‌های بلند و اثربخشی را در ارائه خدمات به جامعه هدف برداشت.
با آغاز به کار دولت یازدهم و شروع فعالیت مدیریت جدید در سازمان تامین اجتماعی و با ابتکار، همت و تلاش دکتر نوربخش و اعضای محترم هیات مدیره، بزرگترین پروژه سازمان تامین اجتماعی در سه حوزه بیمه‌ای، درمانی و اداری- مالی در قالب نهضت آی. تی به عنوان توسعه استفاده از فناوری اطلاعات و گسترش ارائه خدمات غیر حضوری به جامعه هدف در دستور کار قرار گرفت.
این پروژه بر اساس سند چشم‌انداز ٢٠ ساله جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب سیاستگذاری گردید.
٣ محور  ابلاغی رهبر معظم انقلاب عبارتند از:
١- توجه به اثربخشی و کارایی در فرایندها و روش‌های ادرای به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات.
٢- توسعه نظام اداری الکترونیک و الزام آن جهت ارائه مطلوب خدمات عمومی.
٣- خدمت‌رسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایتمندی و اعتماد مردم می‌باشد.
  یکی از چالش‌های اساسی پیش از اجرای طرح در دوران مدیریت قبلی سازمان؛ تاخیر و توقفی چند ساله و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در سازمان تامین اجتماعی بود و این گپ سبب شده بود تا در گردش عملیات کاری مراجعه بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان افزایش چشمگیری داشته باشد و زمان ارائه خدمت به ذینفعان طولانی و موجبات نارضایتی آنها را فراهم  گردد. این موضوع علاوه بر افزایش هزینه‌ها، کاهش کیفی خدمات را نیز در پی داشت. خوشبختانه طی ٤ سال مدیریت دکتر نوربخش بسیاری از دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در حوزه آی. تی جهت ارتقاء سطح کیفی خدمات، رضایتمندی مخاطبان و توسعه سازمانی نهادینه شد و به ثمر نشسته است که از جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
١- مشاهده اینترنتی سوابق بیمه‌شدگان با مراجعه به پایگاه اینترتی سازمان تامین اجتماعی.
٢- امکان صدور و پرداخت غیرحضوری (اینترنتی) حق بیمه تمامی بیمه‌‎شدگان خاص.
٣- دریافت فیش حقوقی بازنشستگان.
٤- ارسال لیست اینترنتی کارفرمایان.
٥- طرح پرونده الکترونیک و ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی.
٦- سازمان تامین اجتماعی با هدف تسهیل در اطلاع‌رسانی و ابلاغ احکام مطالباتی به کارفرمایان، طرح ابلاغ الکترونیکی.
٧- اجرای طرح نامنویسی متمرکز مخاطبان و تخصصی شماره اختصاصی تامین اجتماعی S.S.N.
٨- تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمه‌شدگان.
٩- اجرای و به ثمر نشاندن دو فاز بازرسی الکترونیکی.
١٠- راه‌اندازی واحد ارتباطات مردمی جهت ارتقاء پاسخگویی به بیمه‌شدگان در سال ١٣٩٥ در راستای طرح تکریم ارباب رجوع و مشتری‌مداری سازمان تامین اجتماعی به عنوان نهاد پاسخگو.
١١- راه اندازی پلتفرم یکپارچه دولت.
١٢- اجرای طرح ساختار نوین.
١٣- استفاده از فناوری به منظور درمان مطلوب بیمه‌شدگان با استقرار HIS (سیستم مدیریت اطلاعات بیمارستان).
نام:
ایمیل:
* نظر: