کد خبر: ۵۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
هشدار اقتصاددانان در خصوص سقوط قریب الوقوع ارزش پول مجازی
تجارت آنلاین: دیروز قیمت بیت کوین با یک جهش از مرز 10 هزار دلار گذشت و در ایران قیمت این ارز دیجیتال از 45 میلیون تومان عبور کرد. این در حالی است که اقتصاددانان پیش بینی می کنند پس از آنکه تعداد زیادی سوار بر این حباب می شوند، ارزش این پول مجازی سقوط خواهد کرد.
قیمت بیت کوین در ایران از مرز 45 میلیون تومان گذشت
اولین خرید ثبت شده با بیت ‌کوین در ماه می ۲۰۱۰ رخ داد، زمانی که یک کاربر بابت دو پیتزا ۱۰ هزار بیت ‌کوین به کاربری دیگرپرداخت، از آن روز تاکنون، بیت کوین این پول دیجیتالی روز به روز محبوب تر می شود.
به گزارش تجارت آنلاین؛ بزرگترین مبادله بیت کوین در آمریکا،با بازشدن حدود 100 هزار حساب جدید هفته گذشته اتفاق افتاد. فقط در روز شکرگذاری که پنج شنبه گذشته بود،13.1 میلیون دلار به این معاملات اضافه شد.براساس اطلاعات عمومی موجود در سایت کوین بیس و سوابقی که موسس و سرمایه گذار اصلی صندوق پول دیجیتال آلتنا موجود است،در ماه نوامبر 4.9 میلیون کاربر جدید به حساب های بیت کوین اضافه شده است.
بررسی ها نشان می دهد که با توجه به حجم تقاضا این پول دیجیتالی در هفته دوم ماه دسامبر نیز رکورد جدیدی به ثبت خواهد رساند.از همین رو،زمزمه ها برای راه اندازی یک مشتق برای بیت کوین در کلاس دارایی های این پول جدید آغاز شده است.
هنوز هم با وجود افزایش 898 درصدی معاملات این پول نسبت به سال گذشته،ریسک احتمالی شکستن این حباب وجود دارد.
حتی برخی موسسات مالی، کسانی که برای خرید بیت کوین سرمایه گذاری کرده اند را «احمق» خطاب می کنند.چه به گفته آنان پولی که از سوی دولت ها حمایت نشود، قابل درک نیست.
با این حال هنوز بسیاری از سرمایه گذاران این پول جدید امیدوارند که رشد بیشتری برای بیت کوین در روزهای آینده ببینند و خرید این پول را هوشمندی می دانند.
اخیرا نتایج یک نظرسنجی که از سوی خبرگزاری سی ان بی سی انجام شده نشان می دهد که 27.9 درصد از پاسخ دهندگان تصور می کنند که بیت کوین یک تقلب است ؛ 43 درصد دیگر آن را یک حباب می دانند و تنها 14 درصد معتقدند که بیت کوین واقعی است و رشد بالاتری خواهد داشت.

*آخرین قیمت بیت‌کوین در ایران
دیروز قیمت بیت کوین با یک جهش از مرز 10 هزار دلار گذشت و در ایران قیمت این ارز دیجیتال از 45 میلیون تومان عبور کرد.
قیمت بیت کوین به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده مطرح و رایج در دنیا در چند روز اخیر روند صعودی داشته است و روز گذشته با یک جهش از حدود 9600 دلار به 10369 دلار افزایش یافت. همچنین قیمت این ارز دیجیتال نیز با توجه به رقم اعلام شده از سوی صرافی‌های آنلاین بیت کوین در ایران از 42 میلیون و 543 هزار تومان به 45 میلیون و 614 هزار تومان افزایش یافته است.
یک فعال در حوزه ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده از جمله بیت کوین گفت:  سرمایه گذاری در بیت کوین یک ریسک است؛ آنهم برای ایرانی‌ها که همیشه به سرمایه گذاری‌های کلان و سودآور مانند سرمایه‌گذاری در بورس، موسسه‌های مالی و اعتباری، طرح‌های دولتی و خصوصی و غیره بی‌اعتماد هستند اما یک مسئله مهم این است که ارز دیجیتال بیت کوین از سال گذشته تا به امروز دچار افزایش قیمت بسیار زیادی شده است و با توجه به همین مسئله فعلا نمی‌توان انتظار داشت که روند افزایش قیمت بیت کوین قطع شود یا شاهد کاهش قیمت این ارز دیجیتال باشیم.
وی افزود: مردم باید توجه داشته باشند که سرمایه گذاری در بیت کوین یک سرمایه گذاری خطر پذیر است و ممکن است در آینده هر اتفاقی رخ دهد زیرا بانک مرکزی ایران و بسیاری از بانک‌های مرکزی خارجی و نهادهای قانونگذاری خارجی هنوز قوانینی برای این ارز دیجیتال تصویب نکرده‌اند و این ارز در یک فضای خاکستری به کار خود در ایران ادامه می‌دهد. این در حالی است که استقبال از بیت کوین برای خرید در ایران از سوی افشار مختلف به خصوص بازرگانان برای امور تجاری چشمگیر است.

*هشدار یک نوبلیست اقتصاد به آینده بیت‌کوین: این پول سقوط می‌کند
جوزف استیگلیتز برنده جایزه نوبل اقتصاد گفت:بیت کوین تنها به دلیل آنکه پتانسیل عدم نظارت را داراست،موفق است.
بیت کوین برای اولین بارتوانست رکورد 10 هزار دلاری را پشت سر بگذارد که این نرخ حاکی از رشد 11 برابری این پول دیچیتالی در سال جاری است.
استیگلیتز گفته است که این حباب مالی است و پیش بینی کرده که پس از آنکه تعداد زیادی سوار بر این حباب می شوند،سقوط خواهد کرد.
امروز در بازار معاملات جهانی، بیت کوین رکورد دیگری ثبت شد که تنهادر عرض 24 ساعت اتفاق افتاد. این رشد که معادل 7 سال از عمر بیت کوین اتفاق افتاده،تنها در سال جاری سبب شده تا پول رمزگذاری شده در صدر اخبار مالی دنیا قرار بیرد.
از آنجا که سرمایه بازار بیت کوین کمتر از 200 میلیارد دلار است،اما پیش بینی ها حکایت از آن دارد که این بازار در حال رشد،به زودی بخشی از دارایی های مالی بازارهای سنتی را به خود اختصاص دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: