کد خبر: ۵۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
یوکیا آمانو در دیدار با علی اکبر صالحی درباره همکاری های دوجانبه، مسائل مرتبط با برجام و موضوعات پادمانی و پروتکلی گفتگو کرد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  شبکه خبر،آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان اجرای برجام تاکنون با انتشار 8 گزارش، پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران را به توافق هسته ای تایید کرده است.                   
قرار است آمانو و صالحی پس از این دیدار در نشست خبری مشترک به پرسش های خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر در سازمان انرژی اتمی پاسخ دهند.
 
آمانو امروز پس از دیدار با صالحی با برخی دیگر از مقامات کشورمان دیدار و گفتگو می کند.     
 مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیشب وارد تهران شد.    
 
رئيس سازمان انژري اتمي در خصوص سفر اومانو گفت: اينگونه نيست كه ما يكطرفه تمام تعهدات خود را اجرا كنيم و طرف مقابل هر سازي كه بخواهد براي خود بزند، ما اين موارد را به صورت صريح با آژانس بين المللي انرژي اتمي مطرح خواهيم كرد.

علي اكبر صالحي در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صداوسيما درخصوص علت اهميت سفر آمانو به ايران گفت: ما ديدارهاي متعددي با آقاي آمانو داشته ايم و اين سفر بنا به درخواست خود ايشان بوده است زيرا قرار است وي در يك كنفرانس بين المللي درباره مسائل ايمني هسته اي در امارات شركت كند. 
وي اضافه كرد:? آقاي آمانو تصور كرد در شرايطي كه موضوع برجام در امريكا تا حدودي حاد شده است، اگر به ايران سفر كند، شايد بتواند بيش از پيش به پيشبرد امر برجام كمك كند. 
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه آقاي آمانو به عنوان مديركل آژانس مسئوليت هايي برعهده دارد اظهار داشت: آنگونه كه بارها گفته شده است و ايشان نيز در سوگندنامه خود اظهار داشته اند قرار است بي طرفي را در مسائل آژانس و همچنين در ارائه گزارش ها و ارزيابي فعاليت كشورها در نظر بگيرد. 
صالحي با بيان اينكه مديركل آژانس بايد به دور از فشارها و نفوذ كشورهاي داراي نفوذ تصميم گيري كند افزود: متأسفانه همانگونه كه مي بينيد اينگونه نيست كه سازمان هاي بين المللي الزاماً به آنچه مي گويند متعهد باشند، زماني كه زور يك قدرتي براي نفوذ به سازماني نرسد، در نهايت از آن سازمان بيرون مي آيد مانند كاري كه امريكا و اسرائيل در خروج از يونسكو انجام دادند. 
وي ادامه داد: با توجه به 8 گزارشي كه تاكنون آژانس درباره برجام ارائه كرده است، انصافاً بايد گفت كه تا حدود قابل توجهي انصاف و بي طرفي رعايت شده است و مانيز رضايتمندي خود را در اين مورد اعلام كرده ايم. 
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت:? اما اين انتهاي كار نيست و بحث ادامه دارد و اميدواريم اين بي طرفي نيز ادامه دار باشد. 
صالحي با بيان اينكه متأسفانه فشار امريكا همچنان ادامه دارد، افزود: به عنوان مثال در حال حاضر كشور دست سومي فشار آورده و با توجه به اينكه قرار است كنفرانس بين المللي هسته اي زير چتر حمايت آژانس در اين كشور برگزار شود، اما اين كشور دست سوم بنا بر دلخواه خود، به عده اي رواديد مي دهد و به عده اي ديگر رواديد نمي دهد. 
وي تأكيد كرد: آژانس بايد در اين موارد نيز محكم برخورد كند زيرا برگزاركننده اين كنفرانس آژانس است و آن كشور تنها ميزبان است. 
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: نبايد به گونه اي عمل شود كه حتي يك كشور دست سوم نيز بتواند بر آژانس اعمال نفوذ و رأي خود را بر رفتار معمول آژانس تحميل كند. 
صالحي در ادامه با اشاره به نشست خود با آقاي آمانو گفت:? در اين نشست با آقاي آمانو در مورد برجام و تعهدات متقابل طرفين صحبت خواهيم كرد. 
وي تصريح كرد: اينگونه نيست كه ما يكطرفه تمام تعهدات خود را اجرا كنيم و طرف مقابل هر سازي كه بخواهد براي خود بزند، ما اين موارد را به صورت صريح با آژانس مطرح خواهيم كرد. 
 
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه بسياري از اقداماتي را كه ايران در خصوص آژانس انجام مي دهد داوطلبانه است گفت: پروتكل الحاقي هنوز به تصويب مجلس نرسيده است. 
افزود: برخي موارد را خيلي صريح با آژانس مطرح خواهيم كرد از جمله اينكه بسياري از اقدامات ما در رابطه با آژانس داوطلبانه است، مهمترين آنها پروتكل الحاقي است كه آن را داوطلبانه انجام مي دهيم و هنوز به تصويب مجلس شوراي اسلامي نرسيده است. 
وي با بيان اينكه در يك برهه حساسي قرار داريم اظهار داشت: آژانس در اين برهه نقش مهمي دارد و بايد از نفوذ و فشار خود بر كشورهايي كه بدون دليل قصد خدشه وارد كردن به برجام را دارند جلوگيري كرده و نقش خود را به درستي ايفا كند. 
رئيس سازمان انرژي اتمي تصريح كرد: در غير اين صورت تا بعدها تاريخ قضاوت سلبي خواهد كرد زيرا آژانس تنها مرجع بين المللي در ارزيابي فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشورهاست و ما مي خواهيم كه همچنان به عنوان اين مرجع برقرار باشد و باقي بماند.
صالحي افزود: ما در برهه اي حساس قرار داريم و در اين برهه بحث كره شمالي يكي از مباحثي است كه وجود دارد زيرا اين كشور به رفتار كشورهاي مدعي با برجام و ايران نگاه مي كند و اين رفتار چگونه بوده و حتي آژانس چگونه بدون جانبداري و سمت گيري رفتار كرده تا اين كه بتواند مسائلي از همين جنس مانند كره شمالي را هم ورود كند. 
وي گفت: در غير اين صورت اعتماد بين المللي سلب خواهد شد و ما ديگر بايد با تشكيك و ترديد با معاهدات و كنوانسيون هاي بين المللي روبرو شويم. 
رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه در پاسخ به اين سؤال كه آيا احتمال دارد كه آقاي آمانو حامل پيام خاصي از جانب برخي كشورها باشد يا خير؟ افزود: در برخي موارد و سفرها، ايشان گزارشي از سفرهاي خود را ارائه كردند و اين بار نيز اين احتمال وجود دارد كه حامل پيام خاصي باشد. 
صالحي تصريح كرد: طبق اطلاعاتي كه دارم آخرين سفر آقاي آمانو به كشور فرانسه بوده است و بايد ديد مباحثي كه داشته است چگونه بوده است. 
وي در ادامه در پاسخ به اين سؤال كه انتظار شما از آژانس و دبيركل اين سازمان چيست؟ گفت: ما انتظار زيادي نداريم و تنها مي خواهيم كه ايشان وظيفه خود را طبق آنچه ترسيم شده مانند آنچه تا به امروز انجام داده اند عمل كنند و زير بار نفوذ و فشار ديگران نباشند. 
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: فشارها زياد است و مي دانيم كه مؤسسات و ارگان هاي بين المللي تحت فشار و نفوذ قدرت هاي بزرگ قرار دارند و آژانس نيز با توجه به اهميت برجام تحت فشار فراواني قرار دارد. 
صالحي گفت: اميدواريم همچنان كه تا به امروز توانسته اند در مقابل اين فشارها بايستند، همچنان ايستاده و تفسيرهاي گوناگون ديگران را مدنظر قرار ندهند يعني آژانس بايد بدون سمت گيري باشد و تنها حقيقت را بيان كند. 
وي تأكيد كرد: ما بارها اعلام كرده ايم در چارچوب موافقتنامه پادمان و پروتكل الحاقي و به آنچه در برجام آمده متعهد هستيم و تا به امروز نيز به تعهدات خود عمل كرده ايم.
رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه در پاسخ به اين سؤال كه اگر آقاي آمانو درخواست بازديد از مراكز نظامي ايران را داشته باشند پاسخ شما چه خواهد بود؟ گفت: پاسخ اين موضوع بارها توسط مسئولين محترم از جمله وزير امور خارجه و سخنگوي سازمان انرژي اتمي داده شده و موضع جمهوري اسلامي ايران در اين مورد كاملاً? روشن است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: