کد خبر: ۵۷۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
سقوط سهام آمریکا بازارهای جهانی را پایین کشید؛
تجارت آنلاین: بازار بورس وال استریت با کاهش شدید بزرگترین افت خود را در 6 سال اخیر داشت،این سقوط بازارهای جهانی را نیز تکان داد.

گروه بین الملل : بازار بورس وال استریت با کاهش شدید بزرگترین افت خود را در 6 سال اخیر داشت،این سقوط بازارهای جهانی را نیز تکان داد. در پی سقوط بازارهای بورس بهای سهام در بازارهای آسیایی به شدت کاهش یافت و بازارهای اروپا خود را آماده افت بیشتر می کند.به گزارش گاردین، شاخص صنعتی داو جونز، شاخص اصلی سهام در بازار بورس نیویورک ۱۱۷۵ امتیاز سقوط کرده که معادل کاهشی ۴.۶ درصدی است. این میزان سقوط در ظرف یک روز در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. ارزش این سهام هم اکنون حدود ۲۴ هزار و ۳۴۵ است. این سقوط در ادامه افت شدید سهام وال استریت بود که از رو جمعه شروع شد. در بازارهای جهانی سرمایه گذاران اقدام به فروش گسترده کردند و خسارت سهام کالا در عرض یک روز بسیار بالا بود. نگرانی از افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی در پاسخ به فشار تورم ناشی از بهبودی اقتصادی از دلایل این افت بود. بازارهای بورس آمریکا از اولین روز ماه فوریه تا کنون 1 تریلیون دلار خسارت دیده است. در صورتی که سقوط بازارها ادامه داشته باشد دونالد ترامپ دچار مشکل خواهد شد. درعین حال کاخ سفید با توجه به سقوط بازار در دوشنبه شب اعلام کرد بنیادهای اقتصادی طولانی مدت کاملا مانند قبل قوی است. سارا سندرزی سخنگوی کاخ سفید همچنین در بیانیه جداگانه ای نوشت که "برنامه کاهش مالیاتی رئیس جمهور و اصلاحات نظام مقررات (کاهش نظارت بر کسب و کارها) بیش از پیش اقتصاد را تقویت خواهد کرد و باعث رفاه بیشتر مردم آمریکا خواهد شد." تقریبا 10 روز پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مجمع جهانی اقتصاد از رشد بالای بازارهای بورس تا 50 درصد در دوره ریاست جمهوری اش تمجید کرده بود و حتی مدعی شده بود در صورت پیروزی دموکرات ها بازارهای بورس سقوط 50 درصدی می کردند درعین حال از زمان حضور ترامپ در داووس شاخص داو جونز 8 درصد کاهش داشت.ترامپ اخیرا درباره بازارهای بورس صحبت نکرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز در هفته اخیر بازارهای جهانی 4 تریلیون دلار از دست داده اند.

تورم و شکوفایی اقتصادی

تحولات بازارهای بورس واکنش سرمایه گذاران آمریکایی به تغییرات کوچک اما قابل توجهی در چشم انداز اقتصادی آمریکا و تاثیر آن بر هزینه استقراض از بانک هاست.وزارت کار آمریکا روز جمعه آمار اشتغال را منتشر کرده بود که نشان دهنده رشد حقوق کارمندان بیش از حد انتظار بود.با افزایش حقوق انتظار می رود که مردم پول بیشتری خرج کنند و تورم افزایش یابد.برای کنترل تورم، بانک مرکزی آمریکا معمولا به افزایش میزان بهره وام بانکی متوسل می شود و همین باعث وحشت سرمایه گذاران شده است.آنها اکنون نگرانند که بانک مرکزی حتی بیش از حد انتظار میزان بهره را افزایش دهد.همزمان جروم پاول به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا روز دوشنبه سوگند یاد کرده است او جانشین جانت یلن می شود که برای یک دوره در این مقام بود اما دولت ترامپ ریاست او را تمدید نکرد. تحولات دوشنبه نشان می دهد که آقای پاول باید ضمن اتخاذ سیاست هایی برای حفظ رشد اقتصادی مانع از وحشت سرمایه گذاران شود. در مورد علل تحول روز گذشته در بازار نیویورک، دلایل گوناگونی عنوان شده است. به گفته کارشناسان مالی، مهمترین عاملی که این روند را به جریان انداخت، احتمال افزایش نرخ بهره در شماری از کشورهای جهان بوده است.از زمان بحران مالی سال ۸-۲۰۰۷ ، اکثر کشورهای جهان از رشد اقتصادی مطلوب برخوردار نبودند، اما سطح قیمت‌ها در این کشورها ثبات داشت و در مواردی حتی خطر تورم منفی، یعنی کاهش سطح قیمت‌ها منتفی نبود.در چند ماه اخیر، نشانه‌هایی از افزایش سطح قیمت ها و آغاز روند تورمی در شماری از کشورهای پیشرفته جهان دیده شده و این نگرانی را به وجود آورده که ممکن است بروز تورم در شرایط کنونی به تکرار وضعیت رکود تورمی چند دهه پیش منجر شود. بر این اساس، گفته شده است که چشم‌انداز افزایش نرخ بهره باعث روی آوردن سهامداران به فروش سهام و کسب نقدینگی و آمادگی برای سپرده گذاری به محض افزایش نرخ بهره شد و سقوط بهای سهام را در پی آورد.در عین حال، برخی از اقتصاددانان معتقدند که ممکن است احتمال افزایش نرخ بهره روند کاهش بهای سهام را به جریان انداخته باشد اما زمینه اولیه را نگرانی از وضعیت اقتصادی جهانی ایجاد کرده است. در پی سقوط بهای سهام در بورس نیویورک، کاخ سفید از سهامداران خواسته است تا از اقدامات شتابزده خودداری ورزند به آنان اطمینان داده که به زودی نتایج ملموس سیاست‌های دولت در بهبود شرایط اقتصادی را مشاهده خواهند کرد.به گفته اقتصاددانان، طبیعتا تحولات بعدی بازار سهام میزان اعتماد دست‌اندرکاران اقتصادی آمریکا به سیاست‌های دولت را مشخص خواهد کرد.

بهای سهام در بازارهای آسیایی هم به شدت کاهش یافت

در پی سقوط شاخص بهای سهام در بورس نیویورک، ارزش سهام در بازارهای عمده آسیایی به شدت کاهش یافته و انتظار می‌رود این روند در بازارهای سهام سایر نقاط جهان نیز تکرار شود. با آغاز معاملات در بورس‌های آسیا و اقیانوسیه دیروز 6 فوریه ، فشار سهامداران برای فروش سهام باعث کاهش سریع شاخص بهای سهام در این بازارها شد. در ژاپن، شاخص بهای سهام در بورس توکیو - نیکی - با بیشترین کاهش یک روزه از سال ۱۹۹۰ مواجه شد هر چند در ساعات بعد، این شاخص اندکی بهبود یافت و کاهش آن به ۴.۷ درصد محدود شد.در هنگ کنگ، شاخص هنگ‌سنگ ۴.۵ درصد و در کره جنوبی شاخص کوسپی ۲.۶ درصد تنزل کرد و شاخص ارزش سهام در استرالیا نیز با کاهشی معادل ۳.۲ درصد مواجه شد. تنزل سریع شاخص بهای سهام در بازارهای منطقه به نگرانی ناشی از تنزل سریع بهای سهام در بازار نیویورک نسبت داده شده است. در معادلات روز گذشته بورس نیویورک، شاخص داو‌جونز ۴.۶ درصد تنزل کرد در حالیکه در ماه‌های اخیر، این شاخص از رشد مناسبی برخوردار بود. تنزل شاخص سهام عملا منافع ناشی از افزایش بهای سهام از ابتدای سال جاری را یک روزه از میان برد. با توجه به موج فروش سهام در بازارهای عمده جهانی، انتظار می‌رود با آغاز معاملات در بورس‌های اروپایی، این بازارها هم شاهد کاهش شاخص سهام باشند. افت بازار ابتدا در روز جمعه شروع شده بود زمانی که انتشار داده های مربوط به رشد ملموس حقوق به چشم انداز افزایش میزان بهره توسط بانک مرکزی دامن زد. شاخص نزدک حدود ۲.۶% و شاخص اس اندپی حدود۲% افت کرده است. بازار اف‌تی‌اس‌ای در لندن با ۱.۴۶% سقوط بسته شد و بازارهای بورس اصلی آسیا با حدود ۱ تا ۲.۵% افت بسته شده‌اند. سقوط شاخص‌های اصلی بازار در پی چندین ماه رشد در بازار و بالاگرفتن نگرانی‌ها درباره افزایش زیاده از حد قیمت سهام روی داده است. روز دوشنبه بازار سرمایه‌گذاران را از مسیری که عادت داشتند در آن، تحت شرایط آرام سود ببرند ، به مسیری پرنوسان انداخت.

یورو در برابر دلار افت کرد و به نرخ ۱.۲۳۵۳ دلار رسید که فاصله زیادی با کمترین میزان یک هفته‌ای ۱.۲۳۳۵ دلار ایجاد نکرد. پس از این که یورو ماه گذشته به بالاترین نرخ ۳ ساله ۱.۲۵۳۸ دلار رسید، چنین تغییری می‌تواند پیش‌زمینه اصلاح قیمتی بزرگتر در آینده باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار