کد خبر: ۵۱۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران از درحال اجرا بودن طرح سیماک در12 استان خبر داد و اضافه کرد: سه استان کرمان، البرز و گیلان طرح در آنها به طورکامل اجرا شده است و این طرح جلوی زمین خواری ها را خواهد گرفت.

حسین مهری روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفدهم مهرماه روز جهانی پست، به اجرای طرح سیماک (سامانه جامع الکترونیک املاک) توسط شرکت پست اشاره کرد و گفت : همه عملیات در رابطه با ملک از طریق این سامانه و بصورت الکترونیکی انجام می شود و 28 سازمان و نهاد مرتبط با ملک خدمات خود را از این سامانه ارائه خواهند داد.
مهری از پست لجستیک بعنوان دومین پروژه اقتصاد مقاومتی یاد کرد و آن را امری مهم در بحث تولید و اشتغال خواند .
مدیرعامل شرکت ملی پست پروژه نشانی استاندارد ملی ایرانیان(جی نفNAF)، سیماک و پست لجستیک را دو پروژه اقتصاد مقاومتی این شرکت معرفی کرد و از ثبت شدن 52.5 میلیون رکورد پستی در پروژه جی نف خبرداد که 10میلیون و 800هزار رکورد مربوط به اماکن روستایی و 41میلیون و 700هزار آن مربوط به اماکن شهری است .
مهری اضافه کرد: کار به روز رسانی 100درصد مکان های شهری در سه سال گذشته به انجام رسیده است و 65درصد مکان های روستایی نیز کدپستی آنها به روز شده است.
به گفته وی، مکان های شهری هر دو سال یکبار باید به روز رسانی شوند و مکان های روستایی هر چهار سال یکبار و علت آن هم رشد کم مکان های روستایی نسبت به شهری است.
معاون وزیرارتباطات از اختصاص آدرس استاندارد و تخصیص طول و عرض جغرافیایی بر مکان ها که پس از آن بر روی نقشه های بومی پارسل بندی شده قرار می گیرد خبر داد و گفت: اکنون این مهم در پنج شهر کشور به پایان رسیده است و امسال نیز مقرراست در 71 شهر و یک هزار روستای کشور به اجرا درآید.
مهری انجام این اقدام را تحولی در حوزه مکان و هوشمند سازی مکان دانست و اضافه کرد:اجرای آدرس استاندارد به اجرای کامل دولت الکترونیک منجر می شود.
وی با اشاره به ورود رقیبان جدید برای پست گفت : رقابت در عین اتحاد، سیاست این شرکت برای مواجه با رقیبان جدید است.
وی افزود:شرکت پست از حضور بخش خصوصی در این عرصه استقبال می کند زیرا معتقدیم حضور بخش خصوصی موجب افزایش کیفیت ارائه خدمت به شهروندان و همچنین کاهش هزینه ارائه خدمت خواهد شد.
معاون وزیر ارتباطات از صدور دو مجوز برای اپراتورهای خصوصی پست اطلاع داد و اینکه دو شرکت برنده مزایده برگزارشده در این رابطه بودند و افزود: مجوز یکی از این شرکت های در روزهای آینده توسط وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات اعطا و مجوز بعدی نیز یک یا دو ماه آینده داده می شود.
مهری از برگزاری جلسه با اپراتورهای برنده مزایده اپراتورپستی خبرداد و گفت: تلاش شد در این جلسه ها امکان ها و توانایی های هریک از اپراتورها سنجیده شود و برای بهتر کردن روند عملیات پستی با همافزایی از امکانات استفاده شود.

** روند ترافیک مرسوله های پستی در جهان و ایران 
معاون وزیر ارتباطات با تاکید براینکه روند پست در جهان از پست نامه به سمت کالا و اسناد در حال تغییر است خاطرنشان کرد: ترافیک پست نامه ها در جهان در سال 2004 حدود 453 میلیارد مرسوله با سرانه به ازای هر نفر حدود 68.3 درصد که این موضوع در سال 2015 به 320 میلیارد مرسوله و سرانه 43.8 درصدی کاهش می یابد که نشان از کاهش پست نامه ها در جهان است.
وی از افزایش میزان بسته ها و امانت ها در این سال ها خبر داد به گونه ای که در سال 2004 پنج میلیارد و 400 میلیون بسته و امانت در جهان جابجا شد درحالی که این رقم در سال 2015 به هفت میلیارد و 900 بسته و امانت افزایش یافته است.
مهری فاصله کشورمان نسبت به جهان در این بخش را زیاد توصیف کرد و گفت: اگر بخواهیم به سرانه جهان نزدیک شویم امسال باید حدود 80 میلیون بسته و امانت را جابجا کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پست جهت گیری پست ایران را به سمت بسته و امانت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: رشدی 50درصدی در این بخش در سال 1395 حاصل شده است و میزان رشد آن در 6 ماه نخست امسال 41.8 درصد است که رشد بیشتر نیازمند ایجاد زیرساخت های قوی تر است.
مهری عملکرد در بخش پست سفارشی را با 69 درصد، پیشتاز 31 درصد، پست ویژه 37 درصد و امانت و بسته‌ها 128 درصد در طول چهار سال گذشته رشد داشته‌ایم و گفت: همچنین در بخش پست عادی نیز 105 درصد رشد ارائه خدمات داشته‌ایم.
به گفته وی پست در 6 ماه نخست امسال نسبت به 6 ماه نخست پارسال در کل ترافیک 3درصد رشد داشته است و در پست عادی 18 درصد، در پیشتاز پنج درصد و بخش الکترونیکی با 12 درصد رشد مواجه بوده است.
مهری با بیان اینکه بخش پست سفارشی و ویژه به ترتیب با هشت و دو درصد کاهش در این مدت مواجه بوده ایم، افزود: سرویس امانت و بسته در 6 ماه نخست امسال با رشدی 43درصدی مواجه شده است.
معاون وزیرارتباطات به راه‌اندازی سامانه هوشمند امانت‌رسان مبتنی بر اسمارت فون‌ها ( تلفن هوشمند)اشاره کرد و گفت که سامانه هوشمند همراه امانت‌رسان 100 درصد مبتنی بر اسمارت فون‌ها هستند.
وی به رونمایی از سرویس‌های جدید شرکت ملی پست با حضور محمد جوادآذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در 17 مهرماه امسال اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:امسال در مجموع 14 پروژه تا 17 مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید که 11 پروژه آن مربوط به سازوکارهای هوشمندسازی است که با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود و مبلغ سرمایه‌گذاری بخش دولتی در این زمینه 730 میلیارد ریال است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
نام:
ایمیل:
* نظر: