کد خبر: ۵۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
نخستین رویارویی حقوقی در بازار تاکسی های آنلاین ایرانی
تجارت آنلاین: امروز در سیصد و هجدهمین دستور جلسه شورای رقابت بحث تاکسی‌های آنلاین مورد بررسی قرار خواهد گرفت. براساس این دستور جلسه قرار است امروز شکایت تپ سی از اسنپ مورد بررسی اعضای شورای رقابت قرار گیرد.

شورای رقابت امروز موضوع شکایت تپ سی از اسنپ را مورد بررسی قرار می‌دهد.
امروز در سیصد و هجدهمین دستور جلسه شورای رقابت بحث تاکسی‌های آنلاین مورد بررسی قرار خواهد گرفت. براساس این دستورجلسه قرار است  امروز شکایت شرکت پیشگامان فن آوری آرامیس (تپ سی) از شرکت ایده گزین ارتباطات روماک(اسنپ)  مورد بررسی اعضای شورای رقابت قرار گیرد.
گویا دلیل این شکایت محدود کردن رانندگان از استفاده انحصاری خدمات اسنپ است؛ براساس ادعای تپسی ظاهرا شرکت رقیبش به رانندگان این اجازه را نمی‌دهد که به صورت دلخواه اقدام به استفاده از سرویسهای تاکسی آنلاین کنند.

ظاهرا این کار به واسطه دسترسی به گوشی رانندگان و مشاهده اپلیکیشنهای نصب شده روی گوشی آنان صورت می‌گیرد؛ بنابراین رانندگانی که بخواهند به صورت هم‌زمان از چند اپلیکیشن تاکسی آنلاین استفاده کنند باید حداقل دو گوشی داشته باشند.
اسنپ و تپ سی دو سامانه انلاین و تاکسی اینترنتی هستند که چندی است در تهران و شهرهای بزرگ کشور به خدمات رسانی مشغولند.
اولین بار ایده این کار توسط نرم افزار خارجی Uber مطرح و به مرحله اجرا گذاشته شد و به نوعی می توان این دو اپلیکیشن را نسخه ایرانی اوبر دانست.
در ایران، نرم افزار اسنپ برای اولین بار این ایده را به صورت بومی و داخلی در ایران پیاده کرد. اسنپ خیلی زود توانست طرفداران زیادی پیدا کرده و به سرعت به تعداد نصب بالایی در اسمارت فون‌ها دست پیدا کند.
پس آن، نرم افزاری دیگری به نام Tap30 کار خود را بر اساس همین ایده و با ظاهری شبیه به Snapp آغاز کرد.
سیستم ثبت نام و تایید هر دو برنامه تا حد زیادی شبیه به هم است. اما اسنپ اجازه می‌دهد شما با اکانت Gmail خود وارد شوید. در غیر این صورت با ثبت یک شماره موبایل و وارد ساختن کد تایید ارسالی از سوی نرم افزار به راحتی می‌توانید از برنامه استفاده کنید.
در اسنپ پس از ورود به نرم افزار نقشه تهران بر روی نمایشگر پدیدار می‌شود. با لمس آیکون گوشه پایین سمت راست، محل فعلی شما نشان داده می‌شود. با لمس گزینه مبدا، نقطه شروع سفر شما ثبت شده و سپس با انتخاب گزینه مقصد می‌توانید مبلغ سفر را به راحتی مشاهده نمایید.
برنامه به شما نشان می‌دهد که در حال حاضر چند خودرو در حوالی منطقه شما حضور دارند، بالطبع هرچه تعداد این خودروها بیشتر باشد، شانس شما برای سفر نیز بالاتر می‌رود. پس از تایید درخواست شما، سیستم مبدا و مقصد شما را برای راننده‌ها ارسال می‌کند و به محض آنکه یک راننده درخواست شما را تایید کند، مشخصات کامل خودرو به همراه نام و نام خانوادگی راننده برایتان به نمایش در می‌آید. همچنین گزینه تماس با راننده و یا ارسال پیغام نیز فعال می‌شود و جایگاه خودروی وی بر روی نقشه و فاصله‌ای که با شما دارد، به‌خوبی نمایان است.
در نگاه اول، رابط کاربری این دو نرم افزار شباهت عجیبی به هم دارند. البته این دو اپ هر یک از نقشه‌های متفاوتی بهره برده‌اند و در ظاهر نیز کمی با هم تفاوت دارند. اما کلیت کار هر دو تقریبا یکی است. برای ورود به نرم افزار تپ سی نیز می‌بایست ثبت نام نمایید. ساده‌ترین کار، ثبت موبایل و دریافت کد تایید است.
در تپ سی پس از تایید مسیر به سرعت برای شما پیامکی حاوی اطلاعات راننده آمده و سپس از سوی راننده برای هماهنگی‌های بعدی با شما تماس گرفته خواهد شد.
پرداخت در هر دو برنامه از طریق آنلاین، اعتبار و یا نقدی وجود دارد و هر دو اپلیکیشن برای رقابت و رضایت مشتریان، برنامه‌ها متنوعی را ارایه می‌کنند که بد نیست از آن‌ها استفاده کنید.
هزینه دریافت شده توسط این دو اپلیکیشن، با توجه به آنکه پورسانت پرداختی راننده کم‌تر است و لازم نیست مسیر برگشت را خالی طی کند، نسبت به تاکسی‌های شهری و آژانس‌ها پایین‌تر بوده و برای برخی از مسیرها (همچون فرودگاه امام خمینی) حتی تا نصف هم می‌رسد که این امر سبب رضایت‌مندی مشتریان شده است. از سوی دیگر، رانندگان سایر بخش‌ها نظیر تاکسی‌رانی یا فرودگاه‌ها، از این امر رضایت ندارند که قاعدتا انتظار می‌رود آن‌ها برای کسب رضایت مشتریان خود، اقدام به رقابت کنند.
از معایب این طرح هم می‌توان به وابستگی زیاد به اینترنت و نیاز به استفاده از گوشی‌های هوشمند اشاره کرد که برای بسیاری از افراد چندان ساده نیست. از سوی دیگر منحصر شدن به تنها تهران و چند شهر اطراف، سبب می‌شود تا از مزایای این طرح ارزشمند اکثر مردم کشورمان هنوز بی‌بهره باشند. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که میزان تسلط رانندگان این دو اپلیکیشن، علی‌رغم استفاده از نقشه‌های آنلاین، نسبت به راننده‌های آژانس و تاکسی کم‌تر است و بارها مشاهده شده که در پیدا کردن مبدا و یا مقصد، دچار برخی اشتباهات شوند.
بایستی اذعان کرد که این طرح‌ها، هر دو سبب رضایت‌مندی مشتری و راننده هستند و به نوعی یک کار برد برد برای هر دو طرف محسوب می‌شود. از طرفی، مسافران هزینه کم‌تری پرداخت می‌کنند، خودروهای بهتری نصیب‌شان می‌شود و کنترل خوبی بر روی سفر خود خواهند داشت و در صورت نارضایتی، واحدهای پشتیبانی هر دو برنامه، به‌خوبی موارد را پیگیری می‌کنند. از سوی دیگر هم رانندگان مسیرهای مورد دلخواه خود را انتخاب کرده، در ساعت‌هایی که علاقه‌مند هستند و یا زمان کافی دارند، از سیستم استفاده نموده و پورسانت کم‌تری هم پرداخت می‌کنند.
حالا با شکایت تپ سی از اسنپ در شورای رقابت به نظر می رسد رقابت این دو اپلیکیشن با یکدیگر به مرحله ای حساس و تعیین کننده رسیده است و فقط باید منتظر ماند و دید کدام یک می تواند دیگری را محکوم و در اولین رویارویی حقوقی خود پیروز شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: